|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
528:an 400 pix för filter + olja + arbete låter i billigaste laget. Som K2 frågade, vad är det för olja? Själv kör jag med castrol, som kostar runt 140 per liter och med 7 liter olja i motorn så blir det ca 980:- sen så tillkomer filter för ca 130:- och arbete. Men å andra sidan så finns det tändstift på Biltema för 7.25:-/styck till min bil också, så inget är väl omöjligt skulle jag gissa :p |
|
| Den som tror att Mobils syntetolja får motorn att snurra 10 år längre är ute och seglar. Många undersökningar visar att syntetoljorna inte alls skiljer sig speciellt mycket åt. Att tilverka syntetolja är HUR BILLIGT SOM HELST! Det som kostar är det fina märket och fina plastburkarna. Förresten så ligger Mobils olja på ungefär 50% lägre pris på många håll utomlands. T.ex. i Frankrike så betalade jag halva priset på Mobils olja på deras stormarknader. Tänk på att nästan allt som säljs i Sverige är mycket dyrare här än utomlands. Den som vill kan köpa även dyr märkesolja till grossistpriser utomlands och tjäna storkovan på bara oljebyten! | |
|
Vill bara tillägga att Castrol, Mobil m. fl. har sådana budgetar att dom kan gå ut kraftfullt med med reklam och få alla att tro att man får en Formel 1 bil om man använder deras oljor.... Personligen så tror jag att deras produkter är bra men inte överlägsna andra syntetoljor av andra märken. Läste ett test på massor med olika oljor. Skillnaden var försumbar. Kompisen som jobbar med dessa produkter berättade även att det handlar om jättefat med oljor för bara någon krona litern!!! Han skrattar varje gång han hör priset på "Lyxoljorna" Men jag har själv köpt dessa produkter hundra gånger tills jag fick reda på lite mera fakta. Tror dock inte att man bara kan köpa den billigaste oljan som finns. Kolla alltid upp tillverkaren först om Du är osäker. Vore jag rik brydde jag mig inte. Men jag föredrar att byta olja ett par gånger per år och tjäna några tusen. Mina 7t mil med bilen har sparat mig många tusenlappar bara i olja..... |
|
|
Man kollar bl.a. kvalitetsklassen innan man handlar olja...Hög kvalitetklassning medför inte automatiskt en Mobil eller Castrol olja.. Jag betalar för ett byte med helsyntet(5,75liter)+originalfilter+hallhyra på någon mack mellan 350-400kr..Finns storpack att handla för betydligt mera humana priser än via någon svindyr mack el dyl. Mvh Janne. |
|
|
Håller med om att om man byter ofta kan man köpa i princip vilken helsyntet olja som helst bara den är rätt klassad. Brukar byta själv men i våras hade jag in bilen för rep av airbag kretsen och lät dom göra oljeservice och betalade 1600kr för den med 6liter TWS 10-60 tycker det inte är så farligt. BMW i Luleå var det. ----BMW ///M3--- |
|
|
308:- för 6 liter olja + ett mekonomen filter. Kör med agrol nova SAE 10W-40; API SL/ CF; ACEA A3, B3; duger bra enligt kvalitetsklassningen och det bilen ska ha. Då kan man kosta på lite tätare byten oxå utan att bli pank. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
"Att tilverka syntetolja är HUR BILLIGT SOM HELST! " Detta håller jag inte med om, i såfall är det gratis att tillverka mineralolja! Bra olja kostar en del, men däremot är det stora marginaler hos reservdelshandlarna. Jag skulle misstänka att marginalerna på motorolja är ungefär lika höga som på andra bilrelaterade produkter (reservdelar och kemikalier), dvs någonstans kring 100% pålägg plus moms.... Jag vet också vad detaljister och verkstäder betalar för oljan när de köper den, men sedan tillkommer momsen och pålägg, och vips är man uppe i 120 kr litern eller mer för bra syntetolja av "kända märken". Men viktigast är som jag alltid skriver: Kolla att oljan har rätt klassningar! Jämför man två syntetoljor med samma klassningar, är det förhållandevis liten skillnad mellan dem. De skillnader som finns är tveksamt om man märker som vanlig konsument om man inte har "extrema" körförhållanden på bilen. Däremot kan det vara stora skillnader mellan olika oljefilter, så där anser jag att man alltid skall sträva efter att använda originalfilter eller motsvarande kvalitet från någon av de stora kända filtertillverkarna (t ex Knecht Mahle eller Mann Filters). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vågar jag skriva att jag servade min bil med biltemas helsyntetiska olja 10 liter 419kr biltema oljefilter 39,90 kr och biltema luftfilter 69.90 kr plus att jag gjorde det själv totalkostnad 540 kr och då har jag 3,5 liter olja över. det duger till mig och gammle bettan! MOA-power |
|
|
Jag betalar 1500kr för oljebyte på Förenade Bil i Malmö. Sen har man dessutom 10% som CS medlem så slutpriset blir 1350kr. Då får man dessutom den auktoriserade stämpeln i serviceboken. Då jag dessvärre arbetar betydligt längre än genomsnittet i detta land ser jag min lediga fritid som ovärderlig, och väljer därför att lämna in bilen på oljeservice, annars får jag inte ekonomin att gå ihop ;-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Byt själv! Gjorde det igår, tog en timma pga att det var första gången. Du behöver förrutom olja o filter, fyra saker: Plankor att köra upp hjulen 2 dm, eller domkraft å två pallbockar. En 36 hylsa till å lossa filterhuset. En 17 hylsa till å lossa oljepluggen. Papper till å torka olja med. Okej, okej... tråg till å samla olja å i bästa fall en momentnyckel till å dra oljepluggen å filterhuset med. SKETLÄTT!!! |
