AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.379

Studerande 18-åring, kommer jag att ha råd med en bmw?

Sida 1 av 4
pe
110
peeak
525i -93
Hej

Jag är en grabb på 17 år, blir 18 i februari. Tills dess hade jag tänkt mig att fixa körkort, samt investera i en bil. Jag har jobbat och sparat pengar i ett bra tag nu och börjat fundera på vad för typ av bil jag ska köpa. Har sedan länge drömt om en bmw i 3-serien. Men frågan är om jag kommer att ha råd?

Jag har ca 40-50k att lägga ut på själva bilen. Sen tillkommer ju en dyr försäkring, bensinkostnader m.m. Helst skulle jag vilja ha en 320, t.o.m. en 325, men det känns ganska omöjligt. Känns lite tråkigt att gå ner till 316-318 också, vill ha lite drag iaf. Men alla dom här tankarna är kanske väldigt dumma, det är ju ändå min första bil jag pratar om. Jag har chans att köpa min farfars gamla MB 190E -89, för ett väldigt bra pris. Men det känns väldigt tråkigt.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vad rekomenderar ni? Skulle jag ha råd med en bmw? isf vilken modell? Tjänar 20K+ varje år, är väldigt sparsam och ekonomisk. Bor hemma, så har inte så mycket andra utgifter.

Edit: Kanske en lite dum och svår tråd det här, men har ni några synpunkter tar jag gärna del av dom.

Mvh / Tobbe
Jag var i exakt samma situation som du för något år sedan. Och jag köpte mig en 320 -92 och det gick hur bra som helst.
Tänk bara på att du inte lägger ut alla dina pengar på bilen, utan du måste ha pengar kvar till försäkring, skatt och lite till eventuella reparationer.
När du väl betalt de "fasta" avgifterna, så är det ju i princip bara bensin kvar att betala (om nu inget händer med bilen, vilket man inte kan veta) och det styr du ju själv hur mkt det ska vara.
Om du har 40-50k, så är det kanske på gränsen till lite lite för en e36a, men satsa då på en fin 325 e30 för ca 35k, det är inte fy skam det heller.

Mvh

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Räkna med minst 10´ om året för helförsäkring. Skatten 1500:-, diverse service beroende på hur "noggrann/gör det själv" du är? Detta plus bensinkostnad beror ju självklart på hur mycket du kör.
Låter hur som helst som att du får välja mellan att köra rolig bil (ibland) och handla kläder/gå ut på krogen. Lätt val för vissa, för andra inte...
Vet ju inte vad du har för situation för övrigt men 20´ om året känns som det går åt för det "normala" livet + lite till. Med dom pengarna skulle jag nog åka buss tills jag fått ett jobb.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
20 om året räcker knappt till försäkringen, om du inte är modig och vågar köra med endast trafikförsäkring. (beror lite på var du bor)
Jag som är över 30 betalade 11k om året för min 325:a E36... 18år och nytaget körkort lär inte minska den kostnaden direkt.

/Christofer
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Anders S. läs detta

"Bor hemma, så har inte så mycket andra utgifter".

Alltså 20' är klart mycket i detta fall, inte mycket mer än 5000kr/år brukar räcka att lägga ner på bilen vad det gäller reparationer och dyligt. Försäkring för 18åring +skatt borde hamna något under 20' per år även för en 325a även om du bor i storstad och då syftar jag på helförsäkring, väljer du halv är det hur lugnt som helst. Satsar du på en fin E30 325 så behöver du inte heller satsa alla de 40-50k du har i köpbudget, dessutom är E30 en bra instegsbil i BMW-floran för den som prioriterar körkänsla, körglädje, bensinförbrukning, användbarhet samt driftsäker, vilket gäller om du hittar en som är okej under huven och chassie samt inte uppvisar mer rost än några mindre blemmor på ett antal ställen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hubbe325, jag vet inte vilka försäkringsbolag du har att göra med, men jag som är i liknande ålder som dig skulle tex betala
8000-10000kr för en 535E28 och E34, 325E30 och E36 helförsäkrade i Västerås. Jag kollade upp vad 18åringar skulle få betala vid ett tillfälle för ett par år sedan och då handlade det om strax under 20' vid helförsäkring, vid halv skulle jag gissa på från 12-15' för en 18åring, men det är klart att försäkringarna skiljer ju som natt och dag och jag kommer tyvärr inte ihåg vilka bolag som erbjöd det billigaste alternativet när jag kollade sist, vet dock att BMW original är bra samt Folksam är lätta och ha att göra med samt hyggliga nivåer på sina försäkringar. Fast det bästa är att ställa sin bil på föräldern och skaffa något "lik" att samla bonus på sålänge innan man fått vettig inkomst.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hej!
jag är i nästan samma situation som dig..
jag blev av med jobbet nu innan sommaren så nu tänkte jag ta tag i skolan innan jag flyttar hemifrån...
jag hade en BMW 316 compact -95 som jag sålde i samband med att jag blev av med jobbet.
nu har jag köpt en BMW 320I -89 (E30) som är skattad o besiktigad till Mars och jag har betalat försäkringen för ett helt år (halvförsäkring).
jag fick betala 10000 för min och sen har jag lagt ner ganska mycket jobb på den under sommaren. (den finns i galerian)

