AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.380

Studerande 18-åring, kommer jag att ha råd med en bmw?

Sida 2 av 4
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
köp Mercan och se hur mycket du gör av med på skatt, försäkring och sånt. Det kostar mer än man tror att ha bil och en välskött mercedes är inte fel att börja med.

Automat är bekvämt
SpineKracker
Jag skulle nog tipsa dig om att köpa en E30. Sätt försäkringen på någon av dina föräldrar så kostar den kanske drygt 5k per år i helförsäkring.

E30 är minst lika roliga att köra som E36, jag tycker nästan de är roligare att köra då de är lite råare än E36:an som är mer anpassad för amerikanska marknaden.

Köp en fin E30, för de, till skillnad från E36 börjar stiga i pris!
Sa
20
Samiros
320i -93
Jag köpte min e36:a en månad efter 18år dagen, har försäkringen på pappa (kostar då 4k per år), och har inte behövt lägga ut en krona mer än standard service per år fram tills nu, 2,5år senare) då jag bytte däck och lambdasond 6,5k tillsammans

Jag har räknat på att bilen har kostat mig under 10k per år som jag har ägt den!
E36an är guld värd både i utseende och komfort, E30 för mig skulle aldrig komma upp i samma njutningsvärde att äga!

Så jag säger,om är övertygad om att du vill så välj en schyst 320 92-93 för runt 45k och njut, råd får man skaffa sig!

Nöjd och frälst BMW älskare!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Köp mercan och fixa upp den till ett 100% orginalskick och vårda den som en baby, när du sedan har råd/jobb så säljer du den med förtjänst och köper dig en BMW.
Du har många år kvar i gemet och kommer hinna äga många trevliga BMW'ar.

SpineKracker
Ok, E30 har inte samma komfort som E36 men den har en charm som E36 absolut inte har!

Skillnaden är ungefär som mellan 993 och 996. Den ena är omodernare men råare medan den andra är modern men mer civiliserad.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
KÖp mercan. Dom verkar hålla sig bra i pris också, trots dom gått långt. E30ns motor brukar vara lite lurig över 20 000 mil om man har otur.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Samiros: 10k per år exklusiva värdeminskning och bensin. Hade du klarat dig på 20k inkl bensin? Det är 1,5 tank i månaden för bensin. Dessutom är det ett bra år. Har man otur kan man åka på spindelleder (vanligt), rostigt avgassystem (vanligt) och byta däck på ett och samma år och då är det inte så roligt att sitta med 1600 i månaden som inkomst.

Kan du få Mercan riktigt billigt köp den om du måste köpa en bil.
Sa
20
Samiros
320i -93
Bensinen beror ju på Hur mycket man kör, självklart. Och då hade jag inte klarat mig på bara 1600i månaden.
Och visst är det lite riskabelt, men klarar man inte av det får man ju sälja bilen igen.
Som sagt allt beror på hur hur mycket man vill ha bilen...
Jag säger bara att jag är ett exempel på att det går, om man inte kör allt för mycket....

SpineKracker:
Gillar man inte E30 så gör man inte (Det skrev han rätt tidigt), Även om jag håller med om att E30 har sina starka sidor.
pe
110
peeak
525i -93
Hm, blev svårt det här. Det absolut vettigaste vore väl att köpa mercedesen. Men jag vill verkligen ha en bmw! Just nu känns det som att jag kommer chansa på en bmw, om det skulle krisa sig eller inte gå ihop får jag väl fixa den och sälja igen. Om nåt skulle gå käpprätt åt skogen kan jag ju alltid låna pengar av mina föräldrar och stå i skuld till dom. Men men, det är ännu ca ett halvt år kvar till min 18-års dag. Så jag har ett tag till att fundera.

Tack så mycket för alla svar!

Mvh
Tobbe
Min filosofi har alltid varit att det är bättre med ett äldre/tråkigare fordon som man har råd att köra med än med något nyare som man knappt har råd att köra till korvmojjen med... Mercan har fördelen att den är väldigt rejält byggd och den tappar knappast i värde om du sköter den. Köp Mercan och byt om ett år eller två när du vet vad det kostar att ha bil, tro mig det blir dyrare än du räknat med. Soppa är dyrt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett vilken bil du köper, bör du ha en ordentlig reparationsbuffert! (för en bil i den ålders/prisklassen kan kanske 10 000kr vara lämpligt)
Att investera kanske 1500-2000kr i vettiga verktyg och en reparationshandbok kan också löna sig ganska snabbt...

Gamla bilar går sönder oavsett hur välvårdade de är!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Köp Mercan, billig bekväm och ekonomisk. Drar inget alls, billig försäkring(jämfört med bmw), billiga delar.

Sen kan du få några kulor över till ett par fina fälgar o en trevlig sterio.

