AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.400

Varför vandrande tomgång vid kallstart.

Sida 1 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gäller min 735:a.

Tomgången vandrar just efter en start,mellan ca300-800rpm...aldrig annars när man kommit iväg s.a.s.

Oftast då när motorn är riktigt kall,t.ex efter en natt i garage..

Jag har ju en el överföring från gaspedalen till gasspjället,kan det vara något fel där?
Fel i gasspjällmotorn?

Det som är konstigt är att det aldrig händer ute i trafik...Bara vid start innan jag "drar iväg" och endast då...Dvs endast vid tomgång vid kallstart eller start med "halvvarm motor"...Mystiskt.

Någon som känner igen sig och orkar skriva någon rad vore jag tacksam för.

Mvh Janne.
Halloj

Jag har precis lika symtom på 730.Men jag kan inget om bilar så jag hoppas att ngn kan förklara det.

Mvh Mathias
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Johej igen!

Om du har en tomgångsmotor så kan möjligen ditt fel ligga där(låter iofs inte så fruktansvärt troligt)...Ev så kanske det var ett tag sedan du servade din bil,då kanske det vore läge att göra det(t.ex stift,bränslefilter,luftfilter,ev ventiljustering,ev rotor och fördelarlocksbyte,tändkablar...)
Jag har servat min för inte allt för länge sedan så jag tror inte mitt fel ligger på dessa punkter,fast f-n vet.

Tror jag måste in på BMW för koll av felkoder i deras testutrustning om jag inte ganska snart hittar detta fel..

På min 735:a har jag en elektrisk motor som sköter både tomgångsstyrningen och "gasningen"via gaspedalen,dvs ej wirestyrt gasspjäll, drive by wire kallas detta system(inte så vanligt förekommande).

Om du har ASC på din 7-serie då har du detta "drive by wire".

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hej Janne, antagligen är det väl just ASC-spjället som spökar för dig, vet inte så mycket om felet men funkar ABS:en? Den är väl "ihopkopplad" med ASC?

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inga andra fel än att den går "risigt" på tomgång,vid främst kall eller halvvarm motor..Kan säkert vara tempgivaren till insprutningen på termostathuset som dj****s.

Mvh Janne.
Hej Janne

Det var ett tag sedan den servades så det kanske är det som är felet.Jag har tyvärr inte ASC på min.
Tack för svaren.

Mvh Mathias
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Min bil hade också en vandrande tomgång men efter igår då jag rengjorde kolbanan på lmm-modulen så har det faktiskt försvunnit, dock inte det fel jag avsåg att reparera...men men alltid nåt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok! Tack för det!
Intressant.....Gjorde just detta med en gammal E28 jag hade en gång när den "hostade till" vid ett specifikt varvtal,vilket då hjälpte...

Kanske värt att prova igen på min E32:a då, med en lämplig elektronikrengjöringsspray...

Mvh Janne.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Då min va så så bytte jag olja och filter och satte dit ett öppet luftfilter och nu går den rent och fint.

Mvh Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,jag har nu varit i garaget och bytt stift till NGK(satt Bosch i)Stiften som satt i var inte slut på något sätt bara det att många rekommenderat NGK här på forumet,så jag tänkte vad f-n jag byter stiften.(kollade dem för en tid sedan och då såg dem oförskämt fina ut)

Sen drog jag åt alla slangklammer en gång till(pga risken för tjuvluft).
"Ryckte" ut och in div kontakter ett par ggr....Hmmm,verkar som om den inte uppför sig illa nu vid kallstart.

Hoppas jag lyckades.

Kan ha varit oxid på någon av kontaktblecken...

Tack för tipsen allihopa!,tipsen gjorde att det blev en liten "kick off" för mig att pallra mig in till garaget trots allt :)Hade bara lust att ta en öl och slappna av istället ;)Semester kvar vet ni ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ähh...felet uppkommer lite närsomhelst fortfarande...varvtalet vid start är kring 500rpm och under det t.o.m.vid start...Svårt att förklara återigen men den går som en jo-jo i varvtal,syns inte så väl via varvräknaren annat än att den går lågt dvs ca 450-500rpm och vägrar infinna sig på mera normala 7-800rpm.Ljudet på minner om när någon står och "tomvarvar" om vartannat+ att bilen vibrerar i takt med detta...Ingen höjdarförklaring med ett försök iaf.

