AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.792

Värdering av 1602- 74

Sida 1 av 2
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Har haft turen att få syn på en 1602:a i ett garage precis där jag bor! Har inte kontaktat ägaren ännu, men funderar på att göra det. Den är nämligen helt rostfri, åtminstone på utsidan. Har inte velat öppna den eller ens röra den då jag inte har ägarens tillåtelse, men den ser alltså väldigt fin ut. Enligt vägverket har den varit avställd sedan 01, så det borde inte vara några större problem med att få den körduglig. Nu till min fråga, vad är rimligt att ge för en sådan bil? Jag vet att det är svårt att säga utan att ha sett den, men ni får lita på mitt ord, den är alltså helt rostfri utanpå (färgen är beige) och ser väldigt hel och fin ut inuti. Vad tycker ni att jag ska bjuda ägaren (om han vill sälja)?

Länk

Mvh Tjäder
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tycker att 4' känns rätt....

Mvh Janne.
Ägarna till liknande bilar som ställs undan brukar inte vilja släppa sina bilar så billigt(läs lätt). Så jag tror att han vill ha betydligt mer, men man vet ju aldrig.

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Ja, det finns ju en viss risk att bilen inte går att köpa loss. Men den är som sagt väldigt fin, blank och snygg lack och ingen synlig rost, så jag tror nog att 4k inte räcker på långa vägar. Men jag ska ta kontakt med ägaren så får vi väl se. Tycker alltid det är svårt med sånt här, att ge ett bud. Men jag får väl göra ett försök. Jag återkommer!

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Börja med att visa ditt intresse. Bilar som dessa köps och säljs med både känslor och pengar...
Inleder du med: "Hej, är bilen till salu? Du får fyra för den." så är den garanterat inte till salu.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mattias...Allt går att köpa loss,det handlar bara om pengar.

Men det är klart att om han tycker att bilen står bra där han står så blir det alltid lite dyrare än man kanske tänkt sig ;)

Mvh Janne.
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Jag ringde nyss ägaren, men fick telefonsvararen på hans mobil, nått hemnummer har jag inte hittat. Jag talade in ett artigt meddelande där jag försiktigt frågade om bilen var till salu och gav honom mitt mobilnummer. Jag bad honom ringa upp mig oavsett om bilen är till salu eller inte, kanske han ändrar sig när han hör hur intresserad jag är;). Hoppas han hör av sig, annars provar jag igen om ett par dagar.

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Nu har jag to.m ändrat mitt hälsningsmeddelande på mobilen ifall han ringer och jag inte svarar. Det gamla meddelandet var lite sådär skämtsamt, nu låter jag väldigt trevlig och ordentlig istället....(vilken biltönt man är;))

Länk

Mvh Tjäder
Hehe...Det är rätt, chansen att ägaren kan tänkas skiljas från bilen ökar ju när man gör på detta vis :) Hur hade du annars tänkt använda bilen?

...........

Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Hade nog tänkt att ha den som en skön sommarbil, i originalskick faktiskt. Annars har jag haft ögonen öppna efter en 02:a att bygga race av. men denna verkar vara alldeles för fin för nåt sånt. På sin höjd kanske jag sänker den lite och sätter på en uppsättning passande alufälgar. Mén det är bäst att inte låta fantasin skena iväg....

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Låter som ett lämpligt användningsområde för en välhållen originalbil.
Jag hoppas att du fortsätter rapportera händelseutvecklingen!

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Självklart, Kristian! To be continued...

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Nu ringde ägaren upp, och han har funderat en längre tid på att annonsera ut bilen, men det har liksom inte blivit av. Så nu ska han visa upp bilen för mig i eftermiddag!! Enligt honom är det enda som behöver fixas innan bes. att ena bromsbacken bak har kärvat ihop. Det ska finnas ett rosthål i golvet, och ett nånstans vid strålkastaren. Maskinellt ska det inte vara nåt problem alls. Han verkar vettig, så jag hoppas att vi ska kunna komma överrens. Frågan är bara hur mycket jag ska bjuda honom? Jag är inte ute efter att göra ett klipp, men jag vill ju heller inte betala ett överpris...

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kul! Hoppas att det blir affär.

Rost är alltid tråkigt även om jag gillar det. Priset brukar sjunka mer än vad åtgärden kostar. Iaf om man vill/kan/orkar göra i ordning det på egen hand.

