AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.638

biltemas broms skivor?

Sida 1 av 2
Hej tro ni biltemas bromsskivor är sämre än årgenal?
ska sitta på en e 39
Mu
40
Mustangen
535I-87
523I Touring -00
Hej du plåtis.

Jag har kört med Biltemaskivor på min 535:a ca. 1000 mil nu och har aldrig haft några problem med dem. Skulle inte tveka att sätta dem på min 523:a heller.

There`s no substitute for cubic-inches
-Hasse K-
Jag hade inte monterat biltemas bromsskivor på någon bil överhuvudtaget. Man vet aldrig vad man får när man handlar på biltema, ena gången kan det vara motsvarande originalkvalité, nästa gång kan det vara taiwanesisk andrahandssortering - till samma pris.

E39 har ofta problem med skeva bromsskivor fram, tänk på att se över framvagnen NOGA i samband med att ni byter skivor - ofta är det slitna stötdämpare, bussningar etc som leder till att skivorna blir skeva!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det sundaste man kan göra är att prova själv och bilda sig en egen uppfattning om biltemas prylar. Eftersom det florerar många vilt skilda åsikter om biltemas pryttlar!

in
438
inkognito
E34 535-92
Hur kan slitna bussningar o dämpare bidra till att bromsskivor skevar? förklara det för mig please.
Däremot kan det omvända ske.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Har de skivor till e39 öht? Senast jag kollade så hade de inte ett skit till e39 or, inte torkarblad ens...kanske lika bra det...:-)
Stefan,

Bromsskivan sitter som bekant längst ut på axeln, förutom hjulet. Det innebär att skivan får absorbera all stryk - alla vibrationer som fortplantar sig när hjulet rör sig i höjd- och sidled. Utan korrekt dämpning (stötdämpare, bussningar osv) fortplantar får alltså bromsarna ta mer och kraftigare "smällar" än de är konstruerade för. Det kan ju även vara en sådan sak som att om man gör en kraftig inbromsning med dålig framvagn så tenderar ju bilen att slingra sig/vibrera - även detta fortplantar sig givetvis ut i bromsarna.

Just frambromsarna på E39 har visat sig vara väldigt känsliga - det är många som bytt skivor upprepade gånger, kört några 100 mil, och sedan fått skevhet i dem igen. Efter översyn av framvagn/dämpning har problemen försvunnit.

Hoppas denna förklaring duger.

Mvh,
Kalle
_____
Mu
40
Mustangen
535I-87
523I Touring -00
Hej Kalle Hansen

Det kan väl inte vara så att BMW:s bromsskivor har dålig kvalite`?

Biltemas skivor på min 535:a har fått jobba ganska friskt och det finns inte tillstymmelse till vibrationer trots att vissa bussningar m.m. skulle behöva bytas.

There`s no substitute for cubic-inches
-Hasse K-
Hej Hasse K!

BMWs originalskivor är mig veterligen av mycket god kvalité. Faktum kvarstår dock, att just skivorna på E39 har en tendens att slå sig om dämpningen inte är ordentlig, troligen på grund av framvagnens konstruktion.

Samma problem finns alltså INTE på E34, varpå den jämförelsen i detta fall inte är relevant.

Mvh,
Kalle
_____
in
438
inkognito
E34 535-92
Tror ändå inte på det resonemanget att skivorna slår sig för att framvagnen har dåliga bussningar/stag och stötdämpare. Däremot vet jag att det kan ske den omvända vägen.

/Stefan F
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Jag tycker också att det låter lite långsökt, ingen mer som kan utala som om det?
Står också in för ett skivbyte...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Köpte piratskivor för halva priset till min E39:a (ej biltemas) och efter ca: 100mil var vibrationerna tillbaka, efter två svarvningar med samma resultat, gick jag och köpte originalskivor på bmw, nu har dom hållt i ett halvår (ca. 3000 mil).