jag tror helt klart att jag kommer klara av att ha en bil nu medans jag pluggar. men då får man ju prioritera också.
det känns iaf skönt att ha allt betalt.. annars tror jag inte att jag hade haft råd...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bor man i samma hushåll så förmodar jag att bilen står på någon i familjen och därmed blir premien 'hyffsat' billig. Däremot undrar jag om man verkligen klarar sig på 1,600 kr / månad? Två tankar i månaden går ju loss på runt den summan. Sen skall det till service, däck, slitagedelar osv. Jag tror inte man driver runt en e36 325 på 20.000 / år. Eller rättare sagt inte om de totala inkomsterna över ett år är 20.000 dvs ungefär 1.600 i månaden.

Jag hade hellre väntat med att köpa bil tills du skaffat jobb. Vill man verkligen lägga alla pengar i månaden på bensin?
pe
110
peeak
525i -93
Tack för alla kloka och visa svar :) Har fått mer och bättre insikt i det hela nu. Men har inte bestämt mig än på långa vägar hur jag ska göra. Skulle ju som sagt vara, som många andra nämnt, kul att kunna lägga pengar på annat, tex kläder m.m, istället för allt på bilen. Har också tänkt tanken att sätta i bilen i nån utav mina föräldrars namn. Men vet inte om det är värt risken, att förlora all bonus, samt att det kan vara helt förödande vid en eventuell olycka.

Vill iaf jätte gärna ha en bil, så antingen blir det väl farfars gamla mercedes, eller en bmw. Om vi bortser från alla mina nuvarande "problem", vilken bil är då att rekomendera? Helst E36 modellen, är tyvär ganska kräsen, gillar inte E30 så värst mycket :/ Vill ha en bil som är rolig att köra, billig i drift, billiga reservdelar, rubbet (Vem vill inte det).

Mvh Tobbe
Si
765
Simon01
120dM -08
jag hade min 325:a 92 när jag gick på gymnasiet och det funkade bra, men man fick ju spara in lite på en del annat. Jag jobbade iofs. typ varenda lördag och andra lediga dagar. Jag betalade ca 5000 för försäkringen då. Tänk på att alltid ha en liten "buffert" på ca 10k för det kan ju hända diverse saker med bilen som kan vara rätt kostsamma.
Du kan ju alltid sälja bilen igen om du märker att det inte går ihop sig!
Si
765
Simon01
120dM -08
jag hade min 325:a 92 när jag gick på gymnasiet och det funkade bra, men man fick ju spara in lite på en del annat. Jag jobbade iofs. typ varenda lördag och andra lediga dagar. Jag betalade ca 5000 för försäkringen då. Tänk på att alltid ha en liten "buffert" på ca 10k för det kan ju hända diverse saker med bilen som kan vara rätt kostsamma.
Du kan ju alltid sälja bilen igen om du märker att det inte går ihop sig!
Tjena!
Dom flesta har väl varit eller är i samma sits.
Jag skulle nog i första ta farfars erbjudande. en 190E går ungefär
som en 320i om inte lite bättre och det går att tuffa till dem så den blir både roligare att köra å titta på..
ps. om de blir strul med den kan du alltid prata med farfar så hjälper han nog dig lite... hi hi
pe
110
peeak
525i -93
Hoppsan, trodde inte en 190E går lika som en 320. Då blir det ju genast intressantare :) Har ju kört bilen, men har inte haft så mycket att jämföra med, förutom våran volvo 850. Tycker den är ganska liten invändigt, tar ju nästan i taket. Är en bmw i 3-serien lika liten? Får bilen för ca 20k. Kanske mindre, den har väl gått en bit. Men är i grymt fint skick, speciellt motorn. Farfar har alltid åkt väldigt lugnt, typ aldrig åkt över 3000 varv. Och det menar jag verkligen, har ju nästan gått att cykla ifrån han. Skulle ju gärna vilja piffa till den utvändigt isf, just nu är den ganska ful tycker jag. Helt original, så det blir väl nya fälgar iaf. Fler tips? Iofs är det här ett bmw-forum :P
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

