AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.411

E36 318 vs 320

Sida 1 av 3
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Tjenare!

Börjar bli dags att kolla efter bil seriöst, 10 månader kvar, men jag gillar
att vara ute i god tid. :)

En model jag fastnat för är E36 coupé, dock kan jag inte bestämma mig för om
det är 318 eller 320 jag är mest intresserad av. 320an har ju rak sexa,
vilket en riktig BMW bör ha, medans 318 är snällare mot ekonomin ur alla
aspekter.

Skriv så mycket ni vill och kan, allt är av intresse!

/Fabian
Inte för att jag ägt en E36 men jag valde mellan en E46 318 / 320. Jag pendlar 20 mil om dagen och för mig var ekonomin viktigast, E46 318 har 118hk och E46 320 har 150hk. Skillnaden i prestanda tyckte jag var minst sagt obefintlig!

Självklart är en sexa silkeslen i gången osv men den är också törstigare och dyrare i service.

Själv så gick jag från en steg 3 trimmad Saab 900 ng turbo till en BMW 318 E46 som pendlarbil, bensinkontot har minskat drastiskt. Visst saknar man accet vid omkörning men man vänjer sig att planera omkörningarna i tid!

Pendlar du inga längre sträcker med bilen och kan tänka dig att lägga ner kanske ett par extra tusenlappar om året så hade jag köpt en 320, är ekonomin redan pressad så hade jag valt en 318. Glöm inte att kolla försäkringspremien innan du köper bilen!

Jag är faktiskt förbryllad över hur bra BMW:s fyror faktiskt går! Inget hackande och skuttande som med Saab eller Volvo :)
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Jag skall inte ha den som pendlarbil, åker buss gratis till skolan och då känns det lite dumt att lägga 100kr om dagen på bensin =)

Men så jag förstod dig rätt, är där ingen större skillnad i prestanda mellan 318 och 320? Antalet hästkrafter är det ju rätt stor skillnad på.

Att BMWs fyror går bra vet jag, pappas sambo har en 316 Compact -03 och den går riktigt bra. BMW har en förmåga att göra så motorn känns större tycker jag, 1,6an går bättre än vår V40 1,8a.

Försäkringen skall förhoppningsvis gå att ställa på pappa, har upparbetad bonus och alla försäkringar i samma bolag :)

Det är iaf förutsättningen för att jag skall kunna ha annat än Volvo 240 :P
Jag kan då inte begripa hur man kan undgå att känna skillnad i prestanda mellan 318i och 320i - det är en STOR skillnad.

MrWeizel,

Kanske läge att upplysa om att din sambos 316i -03 faktiskt har 1,9 liters cylindervolym ;)))

Jag rekomenderar dig att prova båda modellerna innan du bestämmer dig. Ekonomin ÄR bättre för 318i, men 320i är en så mycket trevligare bil på alla sätt, det är en helt annan känsla med sex cylindrar! Försäkringspremien är så vitt jag vet den samma för båda bilarna.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Jag satt i samma sits som du gör nu då jag köpte min första bmw. Det blev en 320 E30, tycker definitivt det är värt de extra pengarna som sexan kostar om man inte som i byggarebobs fall använder den som pendlarbil.
Tycker det är lagom att börja med en 320, de är faktiskt väldigt roliga då man ger dem lite varv...
Lycka till!

MVH
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Kalle: Hehe, ingen av oss verkar ha rätt, enligt BMWs hemsida har 316 Compact 1796cm^3 cylindervolym :P

Jo, jag tänkte också att där borde vara rätt stor skillnad mellan 318 och 320.

Det är som sagt inte tänkt som en pendlarbil, utan mer som förstabil som man kan ha lite kul med utan att spräcka budgeten helt. Det är lite därför jag fastnat för BMW också, bakhjulsdrift är fan så mycket roligare än framkrafs.
Min åsikt är att en 318i känns helt enkelt som en snålvariant, medans 320i:n är en BMW med riktig motor. För mig skall en BMW ha minst ha 6 cylindrar, annars får den tjänstgöra som "slängbil" :)

Det råder ingen som helst tvekan om att 320i:n ÄR betydligt rappare än 318i.
BMWs raka sexor har förutom den karakteristiskt härliga, jämna tomgången dessutom ett _oslagbart_ motorljud när du varvar ur!

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Har haft en 320 och kan säga att det enda man får ut till skillnad från en 318 är en massa ljud och varv... 318 är trevliga bilar går bra & billigt, men ska man ha 6:a så är nog en 325 att föredra, jag tror att 320 är för klen för sin motor vikt...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skillnaden mellan 318 och 320 må inte vara så stor i farter under 120 km/h. Men ta ut en 320 på motorväg och du märker att den är byggd för det! Medan en 318 inte är riktigt lika lämpad för det.

