|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Mest för ärlighetens skull: Jag har också krockat en gång, körde då in i bilen framför mig. En lätt stöt dock. Orsak enligt mig: Damen i fråga valde att panikbromsa bakom gult ljus med HALVA sin bil över stopplinjen. Och så var hon så arg så arg. Utan att ha mer fördomar än så, har jag lärt mig att hålla större avstånd till kvinnliga förare. Ni får ni hänga mig... :-) sword |
|
|
Hehe!! Passa dig för min morfar sword!! Han har krockat ALLA sina bilar han haft sen jag föddes (samtliga var/är silvergrå fordar:)) INGEN gång har det varit hans fel och alla gånger utom en, dvs 5gånger har han blivit påkörd bakifrån! Även om gubben gjort rätt enligt lag så tycker iallafall jag att det i praktiken varit hans fel för det mesta, om inte alltid. Nu senast i våras blev han påkörd bakifrån i sin silverfärgade fokus, inga större skador dock. Denna gången efter avfarten från E18 Erikslund, där man kommer till en typ halv rondell som länkar ihop suraleden och E18. Kan tänka mig precis hur det gått till: Morfar stannar och tittar åt vänster, ingen bil kommer. Morfar accelererar 3 meter och får i periferit syn på en bil 200meter bort och tvärbromsar! Självklart kör bilen bakom på honom!! Så akta dig för att ligga nära en silverfokus i Västerås Sword :) Mvh micke |
|
|
>Micro(Micke): Lät lite kul om man får säga så! Till saken hör att man blir försiktigare med åren men jag tror många kan hålla med om att de äldre inte har tillräcklig koll på trafiken bakom. Inget illa menat om din morfar. Visst har du träffat äldre herrar och damer som ligger framför dig i tiotals mil, utan att göra sig besvär att (som lagen faktiskt säger) undrelätta din omkörning? Jag tror faktiskt inte de använder backspeglarna så ofta. Gör de? Sedan kan man lätt bli frustuerad tills man kör om. Sist körde jag på E18 mot Stockholm. Dert var nära Enköping, enkelkörfält. En dam i 60 års åldern körde en liten fransk. Hon körde 60 på 90, 50 på 70 och 30 på 50. Jag visade några gånger före 50 sträckan (som man får) att jag ville köra om. Mitt på ljusa sommardagen håller hon längst ut till vänster. Väggren, vad är det?? Just på 50 sträckan fick jag nog (hon körde 30). Gasade på (över otillåten sträckad yta) och faktsikt inte kunde låta bli att tuta när jag hade passerat. Hon får gärna köra sakta men inte hindra trafiken som hon gjorde, eller hur? Om hon kör sakta för att vara "säker" så är det precis det motsatta för andra trafikanter. :-) Sword |
|
|
sword: De enda åtgärder man är skyldig att vidta för att underlätta en omkörning är att hålla till höger i sitt körfält, ingenting annat. Detta gäller dessutom när någon påbörjar en omkörning, inte tidigare. Märker man däremot att omkörningen håller på att sluta illa är man skyldig att göra vad man kan för att förhindra en olycka, bromsa eller gå ut på vägrenen t.ex... Man får inte "visa" att man vill köra om på något sätt, i alla fall inget jag kan komma på nu? Du får t.ex. inte blinka med helljusstrålkastarna eller "köra för nära" eller liknande. Ljustuta får användas endast i samband med att du påbörjar omkörningen (i mörker), inte för att visa sitt önskemål om fri väg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>Jesperado: Skyldig och skyldig. Att hålla till höger är i alla fall en skyldighet, som du också nämner. Man "får gärna" använda väggrenen. Om man inte gör det mitt på ljusa dagen på torrt väglag, vad har man då väggren till? För gående? Knappast. Visst är det också till för ev, akuta nödstopp, det är införstått. Att visa att man vill köra om som jag skriver innebär INTE att jag håller kort avstånd, eller blinkar/bländar/tutar. Det gör jag faktiskt aldrig. I det särskilda fallet handlade det om att jag faktiskt påbörjade omkörning 2-3 ggr men fick avbryta då bilen framför höll till vänster. Det jag vill få fram med mitt förra inlägg är två saker: 1. Det är en myt att lägre hastighet (än det tillåttna) innebär större trafiksäkerhet. Har man svårt att framföra bilen enligt tillåten hastighet så får man hellre ha bilen hemma. 2. Man kan inte bara fokusera sig på sin egen framkomlighet i trafiken. Det handlar ofta också att visa hänsyn till andra. Det gör det för mig i alla fall. Sällan har jag sett en bil i min backspegel (som verkar hålla högre hastighet än jag) som jag inte gör mitt yttersta för att släppa förbi. De kan faktiskt behöva komma fram! Sedan är det en sak till: Jag tycker att det borde vara någon form av efterkontroll av körkort för äldre, efter viss ålder. Kan man lite om människans åldrande förstår man varför. Mvh Sword |
|
|
Generellt så måste kvinnor i Volvo 740 vara de sämsta bilförarna? Vad baserar jag nu detta på då? Jo för några år sen när jag hade min 518iT-95 Blev jag på mindre än en vecka påkörd av just 740 med kvinnliga chaufförer. Båda gångerna stod bilen parkerad, och jag kom gående och fick se detta vara ena gången smet hon iväg och jag fick jaga henne över halva stan, när jag äntligen fick tag i henne tyckte hon "att det gör väl inte så mycket med lite repor", kanske inte på hennes bil... Ialla fall så ordnade det upp sig till slut i båda fallen. |
