AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.401

Varför vandrande tomgång vid kallstart.

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter som om det är nåt glapp i antingen gasspjällskontakten eller lmmkontakten...

Letade lite länkar till dig (Janne T), sökte på tomgångsmotor:
Länk Länk Länk Länk Länk

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har en fråga till....Ni som haft loss era EML spjäll pga div problem, har EML lampan lyst före detta eller har ni på "vinst o förlust" gjort denna rengjöring?

Har nu kommit i det läget att försöka mig på en rengjöring av EML (elmotorn)....Men tvekar litegrann pga att jag öht inte har någon EML lampa som lyser(annat än vid starten de få sekunderna som tyder på normal funktion där).

Vill inte ta loss om problemen med EML alltid först indikeras med lysande EML lampa..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu är det även så att bilen börjar ha en tendens att tappa fart vid jämn gas och landsvägskörning...Dvs varvräknaren dalar eller ökar en smula,momentanförbrukningsmätaren "följer då också med"+att då motorn tappar flåset av och till.
Ytterligare förklaring är att det känns som "kraftig motvind" då och då.
Bränslerelaterat problem verkar det iaf vara...

Någon som har varit med om liknande problem på en EML försedd 735:a E32?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan också skriva att iom detta så har jag avskrivit spridarproblem,lutar nog åt problem i antingen lmm eller i "gaspotten"...Nåja,problemet kvarstår och har nu blivit en smula värre m.a.o.
Tror inte heller på bränslepump(filter redan bytt)

Mvh Janne.
Ug-Lee
Jag rev ventilkåpan på min idag för att kolla bultarna till oljeröret, dom var lösa, men iaf så märkte jag att gummislangen imellan Lmm och insug var spruket på undersidan vid Lmm det var även spriker på vetnilationslangen. jag hade inget sånt hemma, så jag tejpade. och nu går bilen bra, även som kall.
kolla det om ni oxå har orolig tomgång.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tack för svaren hittills.

Ug-Lee>>>>Ja,jag har kontrollerat detta med startgas+även bytt ut gummibälgarna i somras+bytt ut också div slang till vevhusventilationen.
Tyvärr utan resultat..

Jag har som jag skrivit även andra symptom,t.ex svårstartad nu även vid halvvarm motor+"tappad kraft" vid lugn landsvägskörning..Ibland.

Nu har den gått hyffsat bra i ett par dagar....Vet absolut inte varför.

Nåja,tids nog så kanske jag kommer "ifatt sanningen" med detta.

Mvh Janne.
Ug-Lee
Prova med att koppla bort batteriet, fanns nogån i forumet som sa att om man kopplar bort batteriet när den är varm å sätter tillbaka när den är kall, så klarar inte styrenheten av att kontrollera alla värden, så prova att koppla bort så den nollar.
kostar iaf inget :-)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Återkoppling:

Mina problem med tomgången mm.är mest troligt funna>>>Lite slitagetendenser i lmm där "skivan" har skavt emmellanåt på vissa ställen i godset s.a.s. om ni förstår vad jag menar+att det verkade som om fjädern som sköter "tillbakagången" behövde spännas en smula.Nu verkar lmmskivan gå smidigare...

Även tempgivaren till insprutningen(den längst in mot toppen) var defekt..Märktes på att tomgången vid "halvvarm" motor blev klockrent stabil när kontakten rycktes ut :)

Tja...Jag återkommer om mina problem fortsätter trots detta.
Det måste nog till en renovering av lmm då(om det går)annars en ny/beg.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite mera "feed back".

Ja,nu har jag äntligen hittat det "verkliga felet" med min dåliga tomgång.Gått tämligen bra nu ett tag, men nu i går så uppstod samma fel igen.
Eller ett av flera fel ska jag väl skriva.
Till upptäckten>>>Glappkontakt i kabeln till det elektroniska gasspjället.Konstaterades genom att jag fick en klockren tomgång efter lite "mekanisk beröring" på kabeln från att ha "vobblat kring 450-500prm gick den direkt till ca 750rpm efter denna lilla upptäckt.

Nu återstår det "lilla jobbet" att fixa kabeln naturligtvis :)

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En fråga:Vad händer när man skruvar loss kontakten till elgasspjället?Det ramlar väl inte ut en massa "småprylar" då?

M.a.o.>>> Vad kan man göra "fel" vid bortskruvandet av gasspjällskontakt+ev. senare hela spjället?

Något tips i sammanhanget kanske?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.