|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Super Off-Topic Pompe! Så skall det låta, Jag älskar människor som kan dra in klorna istället för ta ut dom. (oftast mest av princip.) Det inger en jävvla respekt. // Michael |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det verkar som 08-ttorna är lite bortskämda när det drar ihop sig till lite snöande. Jag tror det vore hälsosamt med lite landvistels med några dagars strömlöshet och insnöande som är vardagsmat för oss som är uppvuxna på landet. Ta fram skidorna de får lantisarna göra men inte klagar de för det.Har ni inte Sveriges bästa lokaltrafik i 08-området eller var det där det var översvämning?? Ingår inte snöskyffel så väl som isskarpa i bilens ordinare vinterutrustning? Jad hoppas att alla trattoarcowboyer som parkerar sina cheerokes längs Strandvägen verkligen får använda dom till det dom ska användas till. Det är fint med en vit jul. God fortsättning MVH Hasso |
|
Bra sagt Hasso, jag älskar att köra på vintervägar men köerna som blir pga all snö och alla som inte kan köra i vinterföre men ändå tar bilen gör situationen mycket värre. PS. Jag saknar min Grand Cherokee just nu! Mvh, Steaman |
|
|
Kanske är just för den ofta så usla vardagen man inte vill bo på landet ;-) Skämt åsido. Klart att norrlänningarna har bättre erfarenhet av snöröjning och kyla, konstigt vore det annars. Hörde att dom hyrt in folk från norr för att hjälpa oss stackare... Är nog ingen dum idé att låta erfarna människor ta tag i det. Problemet anser jag vara dålig förberedelse, visst är det svårt förutså att det ska komma mer snö än på x-antal år. Men man borde åtminstone ha haft det i bakhuvet. Kör försiktigt gott folk! Mvh Anders S. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har verkat inom SJ och deras dotterbolag under 20 år jobbat med lokunderhåll. Någon förberedande underhåll förr det där vita som kommer uppifrån har aldrig förekommit utan det har alltid hoppats på en bra vinter utan snö. Så har det varit i 150 år och så blir det säkert i 150 år till . De nya Reginatågen står still, inget illa talat om de nya unga konstruktörerna på Bombardier fd Abb Traction de är jätteduktiga att ta fram ny teknik osv. men tyvärr missar dom av bristande erfarenhet att grejerna ska funka prakiskt under olika förhållanden som de inte har en aning om. Sj bestämmer vilket underhåll, sedan gör deras dotterbolag underhållet åt dom så långe de har pengar. Så tyvärr blir det därefter också när snålheten bedrar visheten.Snön ställer till mycket bekymmer för de flesta, men mycket beror på att man är illa förbered såväl privatpersoner som företag.Långt inne i december rullade det bilar med sommardäck trots nollgradigt lika illa det. MVH Hasso |
|
Bortskämda??? Ja kanske det =) Men det e ju ganska jobbit om de inte plogar eftersom det knappt funkar att köra i sthlm när det "inte" finns ngn snö. Skulle vara en härlig syn om alla åkte skidor till jobbet =O) Jag bor ca 4mil nordöst om sthlm, så det e väl lite bättre med plogning här men inte mkt. Här om dan innan efter julafton skulle jag tro så började en granne här på gatan bråka med plogarkillen. Han ställde sin bil mitt i gatan och frågade "varför i helvete kan du inte ploga trottoaren nu när vi alla har flyttat på våra bilar"????!!!? "Nä" sa plogaren. Det är en annan kille som ska göra det, han kommer ikväll. Alla vi här på gatan blev rasande eftersom det alltid är samma kille som plogar gata och trottoar. Jaja.... Alla fick ha sina bilar inne på garageuppfarten och vänta. Men kom det någon annan plogare???? NEJ..... Fan vad tänker folk med? Röven??? Plogar snubben sitter där å ljuger bara för att han vill jäklas... Usch... Hoppas det finns annat gott folk där ute som plogar. Ha det! Mvh Tobias |
|
|
sorry.... menar innan eller efter julafton =) Mvh Tobbe |
|
Ja du Tobais tyvärr är det så att en enterprenör plogar den ena sidan av trattoaren och en annan den andra, så har galet har det varit i många år och det är säkert nåt som man inte kan göra nåt åt? Har haft en del vänner som jobbat på ett åkeri de var benhårda inte en meter extra förbi en korsning då lyfte man hellre upp bladet och körde förbi till ett annat gathörn där man var kontrakterad.Om man ställer sig och skäller på folk så får man nog finna sig i att inte få någon hjälp Är man artig och hövlig och ber lite snällt så är ju utsikterna mycket bättre, men det har ju med uppfostran och socialkompetens att göra vilket en del människor har svår för. Tyvärr så smälter det undan rätt friskt just nu. MVH Hasso |
|
man förstår ju värför bilar som typ BMW X och allehanda "stadsjeepar" börjar bli så populära dom behövs ju för fn. för att komma fram ..... |
