|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta bil...byta min Z3 M Roadster mot en Corvette C5. Är det någon som kan någonting ang C5.an? Tycker panelen att C5.an är en snygg bil? MVH Fredrik | |
| raggarvarning :-) | |
|
BMW är en bil som har avancerad teknik och ser till att bygga bilar som är effektiva... tekniknivån i en M-motor är skyhög... kräma ut 100 hk/liter cyl.vol och behålla ett högt vrid gör man bara inte utan att överladda... dessutom är en M-bil smidig bil som du säkert har märkt... Corvetten är byggd efter helt andra principer än BMW... vad jag vet så kör man t.ex. fortfarande med stötstänger i en Corvette eller? inte modernt... fast vissa menar att det är själva charmen med det hela.... personligen tycker jag att C5 ser väldigt klumpig ut... det har alla corvetter alltid varit enligt mig.. Hade jag haft de pengarna så hade valet varit enkelt... en begagnad 993 antingen CS eller T eller GT-serien... 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
Yatooil: Jag mailar över ett jämförelsetest test på c5-Z3M /B |
|
| Ja, gör gärna det Beppo!! | |
|
C5:an är ju grymt snygg! men som sagt, hellre porsche då... //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Jag har också funderat på en 996 eller en Boxter. 996 är lite väl mycket pengar och Boxtern känns som en budgetporsche. C5.an ser och känns så "maffig" |
|
|
993 Turbo är inget annat än riktigt j-vla brutal... min faster gick ut med en kille som hade en sådan och jag fick åka med när han skulle sticka och parkera.... vi körde bara några hundra meter och då drog han den på ettan.... sen var man lycklig i 2 veckor... stick och provkör en sådan så bildar du dig en uppfattning och hur bilen är... 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
993 turbo är rätt brutalt dyr att äga också...... Men en vanlig 993 är ju inte fy skam det heller. Och 996 orna börjar ju kännas ganska prisvärda nu. En Boxster S är i o f s en mkt trvlig bil, men själv ratade jag den till förmån för min M roadster när jag köpte den. Tyckte BMWn var roligare att köra bla. C5:an är trevlig om man gillar maffiga motorer. Men om du tilltalas av det klassiskt sportiga så kan det bli en besvikelse. Provkör en och se om det passar dig. I mailet jag sände med testet står det vad några motorjurnalister och racerförare tycker. /B |
|
|
Kan du inte vara snäll och låta oss andra ta del av testet tack! mvh olof |
|
haimaul |
Corvetter är gjorda av plast. Precis som byggsatser. Hej kvalitet, typ. Dessutom har de svenska vägarna kurvor. I USA är vägarna rakare och därför behöver jänkebilar inte kunna svänga så bra. Så jag skulle köpa en Porsche 10 gånger av 10 om jag stod inför samma val. Tveklöst. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Skulle jag gärna, men har det bara på hårddisken tyvärr, och i Pappersform. Dessutom är det nog innehållet copyrightskyddat så jag vill inte länka till det härifrån...... Men du kan ju kolla din email..... ;-) /B |
|
|
C5 är en riktigt kompetent bil både rakt fram och när det svänger. Vill man åt en stor brutal bil a la jänkejärn kan du nog inte komma bättre i pris-prestanda. Själv drunknar jag i framsätet, smaksak förstås :) Talar vi 300-400k har vi sköna porschar att kika på: 964T, 993C2. 996 strax däröver, känslomässigt ganska långt från äldre luftkylda. Testa och gör dig en egen uppfattning, halva nöjet :) Om du skall bruksa bilen är en 996 nog bra mkt bättre än en 993, IMHO. mvh Anders |
|
|
Corvette e ju klockrent!!! Finns inte mycket som slår ljudet när man drar på startmotorn och 8'an bara vrålar igång.... en C5 med rätt avgassystem.... mmmmm..... :) Har dock aldrig kört nån men ljudet räcker. "Gammel"Camaron jag har är ju ännu mindre banracer än vad corvetten e... men har aldrig kört nåt som känns mäktigare när man stampar plattan fullt och man lämnar sina mottrafikanter i ett rökmoln. Satsa på V8'an och kom hem till mig och ställ dig och varva med den 1 gång i veckan så blir jag nöjd =) |
|
|
haha, jag väntade på när "Mr Camaro" har talat i ämnet :-) Blev lite förvånad att det inte blev tidigare inlägg i debaten från Magnus :-) |
|
|