Nåja, är du intresserad så visa det för säljaren. Vad som är en fördel i detta fall är att säljaren inte verkar ha bråttom med en försäljning. Så ta lite bilder och be att få återkomma innom ett par dagar.
Hjälper dig gärna med att ta fram ett lämpligt bud om du kommer med mer fakta om bilen.

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Tack för det, det vore verkligen uppskattat! När det gäller rost så är jag ingen novis direkt, har mååånga timmars erfarenhet av detta så det är inget problem för mig, men det drar ju givetvis ner priset.

Jag ska ta lite bilder, så att du får se vad det handlar om. Men som sagt, killen verkar vettig så det ska nog kunna bli affär (hoppas jag):).

Länk

Mvh Tjäder
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Så här skulle jag göra:

1. Berätta om att du är ute efter en 02 att vårda, finköra och behålla original.
2. Folk som gillar sin gamla bil gillar att höra att andra också tycker om den. "Jag vill gärna ta hand om den här bilen". Typ.
3. "Det är ju en del jobb på den, men jag." Då sänker du priset en aning, genom att antyda att den ju inte är i nyskick.
4. "Vad har du tänkt dig för den, ungefär"?

Jag brukar gå tillväga som oavn när jag köper bilar/prylar, och det brukar gå bra. Får man säljaren och inse att 1. min bil/pryl är inte värd några fantasipriser och 2. detta är en seriös person, då brukar det gå bättre än när man eter sig som en skambjudare.

Så några ord om priset:
Är bilen rostfri utanpå, har bra mekanik, tiptop inredning (kolla dörrsidor, stolar och brädan speciellt) och fint krom, då kan du nog få ge 10-15000. Tro mig, du köper hellre en fräsch bil på än gång än ett lik där allt är dåligt!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...smaken är som baken,men ett objekt som är avställt,rosthål,bromsproblem + annat som vi nu iofs inte vet skulle jag aldrig ge över 10' för...Men jag håller med om att en "hyffsat fräsch" 02:a är en sällsynthet idag så det beror också såklart på marknaden i stort..

Lycka till med ev köp hur som helst..

Mvh Janne.

Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Nu har jag varit och tittat på bilen. Den ska ha rullat 10700 mil och det verkar inte osannolikt. Hel och fin inuti, förutom förarstolen som var sliten på kanten. Den enda rosten på karossen är en jätteliten blämma vid dörrlisten på förarsidan. Huven är bytt och omlackad men rostig på insida framkant. En fin huv i fel färg följer med.

Troligtvis är åtminstone ena sidan av bilen omlackad under list, kanske hela bilen men det var innan nuvarande ägarens tid i så fall vilket är bra, hade det varit fusk med rostlagningar så hade det ju kommit fram vid detta laget. Trösklar m.m är också utan rost. Rosthålet i golvet hittade vi inte, men vi kom överrens om att åka till en kompis som har lyft och kolla bilen under på måndag. Vi ska hjälpas åt innan med att fixa bromsen som är låst bak.

Nya stötdämpare bak + diverse reservdelar som extra lister m m medföljer.

Killen hade lyft ur bagagerumsmattan och där fanns ingen rost alls!! Helheten är MYCKET bra på denna bilen. Som sagt är den enda rost du ser den lilla fläcken på dörren, stor som en krona.

Han säger att han har gett c.a 12k för bilen + delar, och det är vad han vill ha, men han sa att han kunde gå ner i pris om det var nån seriös som köpte bilen och om han slipper gå ut med annons på bilen.

Jag tror nog att jag kan tänka mig att bjuda 10k för bilen... vad tror ni?

Länk

Mvh Tjäder
10 k låter som ett bra pris. Det borde även ägaren tycka. Verkar ju inte vara mycket jobb heller att få den i orginalskick.

...........

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,det verkar ju som om bilen är ett väldigt bra/fint objekt så det är väl då upp till dig om du vill pröjsa 10'...

Blir du nöjd med köpet då så är det ju kanon.Jag menar det är ju alltid så att tycker du att det är väl använda pengar så är detta det viktigaste i denna affär..Svårt och ge ett annat råd.

Och som jag sa så finns inga mängder av dessa bilar kvar,så du gör nog inte "bort dig" om du handlar den...

Mvh Janne.

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Glöm inte att kolla "boxen" och dess infästning i bakre hjulhusen när ni ändå fixar med bromsarna. Känd rostfälla.

/Kristian BMWCS #5062

-------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.