BMW CS #5206
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om dåliga bussningar, fjädrar mm. i framvagnen kan göra att skivorna blir skeva eller inte vet jag inte.
Men däremot vet jag man märker av skeva skivor mycket mer om framvagnen är sliten. En mycket liten skevhet som inte ens märks i en frisk framvagn kan vibrera ordentligt om det glappar någonstans...

Dessutom är både E39 och E46 ganska känsliga för vibrationer och liknande då de har en hel del lätta komponenter i framvagnen.

BMW har haft problem med att bromsskivorna slår sig på både E39 och E46.
Förhoppningsvis är skivorna av bättre kvalitet nu...

Problemet med Biltema är precis det som Kalle är inne på: ojämn kvalitet.
Ibland är deras prylar lika bra som originaldelar, men nästa gång man köper "samma" artikel (samma artikelnummer) kan de ha bytt leverantör och då kan kvaliteten vara betydligt sämre...

Köper man med urskiljning och kan känna och titta på delarna innan man köper dem, kan man göra bra köp på Biltema, men man riskerar också att "gå på en mina".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Stefan+Nord,

Det är upp till er att tro på de faktum jag presenterar. Jag förstår dock inte vad som är så svårt att begripa? Skivan sitter STUMT monterad på axeln. Om axeln vibrerar mer/annorlunda än den är byggd för, kommer skivan att påfrestas mer, och således ta stryk - kanske inte vid körning, men däremot vid inbromsning, då ju beläggen/oken "fladdrar" när de pressas mot skivan vilket alltså leder till att den slår sig.

Motivera gärna varför ni inte tror på mitt resonemang.

Mvh,
Kalle
_____
K2
348
K2
523i -97
Håller med både Kalle och Johan. Har man slitna bussningar, dämpare osv så råkar framvagnen i svängning vid inbromsning vid minsta skevhet i skivan (Johan B). Skevheten kommer snabbt att förvärras genom trögheten i de glidande oken som Kalle är inne på. Märks vibrationer i ratten så sliter det på skivorna så de blir progressivt skevare, positiv feedback. Med en frisk framvagn så bryts denna återkoppling genom dämpning, då blir det inga märkbara vibrationer eller ökad skevhet med tiden. Alla skivor är en liten smula skeva redan vid leverans, skillnaden mellan bra och dåliga skivor när det gäller vibrationer tycker jag mest handlar om hur de står emot extrema temperaturväxlingar utan att bli märkbart skevare, och vad som är märkbart avgörs av framvagnens dämpningsförmåga...

Eftersom dämpningen är den kritiska komponenten i systemet ur vibrationssynvinkel så bör man få mest valuta för pengarna om man köper vettiga skivor typ Biltemas och lägger mellanskillnaden mot originalskivor på att fixa till uppenbara brister i bussningar, stag o dämpare. Självklart ska man passa på och kolla upp så man inte har några bromsar som ligger på, där hade jag tur med mitt kärvande ok sist för skivan klarade sig trots sanslös hetta.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är inte heller helt med på Kalles resonemang att skivan får större påkänning av dåliga dämpare. Hjul och bromsskivan tillhör den del av bilen som är ofjädrad/odämpad och får således ta alla smällar från vägens ojämnheter utan att påverkas av dämpare/fjädrar.
Jag tror mer på att inbyggda spänningar och liknade får skivan att slå sig. Sedan som K2 skriver känner man säkert av vibrationerna mer om framvagnen är i dålig kondition.

Kanske spelar det mindre roll vad som beror på vad. En frisk framvagn är viktigt verkar alla överrens om.
in
438
inkognito
E34 535-92
Jag hade fruktansvärda vibrationer i min bil nu i sommar, trodde att det var skivorna. Men jag kollade för säkerhets skull upp hur stagen i framvagnen var. Och då var de bakre länkarmarna helt slut. Vibrationerna jag hade var när jag från hög fart bromsade in lite lagom lätt. Jag förstår ju det nu eftersom hjulet kunde röra sig fram och bakåt i hjulhuset p.g.a dåliga länkarmsbussningar. Bytte dem och problemet var ur världen.