Hehe... Men ni måste hålla med om att det finns inte mycket som slår vrålet av en V8 med alldeles för lite ljuddämpning! :) Ner genom tingstadstunneln med varvet nånstans mellan 3-5000 varv och Targan av.... *åååhhhhh* :) Bilarna bara kastar sig undan när besten kommer farandes oxo juh... hehe Tog Camaron till jobbet imorse... han som låg bakom mig i korsningen fick vänta en stund med att köra... han såg inget pga däcksröken :-)) |
|
|
Själv gjorde jag tvärtom, bytte från vette, till Z3. Och det GÅR inte att komma ifrån, vetten är mycket brutalare än frökenracern Z3. Hade iofs strax under 450 hk samt sportsystem på den bilen, så det "hjälpte" till klart... Men ni med Z:or vet ju att den inte är nån direkt stabil högfartsbil, i jämförelse... och jämför man med vetten så känns nästan Z:an fladdrig. Dock är väl kanske inte kvalitén (eller i alla fall kvalitétskänslan)den samma, ej heller totalekonomin. Vetten lär ju sjunka en del i värde, den tar med soppa, och den har normalt sett dyrare däck. (Dina 19" är väl inte heller så billiga, så....) Detta är väl knappast några argument som du bryr dig SÅ värst mycket om, men det är annars så. Porsche vet jag inte så mycket om, mer än att Boxtern mest har linjer, men ingen motor. Men det finns ju andra Porschemodeller! Lycka till! Förresten, en nackdel med vette, deras forum sux! ;-) |
|
|
Tycker att både Z3 roadster och Corvette C5 är mycket trevliga bilar. Har tyvärr inte provat någon Z3 M Roadster utan "bara" en med 2.8L motorn men den var riktigt rolig att ratta omkring med. Känner dock till motorn i Z3M-roadstern väl efter att ha ägt en M3 -96 i ca 4,5 år, och den motorn är en pärla. Köpte tidigare i sommar en Corvette C5:a och jag ångrar mig då verkligen inte! Tycker om utseendet på C5:an samt gillar verkligen motorn!! Den har en "bekväm" karaktär, ganska hyffsat med vrid vid alla varvtal. Jag kör aldrig på bana (inte med någon bil) så jag valde en med automat som funkar bra trots lite "low-tech" (4-stegad,ej steptronic etc). Kör man på bana (eller mer aktivt) bör man kanske välja den manuella 6-vxl istället. Bränsleförbrukningen är en trevlig överraskning. De sista 250 milen ligger snittförbrukningen på ca 1,1L/mil och då är ca 80% av milen stadskörning. (har en polare som har en 72:a Corvette med en 454:a (7.4L) motor som tycker jag kör för lungt och är en skam för V8 släktet!!) Jag får jobba på det tror ja?!! Har kört BMW sedan 1991 så att "byta" märke var inte så lätt, man har ju hört om amerikanares olustiga kvalitetskänsla, men hittils har allt fungerat som det skall. Väghållningen verkar vara minst lika bra på vetten som de Z3/M3:or jag har provat men det är en högst ovetenskaplig observation. Men jag bytte inte från BMW till Corvette för prestanda eller väghållningsskillnader utan för utseende och "V8-känslan". Motorljudet är fantastiskt vid nästan alla varvtal!! Jag slår nog ett slag för Corvetten men föreslår att DU provar båda innan ett eventuellt köp! Lycka till! |
|
|
Varför inte en Viper?? Ganska lite pengar för 455hk eller vad det nu var. Visst är den också amerika-plastig men trycket när man vinkar hejdå till allt som BMW gjort är UNDERBART!! Dessutom är den snyggare och brutalare än Corvetten på alla punkter. Kompressorkit är inte dyrt och då pratar vi 1000Hk+!!!! |
|
|
Har själv varit inne på detta med Viper, och den finns i flera olika versioner, med flera olika effektuttag. Nu är det ju som så att du inte direkt brukar bry dig om vad saker kostar (eller i alla fall säger så) men ta och kolla lite reservdelskostnader för Vipern... De är inte att leka med. Kostnaderna alltså, bilen däremot är det! ;-) En våldsamt rå bil dock, med sanslöst vrid! |
|
|
Hydrolift: Var kommentaren riktad till mig eller Yatooil?? Jag har inga planer på att byta bort Z3'an även om en Viper lockar rejält eftersom den egentligen bara är brutal!! Vet dock inte om Vipern lockar som semesterbil. Enda alternativet är för mig i så fall att byta Z3'an mot en 4'a för semester (klart bättre ekonomi i en Z4 3.0 än en Z3 M) och sedan ha en Viper som busbil.. Tror vridet orginal på en RT10 ligger kring 700Nm... he he En fördel med Vetten och Viper som varken Z bilarna eller Porscharna kan skryta med är att de är ovanliga. Yatooil skall dock inte ha en bil känns igen. Poliserna minns för bra!! :-) Så för hans del vore Porschen bättre, man märks liksom inte i mängden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.