Sen är mercan lätt mekad.
CIP
hm

//Mange
Länk
Visa användare
43
BMWJimmy
328Ci -95
Som många redan sagt så kostar det mera att ha bil än man tror. Vet hur det var när jag hade min gamla 520 från 89 medans jag pluggade. Då jobbade jag lite extra och hade ungefär 4000/månad som skulle räcka till allt. Det räckte inte till allt. Oväntade reparationer, skatt, försäkring, service, väntade reparationer och bensin....

Nu när jag har 328:an så räknar jag med ett snitt på iaf 4500 i månaden om jag kör som vanligt och då är det inklusive allt. Försäkringen betalar jag 800:-/månad.

Vet hur det är att verkligen vilja ha bil så jag har full förståelse för dig! Sen funkar det inte i längden för nästan någon att lägga varenda krona man har på enbart bilen....

Nissan micra kanske? Inte så roligt men garanterat mindre dyrt för dig.

Min bil: Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
En annan aspekt på det hela är att en 325 E36 för 40-50k är knappast i toppskick, vilket kommer medföra visst underhållsarbete + mtrl. Med en budget på 1600kr månad för kläder,bil och nöjen så kommer det roligaste du gör det året vara en 2-zoners tripp med lokaltrafiken...
Mitt år med 325-95 kostade: Service 2, inkl. byte alla vätskor 3000:- ; nya vinterpuckar 4000:- ; Vattenpump 2800:- inkl. byte av lite drivremmar. ; Bromljuskontakt 300:-; Bromsklossar runt om 1000:- spindelled 400:-; Skinnvårdsprodukter 300:- och en självrisk vid en vandalisering 3000:-. Totalt 11800kr + självrisken.
Detta var bara i reparationer och underhåll sen tillkommer skatt 1500kr, försäkring 4000-20000 beroende på ägare och bolag
+ bensin om du vill använda bilen också.

Detta var c:a 1000kr i månaden då har du 600kr kvar till bensin ,försäkring, kläder, mobiltelefon + nöjen.
Hade det varit jag så hade jag aldrig satsat med en sån tight budget, trist att behöva sälja bilen om man skulle åka på en fortkörnings- eller parkeringsbot..

/Christofer
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Min tröst är att jag iaf sålde bilen efter 1år för samma pengar som jag givit för den. Alltså ingen värdeminskning.

/Christofer
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Samvetet verkar vara brett hos de flesta när det gäller försäkring. Nyblivna unga körkortsinnehavare är vanligare i olycksstatistiken, särskilt men en potent bakhjulsdriven bil som BMW. Inget personligt mot den som frågade men det verkar som om de flesta tycker det är OK att låta någon med högre bonus stå för försäkring. Är det bara jag som tycker det är lite bluff? Jag tycker man ska betala försäkring efter den man är och hur man kör. Är ni lika "vidsynta" när det gäller körda mil per år? Inte konstigt att försäkringarna går upp för mig som kör lite i så fall.

Försäkringar är ju bara matematik: om 25 bilägare betalar 10000 vardera så har man 250 000 kr och då kan max en bil för 250 000 bli skrot (förutom att försäkringsbolaget ska göra lite vinst också så säg att bilen får kosta max 245000). Om 2 av de 25 kraschar så går försäkringen inte ihopa och sannolikehten för olycka är ju högre ibland nyblivna mindre erfarna förare.
Sannolikheten att krascha är ju också högre ju längre man kör så längre körsträcka kostar mera, lika naturligt tycker jag.

En annan intressant sak om försäkringar: många tycker det är dyrt att försäkra sin sporthoj och enligt en av kvällstidningarna är det inte konstigt. Varannan är värstinghojarna i ett av bolagen har ett försäkringsärrende varje år. Oftast bara några nya plastkåpor iofs men de är dyra så med en självrisk på 10-15000 skulle man sänka antalet försäkringsärenden i den gruppen markant.

För mig var BMW originalförsäkring billigast.

Hoppas du hittar en kul BMW som passar både dig och plånboken. Lycka till!

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du söker på ämnet "skenförsäkran" eller ställa bilen på morsan så ser du att jag tidigare markerat min ståndpunkt i detta ärende, men jag orkar inte tjafsa vidare, det är som du säger tydligen accepterat att skenförsäkra. Bara att hoppas att bolagen märker en och annan fuskare och lämnar dem utan ersättning.
All heder åt denna blivande 18åring som faktiskt funderar på att stå på försäkringen själv..

/Christofer
Visa användare
66
magazinet
325 -94
köp mercan för sen när du blir gammal kan det vara roligt att ha ägt i alla fall EN bil som inte var bmw.
man blir lätt beroende:))
Visa användare
66
magazinet
325 -94
oj, såg inte att tråden var nästan 2år gammal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.