Oken kan ju inte fladdra, de sitter på samma stela axel som skivan sitter ju. det enda i okdelen som kan röra på sig är gliddelen.

jaja jag kanske är lite jobbig men jag vill ha mer kött på benen i den frågan. Det som jag kan förstå, skulle skeva skivor, är extrem upphettning och snabba avkylningar.

Skeva bromsskivor är inget roligt. Bra bett i bromsarna för övrigt tycker jag, är nästan mäktigare än ett bra drag i bilen. Finns inget skönare än att känna suget när man bromsar in från hög fart.

Jaja nog tjatat om detta.
Jag får väl göra en vetenskapliyg undersökning i ämnet .

/Stefan F
in
438
inkognito
E34 535-92
Bromsar köper inte jag pirat i alla fall, inte ens till min 245:a =)

/Stefan F
BjörnB,

Varför skulle inte skivan påverkas på grund av det?

När man kör med bilen på ojämnt underlag så rör sig axlarna i höjdled - och således uppstår en vibration. Så långt kan vi väl vara överens? Bussningarnas och stötdämparnas syfte vid denna vertikala rörelse är att:

* Se till så att vibrationerna som uppstår inte fortplantar sig till karossen (komfortskäl)
* Se till så att hjulet behåller kontakten med vägbanan (säkerhetsskäl - detta är framförallt stötdämparens jobb).

Om bussningar och dämpare är satta ur funktion, eller arbetar med nedsatt funktion, kommer alltså axeln att röra sig instabilt och felaktigt, på grund av att vibrationerna inte absorberas av chassiet. Någonstans måste vibrationerna ta vägen, och eftersom bromsskivan sitter (stumt monterad) längst ut på axeln så är det den som får ta smällarna.

E39 och E46 har liknande framvagnskonstruktioner - mycket avancerade "byggen" - många prylar som kan vara slitna. E39-framvagnen får ta mer stryk eftersom bilen är tyngre, ochg förmodligen rullar fler mil i snitt per år.

Mvh,
Kalle
_____
K2
348
K2
523i -97
Vibrationer från den lilla skevhet i skivan som alltid finns kommer i en dåligt dämpad/glapp framvagn att slå tillbaka och nöta på exakt samma delar av skivan för varje varv, för varje enskild vibration. Det är kopplingen till skivans rotation som gör att skivan blir progressivt skevare, man får starkare vibrationer som ger ännu mer slitage och glapp, som i sin tur bidrar ytterligare till att förvärra problemet. Det enda som kan sätta stopp för den onda cirkeln är att återställa dämpningen (visst det hjälper kanske kortsiktigt att bara byta skivor men det ser jag som bilskojarknep). Inkognito: "det enda i okdelen som kan röra sig är gliddelen". Denna gliddel har en avsevärd tröghet, det är en imponerande pjäs på flera kilo som fladdrar fram och tillbaka och trycker på klossarna i takt med vibrationerna.

Har man vibrationer i ratten när man bromsar så kan det ju bero på många saker, lösa hjulbultar, gravrost på skivorna, skivor som blivit skeva pga extrem upphettning, kanske i sin tur beroende på kärvande ok. Byter man skivor och snabbt får tillbaks minsta antydan till problem så är det läge att kontrollera alla källor till glapp i framvagnen om man inte gjort det tidigare. Helt enligt gammal visdom.

Så för att knyta tillbaka till frågan om Biltema-skivor duger så är min uppfattning att de fungerar alldeles utmärkt, och att man bör använda pengarna man slipper betala för originalskivor som bidrag för att kolla upp framvagnen (inkl ev anliggande bromsar) om man byter skivor pga vibrationer i ratten vid inbromsning.
weekend
På min 535a (-89a) har jag iaf. på en men kanske på två utav bromskivorna rost. Har funderat på detta och om det är läge att byta ut dem ? Någon som har en åsikt om detta ?

anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.