|
|
Johan B. Din kommentar till mig var rätt bra- Att tilverka syntetolja är HUR BILLIGT SOM HELST! " Detta håller jag inte med om, i såfall är det gratis att tillverka mineralolja! Du har rätt" Det är gratis....Nåväl inte riktigt, men mineraloljan är NÄSTAN gratis att tillverka. Literkostnaden är så låg att det är bra att dom flesta inte känner till tillverkningskostnaden. Varför tror Du inte på det själv? Det är som mjölk- Kostar nästan inget att producera. Syntetolja är ingen svårtillverkad produkt och att betala ett par hundringar per liter är för mycket enligt min åsikt. Kan man bara skapa ett märke med tuff reklam, Formula 1 bilar och lite lull,lull runtomkring så blir produkten plötsligt 4 ggr. så dyr...Tror Du att den blivit mera prisvärd för det? Säkert ingen dålig produkt, men prisvärd? Håller dock med Dig om att oljefiltret är viktigt. Skulle inte vilja ha ett okänt oljefilter i mina bilar! Oljetrycket kan bli lidande vet jag av eget experimenterande från 80 talets gamla bilar! Där är det nog viktigare att dubbelkolla än märkesoljorna! Vänliga Hälsningar:528:n |
|
|
Bytte olja+filter (castrol 0-40) på min 528-99 för 950:- hos BMW i Varberg, ganska ok men funderar ändå på att byta själv nästa gång och spara inköpskvittorna istället för att stämpla boken. /Jonas |
|
|
När man köper olja eller vad det är man köper, det är inte bara tillverknigskostnad och vinst margin man ska titta på. Utvecklings kostnaden är den post som inte syns och den är enorm stor. Så vi skall inte tro bara att Shell, Mobil eller andra bolag bara tjänar stora pengar. De har också stora kostnader i form av förskning och utveckling och mm. jambo523 |
|
mickemuskörbus |
ok folks en som använt biltema och gillar det. Finns det fler? funderar själv på det pga prisskillnaden. Är det bra filter? hej |
|
BMW i Nyköping ska ha 1600-1700 kr för byte av olja och filter. Stor skillnad mot Varberg. Den olja man använde var Castrol SLX 00-30. Någon annan olja skulle man inte laborera med enligt BMW Nyköping. Då skulle man i längden få motorstörningar. Bara oljan gick på 1200 kr. Arbetet 300 kr. Vet att det finns massor att läsa om detta med olja, och olika uppfattningar. En del av er köper ju kvalitetsolja väldigt billigt genom konakter. Jag som inte har någon kontakt, kan ni rekommendera nån olja jämförbar med castrol slx, som inte är fullt lika dyr? |
|
|
Det finns många oljor som är BMW-longlifegodkända! BMW-verkstaden skall kunna bistå dig med en lista över alla godkända oljor.....skulle uppskatta att det är ca 8-10 A4-sidor med olika oljesorter som är BMW-klassade (dock finns inte alla dessa oljor i Sverige)! Att påstå att man får motorstörningar om man inte använder just SLX, anser jag vara rena bullshiten! Men det är väl ett lätt sätt att skrämma kunderna till att alltid serva bilen hos BMW... Själv brukar jag använda Valvoline Synpower 5W40. Motorn går hur bra som helst och har perfekta avgasvärden....men totalhaveriet är väl nära enligt din verkstad! ;o)) Här har du lite info om olika oljor: Länk Håll ögonen öppna för det är inte sällan som olika biltillbehörsfirmor och bilhandlare har kampanjpris på oljor. Köp en olja som är BMW-longlifeklassad, vem som tillverkat den spelar mindre roll! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte olja på Speedy i V-ås. Fick betala 650:- ink Bosch filter för allt. Oljan som dem använder är Statoil helsyntet som är BMW Longlife certifierad. ///Coasthunter |
|
|
Tack för ditt svar Johan. Ja det verkar ju finnas en del oljor att välja på. När du skriver BMW-longlifeklassad, menar du att det räcker om den är det av tillverkaren, eller ska den vara det av BMW oxå? Coasthunters, 650 kr var billigt, då är det inte lönt att göra det själv. Det blir att göra som korpen, hålla gluggarna öppna efter ev erbjudanden på olja. Mvh Hasse |
|
|
Hasse, jag anser att så länge som det är en "seriös" oljetillverkare kan du lita på de klassningar som de sätter på oljan. De vill inte riskera en "skandal" om det skulle visa sig att de har satt fel klassning på oljan. BMW har fastställt en strikt standardiserad mätmetod för att oljan skall bli BMW-klassad, och i dessa tester får oljornas egenskaper inte försämras mer än inom vissa maxvärden som BMW angett. Dvs. det är inte BMW som gör testerna....det är oljebolagen själva. Däremot rapporterar säkert oljebolagen in detta till BMW så att de kan föras upp på den officiella listan som finns hos dem. 650kr för 6,5 liter olja och ett "märkesfilter" plus några O-ringar och kopparbricka och själva arbetet, får anses vara billigt! Problemet är väl bara att det är svårt att kontrollera vilken olja de slagit i bilen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hoppas jag inte upplevs som alltför tjatig, men en sak till :-) Det finns tydligen två olika Longlife-klasser -98 och -01. Jag antar att vilken som helst av dem kan användas till min 99:a. För den olja du använt Johan, Valvoline Synpower 5W40, har väl klass -98, och den har du väl använt till din 99:a? För det är väl inte så att klass -98 bara bör användas till årsmodeller t.o.m. 98. Mvh Hasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.