|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
bilen blev äntligen klar idag, hämtade den nyligen från avesta efter mappningen ! den laddar 1 bar nu, men det känns som det räcker för tillfället. Har just inte vågat gasa riktigt, men den är hal iaf ! Jag vill tacka alla som hjälpt mig från detta forum, utan denna sida hade det nog inte blivit nåt bygge ! Sen vill jag ge bäckis och bmw-andreas ett stort tack för mappningen ! MVH/Niklas min bil:Länk | |
|
Länken fungerar inte riktigt !!?? Eller?? Länk Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!! |
|
|
Mm den blev riktigt rapp, så fort det blev ladd på 3an så spann de hej vilt:) Sånt tycker vi om, hehe |
|
|
kortvarig lycka blev det ! Skulle ut å köra idag, värmde upp den å drog 1:an 2:an, kollade i backspegeln ! Förutom 2 långa svarta streck var det ett stort vitt rökmoln bakom ! Är vatten i oljan plus att den vitryker, stängde av omedelbart ! tror inte den har spikat det var ju inte ens riktigt fullgas ! ska riva imån och kika efter ! Hoppas att det bara är toppackningen , för då går den imorgon igen ! Länk |
|
|
Det lät inget vidare, kan du inte fixa till länken alt lämna ut password så att man kan se på bilderna? |
|
|
nu ska det funka ! har inga nya bilder ! Länk |
|
|
Nope, funkar inte...... |
|
|
Hmm de lät inte bra! Du får riva så får vi svetsa vattenkanalerna så packningen håller... |
|
|
jo, typiskt min otur ! ni hann iaf få prova den hehe ! Jag fick bara känna på 2:an å 3:an och det var inte ens fullgas :( Länk |
|
|
Mm tur den höll ihop mappningen ut! Nä ut och riv så vi får se vad som hänt |
|
|
jo, jag ska kolla ! ska köpa packning direkt imån bitti ! Vad hette locktitelimmet man använde om man ska limma packningen ? och hur hårt ska man spänna toppen (12.9 bultar) ? har dragit 80 nm nu ! Har inte råd att lämna in den på svetsning ,nu även fast jag vill !, då sänker jag hellre laddtrycket nåt hekto, men man tycker att det inte ska behövas ? Länk |
|
|
Det är nog bäst att vi svetsar den nu, annars kanske du får skruva massa i onödan. Du får det på kredit om du kommer hit. Tror iaf att det var dina " is no good" soppapumpar som behagade tappa trycket. Länk |
|
|
bara av nyfikenhet=) använder ni inte soppatrycksmätare när ni mappar?? Länk |
|
Franke |
niklas: I min verkstadshandbok står det iaf 79nm för m10 bultar med hållfasthetsklass 12.9. |
|
Man ser direkt i mappen om soppatrycket sjunker, och då monterar man soppatrycksmätare för att konstatera felet. Nu var de inge fel vid mappning,men ett system med dubbla orig pumpar lite provisorikt monterat är inget att lita på. Mvh Andreas Allt inom bmw trimmning. Emaila för mer info... Jusst nu autometer ultralight mätare för bra pris. |
|
|
Varför ska vi använda soppatrycksmätare? Man ser på dutycycle om pumparna inte orkar med, och det gjorde dom när vi körde. Pumparna var gamla beg original och inget jag skulle lita på, vilket jag självklart nämnde för Niklas. Han hade dåligt med pengar och skulle byta dom när det var mer skrammel i kassan. En annan lustig sak med soppa: Av de senaste 10 bilarna vi mappat så har minst 7 fått bakläxa på bränslesystemet. Detta gör att vi först får lägga ner timmar på mappning som sedan delvis måste göras om då felet åtgärdats, detta i sin tur gör det till en dålig affär att mappa pga kunders misstag. Om dutycycle verkar konstig så monterar vi provisoriskt en mätare med tape på rutan för att säkerställa felet. Fler borde själva ha en fast monterad tryckmätare i bilen, speciellt om dom inte kör med nya högkapacitetspumpar. Jag är alltid noga med att poängtera hur systemet sak byggas upp och med vilka pumpar, men de flesta skiter i det tills deras system bevisats odugligt. I Niklas fall hade han inte kunnat lösa diverse olika problem då bilen knappt gick när han lämnade den, något som ca 50% av alla som lämnar bilar inte heller kunnat. Niklas bil har dessutom wg:s utsläppta under bilen och ingen ljudisolering, något som gör att vi inte kan använda vår fina HKS knacksensorutrustning, men för att vara på säkra sidan kördes hans bil på 10,5 i AFR över 0.5 bars laddtryck, och tändkurvan är minst sagt restriktiv. Jag anser mig 100% säker på hans haveri INTE har med mappningen att göra. Mvh Länk |
|
|
Siden det er så mye snakk om bensin pumper her. Hvor mye holder den org. pumpa til på disse bilene? (Specs). Og bmw-andreas: har dere noen hjemmeside? - Chris |
|
|
325 orig soppapump har visat sig inte ens klara 250-300hk vid 4 bars grundtryck. men pumpen i min 525 klarade 400hk, men sen gav den upp. Man ska ALLTID ha överdimensionerat soppasystem. Dvs upp till 500hk räcker 1st 984 eller 044 om man kör med 3 bars grundtryck. kör man högre behövs 2 pumpar. Och ska man över 500hk ska man ha dubbla pumpar, tex orig pump matar en catch tank, sen dubbla pumparna därifrån. Allt inom bmw trimmning. Emaila för mer info... Just nu Autometer Ultralight mätare för bra pris. |
|
|
bäckis.. vad rekomenderar du för soppapump för tex 300-400 hk ? Tänkte slita bort original tank och sätta en fuelcell i bagaget.. |
|
|
Då räcker det med en 984. Själv monterar jag gärna en 044 om jag ska köra med bara en pump. Att överdimensionera lönar sig i längden. Att montera en fuelcell så att man får fall rakt in i pumpen/pumparna är ALLIT en bra ide. Länk |
|
|
BMW-Andreas å Bäckis: Är ni jävliga på lådor också? jimpa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.