Däri ligger skillnaden mellan 320 och 318.
Mycket möjligt att jag har fel... Jag gjorde kanske felet att prova 320:n och 318:n efter att ha kört 30 mil i Saab:en. Tro mig, när du går från 280hk så gör det ingen skillnad om det är 150 eller 118hk! Båda känns tokslöa.

Jag håller med föregående talare, det enda skälet till varför jag skulle köpt en 320 är för ljudet! Man märker att fyran verkligen inte vill varvas medans sexan vill varva mer och mer!
Det är roligt att läsa vad 318/320 ägare har att säga i denna tråd. Har alltid en tendens att "hetta till" när dessa två bilar skall bedömas :-)

Nåja, tänkte försöka ge en (någorlunda) objektiv bedömning, då jag faktiskt ägt en 318 E36 och kör numera 328.

mr Nullzwei: Hade jag varit i din sits skulle jag inte valt någon av bilarna.
Jag hade valt en 323, utan att tveka!!
Trevlig motor som får 320 att kännas totalt menlös (provkör och du skall inse!). 323 är en BMW som verkligen lever upp till BMWs rykte vad gäller raka sexor, vilket jag inte tycker 320 riktigt gör. 320 känns för trött helt enkelt om man inte varvar järnet hela tiden vilket bara blir jobbigt.

Du kan få en fin 323 -96 med AC från 50kkr ungefär, dvs ungefär samma som 320

323 har identisk bränsleförsbrukning/försäkringspremie som 320 men med RIKTIG prestanda och en ljudkuliss som får en 320 att ställa sig i skamvrån vid jämförelse :-)
(320 drar ju knappt jämnt med en Ford Eskrot 16V...)

Kalle: LF ville ha 2000kr/helår mer för en 320 -95 för 3½ år sedan innan jag köpte min 318 (som då låg på 4500kr/helår). Det är rätt stor skillnad faktiskt.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Eftersom jämförelsen E46 318i (118 hk) och E46 320i M52TU kom upp måste jag ge min åsikt.

Jag instämmer i att skillnaden prestandamässigt är försumbar.
Det rör sig om en halv sekund till 100. I farter 100-200 är skillnaderna säkert påtagliga men så fort får vi inte köra i detta avlånga land :)

Jag hade för övrigt en 318i Touring -04 som lånebil nu i sommar medans min 330 var på insp1 och kan säga att valvetronic 4an känns snudd på sexcylindrig och är en sann pärla i e46 som ekonomiskt alternativ. Den har väl snudd på bättre prestanda än M52TU 320 dessutom. Jag vet att valvetronic 4an inte varit på tal i denna diskussionen men jag tyckte ändå jämförelsen är relevant.

Jag köper helt enkelt inte snacket att en Bmw minst måste ha 6 cyl då deras motoravdelning bygger en av världens bästa 4cyl motorer.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
MrWeizel Det finns bara ett alternativ 320:n såklart :P den är betydligt rappare och smidigare en 318:s fyra dessutom är 320:n inte så törstig;) lycka tíll

The_BMW_Lover
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
En 323 låter ju klart trevligt, men mina kära föräldrar anser inte att jag behöver så mycket motor i min förstabil =/

Och jag har inte hittat någon 323a för 50' annat än i Tyskland, och det vet jag inte om jag vill ge mig in på. (Mammas sambo tyckte inte det var någon bra idé, och han har importerat en bunke bilar därifrån.)

Är där inte stor skillnad på försäkringspremien mellan en 320 och en 323?

För jag är givetvis intresserad av större motor :D

Det med 4 vs 6 cyl: BMW är synonymt med riktigt bra raka sexor för mig, och för en hel del andra också verkar det som.
SpineKracker
BMW fyra må va bra, men sexa är bättre.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Har du beaktat alternativet 318iS med 140 hk. Är förmodligen piggare än 320.
mrWeizel: Du bör absolut kunna få en fin 323 för runt 50kkr EFTER prutning (utannonseringspris på 60-65). Vad jag läst och hört verkar 323 vara relativt trögsåld då fler väljer 328 eller 325.

Sedan finns även 318is som ett ekonomiskt alternativ med identisk prestanda som 320 fast med sämre gångkultur.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Jag hade tidigare en 328ic & den var helt kanon. Numer kör jag en 318is (140 hk) & det går inte att jämföra. Den går väl rätt bra, men varvar så man bli tokig på motorväg. Ok, nu stod ju valet inte mellan 328/318, men jag har kört flera 320 E36 & dom går betydligt trevligare än min 318is.
Köp en 320 eller en 323 om du inte bara kör stadskörning!

Henrik"M"
gr
407
grizzli
Yozef 318is är långt ifrån rappare än 320i det finns papper på det:D

The_BMW_Lover
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
grizzli,

bjud på dina papper då!
Du övertygar mig inte, då det bara skiljer 10hk.
gr
407
grizzli
Kolla instruktionsboken då där står tekniskadata där 320 är snabbare och högre vridmoment plus att en riktig bmw har en R6

MVH//Anton

The_BMW_Lover
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.