AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.643

biltemas broms skivor?

Sida 2 av 2
Anders,

Du kan prova att göra ett gäng kraftiga inbromsningar, och se om rosten försvinner efter detta. Om inte så är det hög tid att byta dem! Glöm inte att byta belägg och kontrollera okens skick/funktion när du är i farten!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
in
438
inkognito
E34 535-92
På samma axel sitter ju även fälgen, varför blir inte den skev i så fall?
Den e la också stumt monterad, i alla fall på min bil.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle inte montera bromsdelar frånbilema på min bil då man vill veta vad det är för nått man stoppar dit. bromsarna är ju som alla vet viktiga.

har visserligen haft en gammal golf -76 en gång i tiden där jag satte biltemas bromskivor och dessa håll tills första hårdare inbrommsingen då blev de skeva.

Joakim Eriksson
K2
348
K2
523i -97
Inkognito: vibrerar det när du bromsar så slipas den stumt monterade skivan skev av att den slår mot klossarna i takt med vibrationen, där den tunga bromssadeln (glidande) fungerar som mothåll pga sin massa. Hur mycket det än vibrerar finns det däremot inget som kan slipa din fälg skev på en bil.
Stefan,

Jag skriver under på K2´s inlägg. För övrigt så brukar de flesta bilar ha en sorts gummibussning, och gummi tenderar ju att absorbera vibrationer ganska bra, runtom fälgen. Jag är inte säker, men jag tror att det kallas för däck :-)

En fälg är väl lite kraftigare i godset än en bromsskiva?

Fortfarande inte övertygad?

Mvh,
Kalle
_____
weekend
tack för det Kalle!

ska kika på det dära mer.
jag måste alltså samtidigt byta belägg ?

vart rekomenderas det att beställa ifrån ?

anders
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Olika åsikter, men vilka har verkligen kört med Biltemas prylar(bromsar) i 1000tals mil? jag har iallafall talat med en kille som har en 525E34 och alltid köper Biltemas bromsar och belägg, han påstår att han kört 10000tals mil utan problem, frågan är har han haft tur eller kan det vara så att Biltemas bromsgrejor är bättre till vissa modeller, tex E34 klarar sig bra medan E36ägare mfl inte alls upplever samma sak?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
weekend, köp från Motor Nord, klart bästa kvaliteten per krona, inget snack om det, bra grejor i de allra flesta fallen.
weekend
Frifart,
okej, har du någon länk till hemsida/ordersida ?

anders
weekend
var dock ganska logisk adress men priset skiljer med ungefär 1000kr/skiva gentemot biltemas. Är det värt och ta en chansning månne ?
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Weekend. Köp biltema. Har du tur så funkar dom skit bra. Om inte, så har ju massa pengar över att köpa nya biltema skivor för ett par ggr till om dom nu skulle slå sig igen.

Nord
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag har kört på Biltemas i tusentals mil nu det funkar hur bra som helst...och du får ju nya även hos dom om de slår sig bara du har kvittot kvar
weekend
okej blir så.
tack
anders
En annan tänkbar tes, förutom att vibrationer skadar skivan är att om du har dålig framvagn, och kanske framförallt dåliga stötdämpare, så har inte hjulen ordentlig kontakt med vägbanan vilket innebär längre bromssträcka=varmare skivor=mer påfrestningar=slagna skivor.

Stötdämparnas funktion är ju att fånga upp hjulet, och se till så att hjulet har maximal kontakt med vägbanan. Om detta inte fungerar så ter sig ovanstående scenario väldigt logiskt.

På E39 vill jag alltså rekomendera att man vid byte av bromsskivor även ser över bussningar samt stötdämpare. Det kan även vara en god idé att montera en bromsskiva som tål lite mer än standardskivan; exempelvis Brembo MAX - slitsade skivor.