|
Visst är de kul men hur många dagar om året behövs dom egentligen.I julhelgen var ju 50% av landets befolkning lediga från jobbet och de har ju kunnat stanna hemma istället för att ge sig ut i värsta ovädret, men det var visst nåt som kallas REA och då skys ju inga medel för att få köa i timmar vid kassorna på varuhusen. MVH Hasso |
|
Jag var på BMW i Solna igår och råkade höra konversationen mellan en kund och reservdelskillen. Kunden skulle köpa en takbox till sin vinterbil en BMW X5, på sommaren så åkte han en E-39 M5! Vilken perfekt lösning på snöeländet! Mvh, Steaman |
|
Jo det vore väl inget fel , men det är ju väldigt få människor förunt att ha så högt till tak. Jag har i allafall orginal lasträcke men köpt beg av en granne för en 1000 -lapp det var använt två ggr. En för ju nöja sig med det.MB 190e är ju ingen vidare vinterbil trots 40 kilo cementplattor i baken men värmen är kanon, men den kör mest sambon med. Snön smälter visst nu MVH Hasso |
|
Jag kan acceptera att när det kommer onormalt mycket snö att man inte hinner med att ploga ordentligt. Men det som är konstigt är att vägverket/komunen vems ansvar det nu än är att ansvara för framkomligheten på våra vägar verkar tro att sverige ligger i norra afrika. Okej att det vissa dagar har kommit mycket snö, men är det någon som kommer ihåg hur det såg ut för bara 10 år sen? Om man kollar in hur klimatet har sett ut över 30 år så har det i merparten av de åren varit mycket mer snö än vad det är nu. Bara för att vi har haft ett par år med ganska dåligt med snö behöver det inte betyda att det inte kommer komma igen. Ungefär som med börsen, på sikt vänder den alltid upp. På sikt kommer sverige oftast ha vita vintrar, trots växthuseffekten. Det är ungefär som om vattnet skulle ta slut en sommar för att det är varmt och då skulle politikerna säga att "vi trodde det skulle regna hela sommaren". Okej om det är kaos i Spanien när det kommer lite snö men ett land som Sverige borde ha bättre beredskap! Ett utav problemen är att man har slutat skotta när det fortfarande snöar ute. Förr var det som så att så fort det snöade åkte bilarna ut och plogade. Nu väntar man först på att vädret ska stabiliseras innan man ger sig ut och plogar. Detta om detta. |
|
|
Håller med dig till 110% Acey!!! Mycket bra sagt! Mvh Tobias |
|
Jovisst håller jag med att det blivit sämre,om man ser historiskt sett och det är ju så att numera får det inte finnas några marginaler som kostar pengar, det verkar var en debatt i media just nu Med STORTJUVEN Näringsministern (snodde våra löneförmåner utan någon som helst kompensation utan någon som helst förklaring) men det leder väl bara som vanligt till en massa utredningar som blir klart till midsommar när problemet är bortglömt. Men det ska ju sparas på allting och med en del "gröna" vintrar så är det väl kanske lätt att var lite gambler men sånt straffar sig alltid i slutändan och det är som vanligt allmänheten som får lida Värst är väl igentligen kraftbolagen som fuskat med sina ledningsgator så väldigt många människor suttit alldeles för länge utan el i julhelgen. Men visst är det fint med en vit jul. Och snart är det måndag, kommer tåget att gå??? eller blir det BMW MVH Hasso |
bmwnisse |
Ang. snöröjning oavsett vems ansvar det är, så tycker jag i allafall att en väg som inte var plogad innan jul, borde väl vara plogad idag ? (inlagd 20020104) |
bmwnisse |
Glömde tillägget, det var inte plogat... |
|
Detta med mycket snö är väl inget att jaga upp sig för, så har vi det varje vinter i norrland. Roger. |
|
|
Appropå ansvar, jag fick ett papper från min kommun där dom beklagar det inträffade och urskuldar sig med hänvisning till utdrag ur avtalet med entreprenören där det regleras hur lång tid snön ska få ligga orörd... :-) När man monterade ner sammhällsservicen i kommunerna och la ut den till det privata alternativet (läs: "vinstintressen") verkar det som om man glömde vitesklausulerna i avtalstexterna, har nån hört att en entreprenör ställts till ansvar för att han inte skött sina åtaganden? Jag har bara hört att det är politikernas fel, vilket det givetvis också är, upphandlingen görs ju tydligen av människor med enbart "billigast möjligt" framför ögonen, helt utan konsekvenstänkande. Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
| Håller med om den urla snöröjningen i Stockholm, helt otroligt illa. Efter dessa dagar vågar man väl inte ens titta hur det ser ut under bilen......fick dessutom en P-böter på 700 spänn.......lätt irriterande, minst sagt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.