AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.413

E36 318 vs 320

Sida 2 av 3
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
grizzli:
Siffror på papper är en sak. Verkligheten en annan...
grizzli: 320 har en högre effekt än 318is. Naturligtvis har en sexa alltid bättre gångkultur än en fyra, MEN bottenvridet är mycket bättre på 318/318is än på 320 så vid normal körning är skillnaden snarare till fyrornas fördel vad gäller vridmoment. När fyrorna tappar kraft vid 4000rpm så vaknar istället 320 till liv och tar igen vad den förlorat.

Jag har som sagt ägt en 318 E36 och kört samtliga E36 modeller och vet vad jag talar om.

Dessutom finns flera bra exempel på att din hypotes "att BMW skall ha R6" är fel, nämligen M3 E30 (4:a) samt nya 545 (V8) :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Men är inte en 318iS dyr att äga istället med försäkringar etc med tanke på att det är en "iS"? Kompisen hade en 318is men den drog inte så lite i soppa som man kan tro för att det är en 4:a
Har själv en e30-320i och är gillar naturligtvis den mjuka, jämna gången men enligt mig är den största anledningen till att BMW = körglädje och genialisk design de fyrcylindriga legenderna. Det borde räcka med att säga M3, kanske det bästa och mest "äkta" BMW byggt. Eller den legendariska, fantastiska M10-motorn som bor i bland annat de underbara 2002tii/turbo eller som körts med över 1000 hästkrafter i 1.5-litersformat med turbo. Sexorna är ljuvliga men de är enligt mig inte lika mycket hardcore-rejs! Bortsett från vissa M30s som CSL:en eller M88(?) M1/M5/M6. Det jag vill säga är att man inte får bortse från det fyrcylindriga arvet. Numera har alla "snabba" BMWs minst sexcylindrar men på den tiden BMW byggde lätta, responsiva bilar med själ och karaktär och när M fortfarande VAR BMW-motorsport så spelade fyrorna en avgörande roll genom hela programmet. rejsbilar som får köras på gatan som 2002tii/turbo men framför allt M3, rejs-E21:or med turbo och massa hästkrafter, formel1 med små M10or och helt vansinniga effekter.

/Martin - stolt förare av den sista M10:an, 316 -87.

gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Okej Kristoffer men JAG skulle föredra en 320i framför 318i eller 318is helt klart sen vad ni väljer är en sak men jag har kört både 318i 318is och 320i om ni frågar mig så går det inte att jämföra
dessutom m3 E30 är ingen rikitg m3 det var en försöks kanin till m3 E 36 ;-)

MVH//Anton

The_BMW_Lover
grizzly: Jag hoppas att du inser att du talar mot bättre vetande när du säger att M3 E30 inte är en riktig M3 ;-)
M3 E30 anses som en ikon bland många BMW entusiaster. Skulle undvika sådana uttalanden på ett BMW forum om jag vore du :-))

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Grizzly: Du är nu ute på MYCKET hal is.
M3 E30 är bilen som gjorde Bmws M-division till det den är idag.
Den lade även grunden till den sportighet som genomsyrar Bmw märket till dags datum.

Du kan dessutom plocka ut vilken m-bil du vill på en knixig bana inkl m3 e46 och se hur den blir ifrån åkt av m3 e30.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gr
407
grizzli
oki det är sant jag blev lite arg där bara ;-) klart att m3 E30 är en ikon inom BMW ursäkta mig :-)

MVH//Anton

Att-Bromsa-Är-Ett-Tecken-På Rädsla
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja, att säga att M3 E30 inte är en riktig M3 är verkligen att trampa i klaveret. Fullständigt befängt. Dröjer inte länge förrän M3 E30 generellt kostar betydligt mycket mer än M3 E36 och inte är det för att den skulle ha bättre komfort precis...
gr
407
grizzli
nä den skulle kosta emr för att den är en samlarbil:D
BMW M3 E30 är en av de snabbaste bilar BMW byggt va:S

MVH//Anton

M3:an gjorde inte riktigt M-divisionen till vad den är idag det var kulmen på en fantastisk historia. Efter M3:an upphörde M att vara motorsport och inriktade sig på att tillverka snällare "familjesportbilar". Några råa homologeringsbilar lär det inte bli i framtiden. Motorsporten sköttes av en separat avdelning. M-avdelningen försöker dock numera sälja så mycket prylar som möjligt till motorsportavdelningen. M kommer dessvärre aldrig någonsin att bli det en gång var. Det försökte luras med den så kallade "E46 M3 CSL" med att slänga på ett set skurna slicks och trimma en smula men det blev ju bara ett överhype:at skådespel och enda anledningen till att de lyckades sälja alla var att det snackades så mycket om "limited edition" och hur exklusiv den var så samlare fick upp intresse för att investera i dem. Den riktiga CSL:en var ju som alla vet en helt annan historia med aluminium-paneler/tunnare plåt, plexiglasrutor, bortriven ljudisolering, glasfiberkofångare, inga elhissar och taklucka och annan skit. Det är motorsport det! Nu har jag snackat på tok för mycket skit och glidit ifrån ämnet lite för mycket så jag ska omedelbart sluta att skriva.

det är möjligt att jag sagt helt befängda saker jag bara fått för mig och som helt strider mot sanningen, rätta mig i så fall :Þ

Den här tråden ballar ju ur totalt. För att hålla oss till ämnet:
Nog gör BMW fina 4-cylindriga motorer också. Inget snack om den saken.
Ang 318i/is och 320i:
Faktum kvarstår att 320i var en modell som låg 10-20 tusen högre i pris än 318is under de år bilarna tillverkades (och 30-50 tusen dyrare än vanliga 318i).
Därmed är det en finare modell som står högre upp i modellprogrammet och i den inbördes hierarkin.
318is är en modell som har i princip samma prestanda, men har en mer ekonomisk inriktning.
Ville man vara värre gav man sig givetvis på 325/328/M3 beroende på årtal och plånbok.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
När man jämför E36 318 och 320 bör man ha klart för sig vilka motorgenerationer man pratar om. 320 M52 har en helt annan karaktär jämfört med 320 M50. M50 fick omdömet att vara lika klen som 318 men törstigare, och tråkigt loj på låga varv. M52 sägs vara bättre än någon 318 (E36), bottenstark och ca 1 sek snabbare till 100 än M50 trots samma toppeffekt. M52 ska ha skönare ljud också.

Det är vad jag har läst, sen är jag ju lite partisk också som ägare till en 320i -98. :-) Jag hade en 325 M50 utan vanos innan, och 320:in är inte klenare än den på lågvarv. Däremot har den inte samma klipp på toppvarv. 320:in låter skönare än 325:an.
gr
407
grizzli
adelsson när kom m52 motorn?

MVH//Anton

BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Den kom 93-94
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Jag var nog för snabb. Kom det med modell bytet 98?
M52 kom väl sent -95, i samband med releasen av E39?

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
m52 lanserades i formen av 320 323 328 sent 95 precis som Kalle så klokt påpekar..

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Vad var det för motor som kom i samband med E46:an?Kom dubbelvanosen då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.