|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hasse: LL-98 kan du använda upp till 2001-årsmodell. From. 2001-årsmodell är det LL-01 som gäller. LL-01 kan även användas i bilar som "bara" behöver LL-98 eller lägre kvalitet (dvs BMW som gjordes innnan 1998). Några få undantag finns, men det gäller främst M-modeller och motorer som går på naturgas etc. I din bil kan du således använda antingen LL-98 eller LL-01. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
650kr, borde bli över 600-700 kr/timmen för ett lågkvalificerat jobb(inom verkstad), tycker det låter mer rimligt än billigt. Sist jag bytte olja, filter och allmän kontroll under bilen tog det 30 minuter från infart till utfart på den lokala OK macken. Det var med två kassa besök. En verkstad behöver inte köa och boka hall(inte heller kånka med sig verktyd etc), så de borde göra 3 bilar i timmen eller åtminstone 2 med råge. Och olje priset är alltid prut bart, höga marginaler. Köpte 25liter Valvoline med utpris 2500kr för under 1000kr och detta var bara butiken som prisade och ingen grossist var med på den pris sänkningen, så det finns marginal. W |
|
|
Tja, visst är marginalerna höga på olja i detaljistledet, men du får ändå räkna på vad som är normalt "utpris till kund" utan rabatter! Ponera att de tar 100 kr för arbetet (inte orimligt). Oljefilter kostar ca 80 kr i utpris till kund. Packning och O-ringar, säg 10 kr. Då har du följande: 650-100-80-10 = 460 kr för oljan. Motorn rymmer 6,5 liter = ca 71 kr/litern i kundpris för helsyntetisk märkesolja... Det är billigt för att vara ett kundpris på en verkstad (även om de givetvis tjänar en slant på oljan ändå!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker inte det är billigt, utan rimligt som jag sa(såg inte direkt oljemängden, refererade till min som tar mindre), allt under 1000kr är rimligt. Däremot 2000-3000kr för ett byte borde ge en timkostnad på 6000kr + , vilket borde klassas över hutlöst. Jag förstår de som måste pga garantier, annars inte. Eller har jag snuskigt dåligt betalt för det jobb jag gör. Prispåslaget är en hint till de som byter ner sig i olja för prisets skull kanske skall tänka på pruta i stället. Och det är små summor i jämförelse med när packboxar torkat ut och läcker innan 20´mil, retfullt och dyrt. Och så förstår jag inte de som kör på en olja i ett byte och säger sig vara nöjd, ingen olja i handeln kan väl vara så dålig att det märks på ett par 1000 mil. Skillnaden gör sig påmind senare. W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.