AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.151

Battiret laddas ur efter 2 dagar.

Sida 2 av 2
Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
tänkte fråga om du har mätt ladding från generatorn när bilen står på tomgång
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
nej har ej gjort det.
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
nej har ej gjort det.
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
tänkte byta kolet i generatorn men hur GÖR jag:)
Lite bilder skulle ju sitta fint.
Några detaljerade bilder finns nog inte här tyvärr.
Kolen byts i en sats, oftast tillsammans med lddningsregulatorn, eftersom det är en del jobb så skulle jag absolut kollat laddningen först. Om inte laddningslampan lyser så är med stor sannolikhet laddningen OK, även om det kan förekomma fel som inte indikeras. Laddningen är snabbt och lätt kollad med vanlig multimeter som du säkert kan låna av nån kompis eller på en verkstad.
Mät på batteriet: Med motorn avstängd runt 12,5V och med motorn startad runt 14V, då är laddningen OK.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat att koppla loss batterikablarna helt?

Om batteriet fortfarande laddar ur sig när det är helt bortkopplat, är problemet i själva batteriet...

Om det inte laddar ur sig när det är urkopplat, får du fortsätta felsöka elsystemet (vilket tyvärr kan ta tid...).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hej! Ny på detta forum!
Otroligt att man hittar någon med samma problem som man själv har! =)

Har en 518 -84 som jag bytte batteri på för något år sedan. Både före och efter bytet så laddar bilen ur sig konstant. Det nya batteriet var från Biltema (är de bra?). Jag lokaliserade lite krypström till instrumenteringen (bara några mA dock).
Har länge sedan dess kört med principen att dra ur kontakten till instrumentpanelen varje gång jag parkerade bilen, men man ser ju ut som en biltjuv varenda gång =) OBS, även med den här proceduren dras batteriet ur efter någon vecka. =(

Testade tidigare idag en mätmojäng från biltema för 39kr som kopplas i cigg-uttaget som skall mäta batteriets laddning och generatorns effekt, tror jag.

Batteriets laddning verkar hyffsat ok, men när man tittar på generatorn så visar mätarn rött vid tomgång och pricis mellan rött och gult vid "normalgas". Det känns ju inte helt ok.

Vad tror ni kan vara felet?

Grymt tacksam för svar!

Mvh
Johan

Välkommen till forumet. Det verkar nog som du har ett laddningsproblem, troligen är inte den lilla ström som går till instrumentet osv något fel. Det är helt normalt med 10-30mA ström in till bilen när allt är frånslaget, men om batteriet aldrig laddas fullt så får man det reultat du beskriver.
Den testare du menar är inte så himla exakt, låna en digital voltmeter och mät direkt på batteriet med motorn igång. Runt 14V bör du ha, även med lyse osv igång, troligen har du runt 13V, då blir batteriet aldrig uppladdat. Generatorn behöver en överhalning isf, troligen är spänningsregulatorn kass och samtidigt byts kolen. Det kan vara diodfel också i generatorn som gör att den laddar för lite.

FP
JÄTTETACK!
Det var bra fart på det här forumet! =) =)

Håller med om att kvalitén på den där mätmojängen är sisådär. Jag har ju faktiskt en digital multimeter, varför har jag inte tänkt på att använda den? *skäms*

Ska ner te garaget och mäta omedelbumms!

återkommer med mätvärde =)

Tack igen!

/Johan

Hej igen!

Mätte parallellt över polerna och fick 12,5V vid tomgång och 13,6V vid "normalt" varvtal...

..vad tror ni? kan det vara generatorn?

MVh
/Johan

Spänningen är klart i underkant, Det är säkert nåt i generatorn som jag skrev tidigare.

FP
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Har löst det ett relä som var til start motorn var cp.
Slog ej ifrån som det skulle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.