AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.026

Tjockare toppackning.

Sida 1 av 2
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Hejsan BMW folket!

Projektet rör sig framåt.

Jag tror att jag har läst här i någon tråd, om att man kunde som alternativ till kompsänkning köpa en "högre / tjockare" toppackning från något ställe.

Vart hittar jag dom? Har dom någon sida, någon som har testat göra på detta viset?

Mvh

"blao is the name of the game!"
svavelvinter
www.stylingkompaniet.se har tjocka stållamellspackningar :)
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Om du legger i tykkere pakning, så må du vel file ut hullene i kamdrev for at kammen skal stå riktig? Eller?

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
svavelvinter
Man brukar köpa ställbara kamdrev för att kunna ställa in kammen perfekt, på min satt det dock ställbara kamdrev orginal konstigt nog :)
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Okej, då får man tacka.

Flytta kamdrev efter tjockare packning, utveckla för en novis BMW mekaniker ..

svavelvinter
grejen är ju att när du sätter en tjockare packning eller planar toppen kraftigt osv så ändrar ju sig förhållandena i toppen helt. Detta kräver att ifall du vill ha perfekt kamaxelinställning att du måste kunna justera kamdreven, vilket man behöver ställbara kamdrev för.
Många gör om sina kamdrev så dom blir ställbara, andra köper färdiga.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Okej!

Det var det jag hade i åtanke. Skruvar igentligen i Volvo maskiner, eller V8:or, och det är ju inte så vanligt att man budget bygger. Nåja, ny erfarenhet. Man får tacka för svaren.

svavelvinter
ingen orsak :)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ställbara kamdrev har verkligen inget med budgetbyggen att göra. Snarare tvärt om. Alla seriösa motortrimmare använder sig av ställbara kamdrev.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jesper: Det är inte jag som betalar för sakerna, och det är inte jag som bestämmer. - Jag hjälper killen att bygga. Frågan är om han är så seriös, vem vet. Och jag kan säga att det har med budget att göra, för dom kostar ju pengar.

Och jag ser inga ställbara kamdrev på våran mycket seriöst byggda V8:a, konstigt > "Alla seriösa motortrimmare..."

TY
42
TYKE
Bmw 2002 turbo
Hur ställer ni då in kammen på en trimmad v8????
svavelvinter
ja det undrar jag också, hur ställer ni in kammen?
sp
5
spunkman
Bmw m535 1985
Jag säljer sådana packningar...Har en just nu monterad i min m535 turbo och det håller utmärkt (bilen finns på blocket under Örebro) skriv vad du har för bil så kan du få ett prisförslag på vad en packning kostar till din bil
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
JTP: Då har ni missat grundkurs 1 i trimmning isåfall. Men ni kanske kör på orginalkammar?

///Jesper

BMWCS #5494
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Spunkman: skaffer du til 535? M30B35..? Er dette helt flate 3 shims pakninger, eller er det slik som ALPINA sin med opphøyninger irundt vannkanaler?

pris på pakning?

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jag tror vi har missat grundkurs 1 i trimmning, eftersom att motorn är är på 750+ hk och håller timma ut och timma in.

Ja, hur ställer man in en kam om den saknar ställbara kamdrev?

( Lät otroligt roligt, för han nämde att alla seriösa hade det. Ville kolla lite reaktioner. )

svavelvinter
JTP men förklara hur ni ställt in kammen då?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Med pincette och ett A4:a ...

Genom att använda gradskiva å indikatorklocka så ser man till att LSA;t hamnar där man vill.
Eftersom de flesta V8:or har kamkedja så använder man i de flesta fall en offset bussning som justerar kamläget emellan den styrpinne som sitter i kamen och drevet i sig.
TY
42
TYKE
Bmw 2002 turbo
men dety jag vill ha sakt så använder man kamrem och ställbart drev på vassa V8or eller har jag uppfatta det fel??
Nja Tyke.De vette fan om jag håller med om.
Visst använder man rem drift ifrån Jesel lr Comp tex,men inte fan e det nå "krav" bara för att maskin ger effekt.
Själv åker jag sk gear drive ifrån summer brohs på min ena puffra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.