FRIFART,
"Alltså 20' är klart mycket i detta fall"

20´ Mycket !? På ett år! :) Att lägga på bilförsäkring, skatt,bensin, service och dessutom ha över att leva ett funtat liv. Inte enligt mina mått, varken nu eller som 18-åring. Men det beror väl på vilka referenser man har.
Är inte mercedes 190 de absolut tröttaste som någonsin lämnat fabriken? jag har kört 2.3an och fann viss charm.
Jag har dock hört att 1.8an eller vad den nu råkar vara på skall vara deprimerande slö. Under 100 hk har jag för mig att den har.

En 320 e36 är inte något fartvidunder, men faller inte inom ramarna för otroligt slö i min bok iaf.

För övrigt verkar en mercedes 190 av 89 års modell ligga runt 20 kkr hos bilhandlare...

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ic
237
icho
320i, -04
Måste bara säga att försökringenn för en nybliven körkortstagare INTE är att leka med. Jag bor på landet, eget garage, ringde och kollade TRAFIK försäkring på min bil, och den skulle hamna på ca 9000:- Det var en 318i! Så jag kan ju bara tänka mig vart det kan dra iväg påå en 325... Satsa heldre på att pappa får stå på både bil och försäkring och du kör den. Så gör jag, och klarar mig med ca 2000 på en halvförsäkring....
softish grabben din försäkring kommer bli snorhög, jag skaffade mig en 735:a när jag var i din ålder ( e iofs bara 24:a nu och har en tycker jag grishög försäkring på min 328i) och vafan att ha den ståendes på mig själv med försäkring osv blev 56papp om året kanske är det skillnad på 735 o 320 men det e klart du skall göra ett försök men ställ bilen isåfall på farsan din eller morfaren. roligare grejer kan du juh göra för dina 20 pling än att betala försäkring. Skaffa ett extra jobb på kvällarna, för dyrt kommer det juh garanterat bli för dig
Strukt
tips

kolla på www.insplanet.se där hjälper dom er med att hitta dom billigaste försäkringarna. Jag har Salusansvar som också fungerar bra nu när jag har haft inbrott i bilen, inget tjafs från deras sida. :)
E36 320i är klart kvickare än 190E. Inget snack. En 2.3 eller 2.6 är dock annat.
Dessutom får Du ju en riktig motor med ett härligt ljud, och ingen liten tråkig fyrcylindrig bruksmotor.
325an är givetvis betydligt snabbare och roligare, men har betydligt högre försäkring och svårare att hitta ett ex som inte är sönderkört/stylat/importerat/etc.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Helga
Ett gott råd.

Köp Mercan 190E och kör ett tag. Vill du sen byta upp dej till en 325 så får du pengarna tillbaka!!! Mercan skulle du ju köpa "billigt" så............ Klipp till!!

Helga
jp
464
jpn
523im -99
när jag skulle köpa bil så stod det mellan merca 190e och bmw e30 och det blev tillslut e30in. dock en snik 318iS men ändå. ;)

mercedes 190e finns ju i olika motorstolekar och både med insprut och förgasare. Jag antar att det är en 2,0 med insprut och 124hk det handlar om i detta fall??

om du vill ha en BMW som första bil så kan jag rekomendera e30 eftersom e36 kan bli lite väl saftigt annars så är nog mercan inget dumt val häller!

Lycka till med bilköpet!

B-M-W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.