AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.579

E-30 M3 sjukt dyr

Sida 1 av 2
Är det värt att betala 200000:- för en E-30 M3a när man får en
tex. en -97a för 150000:- ???
Det är klart att det finns billigare E-30 men ändå.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hittar du en e36 med 800 mil på mätaren så kostar den knappast 150.000:-
Att värdera e30:an är mycket svårt då man inte kan jämföra med så mycket. Börjar man lägga lite mil med den lär den ganska snabbt sjunka en bra bit under 200k.

Generellt sett stiger M3e30 i värde medans M3e36 sjunker.

e30:an har nu blivit en klassiker och fina exemplar lär vara en investering så god som någon annan.

Prestandamässigt rakt fram eller komfortmässigt har e30 inget att sätta emot en e36 men kulfaktorn är bra mycket större. Vilken man väljer är en smaksak, för mig är valet enkelt.

Jag gillar gamlingen helt klart det är lite kultfaktor och väldigt kul att köra men prisbilden är skev tycker jag.. tex M535 får man nästan skänka bort.. "gammal nostalgi"
jag tror ja vet vilken bil du pratar om med 800mil på mätarn men det finns dom som försöker få kanske 120000:- för en som gått
15000mil
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
120.0000:- för en riktigt välvårdad -90:a är inget fantasipris.
Välvårdade M3e30 växer inte på träd.

Sålde min 87:a för 89.000:- och den var i bra skick men vissa defekter fanns och servicebok saknades. Det var stort intresse och jag tror jag skulle kunna fått ut mer för den.

Varför en M535 inte kostar mer har jag ingen aning om, har aldrig provat någon. Men bara för att en bil blir gammal behöver den inte bli värdefull.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tja...
M3e30:an har kultstatus och 800 mil på en 80-nånting är unikt. Jag tror inte heller iofs att den är lättsåld. Vad gör man med en 800 milare? Museum,eller har man hjärta att bruka den?Förmodligen är väl fallhöjden betydligt större på en ordinär M3 E36 för 150 K. Snart under 100?
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hade jag pengarna skulle jag köpa den och bara köra den på träffar.

Snacka om kultbil!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt,
En E30-M3 med 800 mil kan inte jämföras med någon annan bil än i så fall en liknande.
Att jämföra den med en E36-M3 eller en 535 är närmast ett hån anser jag. Som att jämföra en Z1 med en Z3 = nej nej.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
E30 M3 á 800 riktiga mil = Ställ den i Varmgarage, och sov hädanefter i bilen! Själv skulel ajg inte våga äga en sådan bil... skulle d*da nån som repa den bilen.. Skulla bara ta ut den på nån banträff och glida omkring i den.. men mera skulle man ju fasiken inte våga nått mer! Och använda den som bruks är rent kriminellt! Så känner jag iaf.

__
Länk
Att jämföra E-30 å E-36 M3an som bil går självklart inte då bmw
kämpat regält med förändringar å förbättringar och inte minst
tillverkade bilar. E-36an lär inte komma i närheten av den kultstatus som E-30 M3an har men prisbilden är i alla fall skev.
Att jag jämförde med M535an var när den kom sågs den som unik"snyggare än gamla M5an" av många och gör än i dag men går knappt att bli av med.
OBS! Det finns fler bilar med fler siffror på trippmätarn än den ni hakat upp er på med fantasipris i framrutan...
ursäkta om man stör men vilken M3:a snacKar ni om finns den här på powerbörsen eller?

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
nu vet jag precis vilken M3 ni snackar om, var ju TOKFIN

___
att ta den på banträffar o köra är inte ens på tapeten då den knappt är inkörd, säg 1200 mil till så börjar det komma upp på tapeten om ens man vill göra så med en raritet :)

___
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ac-ica, vad är det för M3e30 med fantasipriser du menar?
Jag är intresserad av en riktigt fin M3e30 så du får gärna tipsa.

Tycker de flesta som varit till salu senaste tiden har legat mellan 75.000-95.000:- De flesta tycks bli sålda dessutom, vilket är mer än man kan säga om de flesta andra BMW. (Bävar inför dagen då e39:an ska avyttras.)
Den finns här på börsen: Länk

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jo det gör den och ac-ica tycker vi hängt upp oss på just denna så jag efterfrågar efter de andra "fantasi"-objekten
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
BjörnB: De flesta E39orna med vettig prislapp gå rju som smör!

Patrik Nilsson: Hmm 800 mil måste ju vara inkört och klart för vilken bil som helst väl? Vad ska man annars ha en E30 till om man inte kör bana med den? Måste klassas som krimineltl slöseri annars ju ;) hehe!

__
Länk
profeten: njaaa vill helst att bilen ska ha gått 2000 mil innan man sular pellen i bott :)

___
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Patrik: Okaj, =) Men vad var inkörnings milagetpå en E30 M3 då den kom nån som vet?

__
Länk
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
hmm borde inte motorn i den bilen tagit skada av att bara stå, vissa säger ju t.ex att det inte är bra att vinterförvara en bil utan att starta den med jämna mellanrum. Iofs kanske ägaren startat upp den med jämna mellanrum vad vet jag... Säg att han inte gjort det, hur är motorn i skick då??? nyfiken...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag var när att sälja min i våras men ångrade mig (som tur var), intresset är mycket stort för M3 E30 just för att den är så ovanlig idag. Det verkade inte bli någon problem att få en bra bit över 100 för min bil och jag är övertygad att den aktuella bilen kommer att säljas åtminstonde för 200! Själv skulle jag inte kunna köpa den bilen då jag inte skulle ha vågat köra med den, men det hade varit läckert att få se den och lukta på den!:-)

Mvh Abbe

Länk
852
Sörpan
325xi -02
Enligt vad jag hört ska takantennen på den aktuella bilen vara eftermonterad och tyvärr på fel ställe... :(

Dessutom lär man väl få byta varenda packning i den motorn, serviceboken var helt blank...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.