Mvh,
Kalle
_____
bustorp
Kalle Hansen:
Jag tror att originalskivorna duger gott och att det inte behövs några vassare skivor till vår körning. Anledningen till det är att BMW har säkert lagt ner miljoner mark på att få högprestandagrejor på sina bilar. Så även bromsarna. Skulle inte tro att dom riskerar sitt rykte med att montera skitbromsar. Det ska nog vi amatörer inte krabba med utan original duger gott till den körning vi presterar i Sverige likväl som i Tyskland.

Den som sedan kan tänka sig ett billigare alternativ som Biltema gör troligtvis också ett bra val i förhållande till kostnaden och som tidigare sagts, det finns ju garanti även på Biltemas grejor.
Man får nästan 3 Biltemaskivor gentemot 1 MotorNord enligt uppgift och MotorNordskivan håller nog inte 3 ggr så länge. Samtidigt har man nya skivor 3 ggr för samma pengar och det är ju gott. Åker själv på Biltema o är nöjd + har pengar över.

Det du skriver om bussningar o dämpare kan jag däremot instämma i. De slits mer än man tror och man märker det inte för att det sker gradvis och det "syns" inte. Men när man har bytt så känns det som man har bytt bil.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Enligt min erfarenhet har Kalle helt rätt. Har personligen haft problem med min E39 och skeva skivor fram. Böt skivor (original)men fick tillbaka vibrationer efter ca 100 mil. Detta var en stor huvudvärk för mig.

Lämnade bilen på kontroll hos BMW, böt oskönt många stag/bussningar/armar i framvagnen samt att de påpekade att mina stötdämpare var icke existerande.

Böt inte stötdämpare vi det tillfället då jag ville ha bilstein som är kortare (för att passa min sänkfjädrar). Vibrationerna kvarstod fortfarande efter att jag återigen bytt till nya skivor fram.

När min plånbok till slut sa ja till inköp av dämpare (runt om) var problemet ur världen. Lämnande in ett par av alla skivor jag nu samlat på mig på svarvning. Problemet löst!!! har kört 1000 mil sedan bytet av stötdämpare/skivor utan minsta problem. Tilläggas bör oxå att bilen blev som ny att köra efter bytet av dämparna, ganska hård och fast i sin karaktär (jävligt fast och tight), men det räknade jag med utifrån valet av materialet.

Enligt min och BMWs mening har bla. dåliga stötdämpare en negativ påverkan på bla. bromsskivor.

over and out / Wallace
Tjo.
Jag hade väldigt skeva skivor fram på min e34.
Så jag satsade på ett par ekonomi vänliga biltema skivor.
Renoverade frambromsarna helt med belägg skivor och ok.
Funka bra i en månad sen började vibrationerna komma igen.
Så jag har inga höga tankar om biltema just nu.
Och framvagnen i övrigt är ganska fräsch me dämpare o bussningar osv..
Men jag funderar... ställs det inte kvalitetskrav på en så viktig del som bromsar. Biltema borde ju inte få sälja bromsdelar som inte har en livslängd på mer än 100 mil?
Så kanske skulle man satsa på en hårdgranskning av framvagnen??

Magnus,

Biltema lämnar som det sagts här ovan garanti på sina prylar, men det är inte så kul att byta bromsar 4 ggr om året kanske? Bättre då att köpa där man VET att man får bra kvalité. Att handla på Biltema är alltid en chansning - så är det bara.

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Alla kanske skulle handla bromsar på Matab/Autoexperten Kalle? ;)

Btw. Hur mycket går Brembo Max på till en M535?

///Jesper

BMWCS #5494
Jesper,

Ja, det vore förstås bäst för alla parter (utom kanske Biltema och BMW OEM) ;-) Skämt åsido så kan jag med hedern i behåll varmt rekomendera de flesta produkter vi marknadsför - kvalitén är alltid motsvarande Original eller högre.

Brembo Max- skivor finns emellertid inte att tillgå till M535, eller någon annan E28 för den delen. Det är möjligt att vi kan få tag på ATE Powerdisc, om det kan vara intressant. Maila mig i så fall på k.hansen@matab.se så kollar jag åt dig imorgon.

Mvh,
Kalle
_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.