Sedan vid lite körning så är det helt borta och bilen spinner som en katt igen...

Har ju fått lite tips,men är det någon som känner igen sig på symptomet som jag har så vore jag tacksam för lite fler tänkbara orsaker.
Har beställt tid på BMW för en koll av felkoder,men jag tvivlar att dem kommer att hitta något...Jag återkommer med resultatet av det på Måndag.

Som sagt vore intressant om någon har detta symptom och kan skriva en rad eller två :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan också skriva en fundering till...Skall inte EML lampan varna om det är fel på gasspjällsregleringen?

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,jag får väl se i morgon vad dem hittar på BMW....Hade tänkt undvika detta men jag måste få ordning på tomgången..

Ingen tjuvluft ,lmm verkar ok,stift bytta som sagt,inga larm på ASC eller ABS eller annat,batteri fräscht...Fler "sista minuten tips" så jag slipper åka till verkstaden?

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jaha,då gick inte bilen alls på tomgång...dör direkt när jag släpper gasen.Blir bärgning till verkstaden.

Trevligt fel.

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
LMM verkar ju rätt tänkbar som felande länk, tror inte den dyker upp som felkod heller...

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej rob_t_j72!

Jag plockade lös locket på lmm mätaren och sprutade in lite kontaktrensspray,lät det torka+monterade ihop den igen...Kanske det var "droppen" för mätaren :/

Nåja,vi får väl se om det är något annat när bilen är där på verkstadsgolvet och surar...

Tack för svaret.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

För alla vetgiriga så hittades inga felmeddelanden på DIS,misstankarna nu är att någon/några spridare läcker.

Ojämnt och eländigt kan den då gå pga att EML får rena rama JAS kraschsyndromet vid "bensinblött insug"..Ventilspelet funderade meken också på men jag sa att det ska det inte vara(jag är noggrann med det iaf,men man vet väl aldrig :))

Om t.ex lmm felar så ska DIS se det.

Ibland måste motorn på vissa modeller av BMW vara i driftvarmt tillstånd innan "han" plockar in felmeddelandena,m.a.o. så kan visst ett och annat fel "förbigås" om man då t.ex "rycker lmm-kabeln" vid kall motor..

Inhandlat en flaska Ki-akut...Har jag tur som f-n så kanske det hjälper.
Har faktiskt aldrig använt detta på 735:an.Brukar ha för vana att "ge en dos" lite nu och då på M535:an.Glömt helt bort det på 735:an(skyller på att sambon mest kör denna vagn ;))

Återkommer säkert i frågan :)

Mvh Janne.
Det kan vara flera givare som ligger på gränsvärde, då kan motorstyrelektroniken göra en kompensering på en eller flera givare och då kan rullningar på tomgång uppstå, har du mätt upp syresensorn? Så att den arbetar som den ska
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Lambdasonden fungerade perfekt enligt DIS...

Mvh Janne.

si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Hej Janne.

Är lite nyfiken på hur det gick med din tomgång.
Min bil har samma symtom ungefär som en gammal diesel lastbil på tomgång . I dragläge så hamnar motor och låda i självsvängning. Detta uppträder inte konstan utan mest under uppvärmningsfasen men även när motorn är varm.
Tvekar ibland på gasen för att sen gå bra igen.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Ja,vad ska man säga....Sambon har kört denna vagn ända fram till i fredags då den igen vägrade ha någon som helst tomgång och hon lämnade den på jobbet :(

For dit, startade upp den med hjälp av ett "rejält gaspådrag",sedan så har den gått...Hällt i lite mera ki-akut så vi får väl se om det hjälper.

Men som sagt så är det fortfarande ett frågetecken vad det är som orsakar den "tappade tomgången" respektive ojämna/låga dito...Händer som sagt inte alltid, men vagnen känns "osäker" i gången efter en start..

Tempgivaren till inspr är inte så dyr att byta så det blir ev nästa steg..kontakten var lite skadad såg jag vid mina inspektioner(ska inte ha någon betydelse iofs).

Trist med sådana här fel som bara uppkommer ibland...Bättre om den skulle "dö helt"...Då bör man kunna konstatera vad som felar.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.