|
|
Håller med sword, på breda landsvägar eller trafikled utan väggren(typ 8 meter per körfält) så verkar många inte förstå att man även på dessa ska hålla till höger. Men det som stör mig mest är alla som envisas med att ligga i mittfil på 6-filiga motorvägar även när det är mycket glest med trafik. Att inte ens yrkeschaufförer(lastbilar bla) verkar känna till eller struntar i det är skrämmande. Tillhör inte det bland det mest elemäntära att man ska hålla till höger i mesta möjliga mån på motorväg? Dvs är det tomt med bilar i höger körfält så ska man lägga sig i högerfil inte ligga kvar och sova i mittfilen. |
|
|
Jag håller helt med om efterkontroll av körkort för äldre. Kanske inte lika stenhårda teoriprov som för de nyblivna förarna. Det ska ju trots allt inte behöva vara någon jättepers för pensionärerna att få fortsätta köra bil. Men någon typ av uppkörning, enkelt teoriprov samt läkarkontroll vore inte fel. Min farfar t.ex kör om möjligt ännu sämre bil än morfar. (över 80år båda två). Farfar bor visserligen långt ute på landet så han skulle väl ge fullkomligt fan i om han inte fick ha kvar kortet, han hade tagit bilen till lanthandeln ändå :) Morfar däremot är man ju rädd för att åka med här i Västerås. Trots att han kör för långsamt så hänger han helt enkelt inte med i vad som händer i omgivningen. Han rycker till ordentligt både i ratten och panikstampar på bromsen om han plötsligt får se en bil i närheten han inte var beredd på (en bil man från passagerarplats oftast har sett för länge sen, och som inte utgör någon fara). En annan bil (eller kö) kan på landsvägen ligga efter många kilometer utan att han ens lagt märke till dem, eller att han inte begriper att han kör sakta och bör lägga sig på väggrenen. Precis samma symptom som för de flesta gamlingar helt enkelt. Och visst, det är klart att dom själva inte ställs ansvariga för några olyckor. Vad som händer är istället att någon stressad själ längst bak i kön blir förbannad och gör en idiotisk omkörning. Eller som min morfar ser till att bli påkörd bakifrån gång efter gång,, "nä nä, det var inte mitt fel". Dessutom, VARFÖR trycker alla gamlingar fullgas och kontrollerar hastigheten med kopplingen på parkeringsplatser etc? Varför??? |
|
|
Jag tycker att det borde införas kontroller för SAMTLIGA i Trafiken med två ård mellanrum, det är trots allt inte så ofta som det är 80-åringar i trafiken man stör sig på. Betydligt oftare yngre förmågor som man skulle vilja "immobilisera" (minst)....... /B |
|
|
sword: Jag håller helt med, väljer man att köra låmgsammare än övrig trafik bör man göra vad man kan för att underlätta omkörningar. Det är dock viktigt att komma ihåg att man bortsett från vid bogsering och körning med LGF aldrig är skyldig att gå ut på vägrenen annat än för att förhindra olyckor eller släppa fram utryckningsfordon. Många tycks tro annorlunda... Jag håller även med om att man borde "ta om" sitt körkort med jämna mellanrum. Då borde man få göra ett både teoretiskt och praktiskt prov för samtliga de behörigheter man vill behålla. Det skulle nog spara en del liv och pengar om vi blev av med alla "nya knuttar" som aldrig suttit på en motorcykel innan de blivit 50 och ändå har behörigheten att köra den... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>henkelexus, micro, Beppo, Jesperado: Om jag inte kommer med nya inlägg närmaste dagarna beror det på att min hårddisk hemma har kraschat, ska på lagning, tar flera dagar. Mitt inlägg om "tutande på långsam vänstertrafikant" var en "lätta på hjärtat"-grej. Ville erkänna lite egna fel, för man är väl egentligen inte så klok om man tutar på andra annat än för att varna om förestående fara. Äldre förare brukar i körkortsböckerna betäcknas som duktiga. Jag tycker däremot att 65-års åldern borde vara en gräns för gamla körkortets giltighet. För nytt körkort borde krävas nytt praktiskt prov där man framförallt ska bedöma uppmärksamheten över bakomvarande trafik, samt hur man håller hastigheten. Dessa faktorer är faktsikt ganska viktiga i "första" provet. Eller hur? Att bara glo rakt fram och hålla krampartat i ratten (som många äldre faktiskt gör) räcker ju inte. Att det sedan finns en del färska förare (tyvärr ofta pojkar) som löper amok och överskattar sin körförmåga rejält ger yngre förare dåligt rykte. Jag tror att det är en personlighetssak som inte är lätt att komma åt i trafikskolorna. Ni får ursäkta mitt byråkratiska språk. Det är det språket jag har fått lära mig, inte som ni med trevligt joller från början. Mvh Sword |
|
|
Äldre människor anses kanske inte vara bättre bilförare, men de ligger väldigt bra till i olycksstatistiken. Den enda olyckstypen som är vanligt förekommande bland äldre är korsningsolyckor inom tätbebyggt område, alltså en olyckstyp som oftast innebär lindrigare plåtskador och sällan personskador. Så även om det inte rent tekniskt är bra bilförare är de i alla fall förhållandevis säkra att ha i trafiken, vilket är mycket mer än man kan säga om många yngre förare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.