|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Läste i lokaltidningen en insändare från en som faktiskt bad om ursäkt för att han hade tutat och sträckt långfingret åt en långtradare. Men varför? Jo, långtradarföraren hade inte väjt för snubben när han skulle in på motorväg. Det allra värsta är att han trodde att långtradarföraren var skyldig att väja! Ja, då blir man lite konfus. sword | |
|
Nae...alla med körkort kan inte köra bil...och vissa kan inte ....föra....bil på vägen....ingen hänsyn till trafiktempo, smidighet, sunt förnuft i samklang med övriga trafikanter... Att endast köra precis som körkortsboken föreskriver är nog helt lagligt, men inte helt sunt... ;) Eftersom gissningsvis 90% av oss kör lite mer "fritt" så är det nog bättre att ta hänsyn till den biten.... :P Jag kör inte bäst, men någotsånär hyfsat...aldrig krockat, kört av vägen, eller skadat någon...... Håller hastigheten...??? (knappast) ;) kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Gäller det påfart till motorväg är det precis som vanligt krav på samarbete vid själva utfarten på vägen, men den som färdas på motorvägen har det huvudsakliga ansvaret att ge företräde åt den som kör på. Så i sak hade han rätt. På samtliga andra vägtyper är det tvärtom den som ska köra på vägen från en påfart som har det huvudsakliga ansvaret att lämna företräde... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo, självklart ska alla visa hänsyn. Men det är alltså helt fel att den som kör på motorväg har det huvudsakliga ansvaret för attge företräde åt de som kommer från påfart. Vad har ni fått det här ifrån? Det är väjningsplikt vid påfart till motorväg i allra högsta grad. Att motorvägsfarten är som 110km/h gör det lite känsligt om det ens är en enda förare som inte har förstått detta. sword |
|
| Jesperado har alldeles rätt! Den som åker på motorväg är skyldig att släppa in de som kommer på påfarterna på lättast möjliga sätt. Om man tänker efter är det faktiskt självklart eftersom om man inte blir "insläppt" blir man i värsta fall till slut tvungen att stanna i vägrenen vilket på motorväg är förbjudet vilket ni säkert vet: | |
|
Hittade detta i en Vägtrafikkungörelse " 56 § Förare får starta från vägkant, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när förare stannar eller hastigt minskar farten. När en förare uppmärksammar att någon annan avser att köra in i hans körfält skall han anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Förordning (1985:380). 57 § En förare som färdas i accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han avser att köra in i. Han skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder." Fast jag blir inte riktigt klok på vad det står!? Verkar dock som att den som ska förflytta sitt fordon i sidled har ansvaret, men att andra ska bidra till att underlätta....... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Fordon som färdas på motorvägen ska om möjligthet finns förflytta sig till vänsterfilen så att trafikanter som färdas i ett accelerationsfält kan köra in i det körfält som befinner sig på motorvägen. MVH / Jacob |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag kan inte köra motorcykel även om jag har körkort för det, och kan framför den rent tekniskt, men köra kan jag inte. Så alla bilägare med körkort kan framföra en bil, men behöver inte kunna köra bil för det:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hej på er! Det är med viss kuslig känsla som jag nu får konstatera att så många verkar osäkra på vad som gäller vid påfart eller raccelerationsfält till motorväg. Läs här: Ur Körkortsboken 2003 STR, sida 107: Påfart till motorväg: "...Största ansvaret för att inget ska hända vilar på dig i samband med körfältsbytet från accelerationsfältet till själva motorvägen." "...Saknar motorvägen acc. fält gäller väjningsplikt, och du måste väja för trafiken ute på motorvägen." Alltså: de som kör på motorväg har aldrig väjningsplikt. Det är banne mig ett slags huvudled! Däremot, som ofta annars i trafiken, ska alla se til att visa hänsyn!! Hoppas ni själva försöker få klarhet på egen hand om ni inte finner dessa rader trovärdiga. Bara ni inte råkar illa ut! Mvh sword PS >Hasso: Kul! |
|
|
sword: Helt rätt! Så har jag lärt mig genom körkortsteorin och körskoleläraren.. MEN! Den som kör på motorvägen ska också underlätta för den som kommer från accelerationsfältet, så om möjligt (om man kör på motorvägen) så ska man lägga sig i vänstra körfältet så att bilen från accelerationsfältet inte behöver bromsa eller stanna på påfartssträckan. Här i Umeå så har jag aldrig varit med om att nån inte underlättat för mig (bytt till vänster körfält) när jag ska ut på E4:an.. så här verkar det funka bra! Men som jag lärt mig så har jag nån sorts väjningsplikt när jag ska ut från påfartssträckan. Och de som kör på motorvägen ska underlätta om möjligt.. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
| Jag blinkar alltid när jag ska ut på motorväg för att eliminera eventuella missförstånd. Och jag går alltid ut i vänsterfil (om möjligt) när folk kommer från påfarten. Enkelt! :) | |
|
Naturligtvis har den som kommer på påfarten väjningsplikt mot trafiken på motorvägen, det är självklart. Vad det handlade om var hur man ska samarbeta för att underlätta eller t.om. möjliggöra utfarten på motorvägen. Här anses huvudansvaret vila på den som redan befinner sig på motorvägen. Den som kommer på påfarten har skyldighet att i möjlig mån anpassa hastigheten och ge tecken för att visa sin avsikt att köra på motorvägen. Sedan ligger resten av ansvaret på trafiken som redan befinner sig på motorvägen att skapa den lucka som behövs för att bilen ska kunna lämna påfartssträckan. Skillnaden mellan motorväg och övriga typer av vägar är att det på motorväg alltid finns en extra fil att ta till för att skapa luckan, och dessutom det faktum att det är förbjudet att stanna på motorvägen, vilket man i nödfall kan göra på övriga vägtyper... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Härligt Icket att det finns unga, duktiga förare som du! Det viktigaste i detta sammanhang är att mina forum-vänner ska komma ihåg: De som kör på motorväg HAR INTE väjningsplikt mot påfarande! Men vad står det mer i Körkortsboken om detta? Jo: "Accelerationsfält: -anpassa farten till motorvägstrafiken -använd blinkers i god tid -leta efter lucka i trafiken -lämna accelerationsfältet så snart som möjligt" "-DU HAR INTE FÖRETRÄDE -MOTORVÄGSTRAFIKEN HAR INTE FÖRETRÄDE -DET ÄR ÖMSESIDIG HÄNSYN SOM GÄLLER" "...STÖRSTA ANSVARET..VILAR PÅ DIG..."(se mitt förra inlägg) Länge leve ömsesidig hänsyn! :-)sword |
|
|
Sword: spola körkortsboken det är det här som gäller: Länk min favorit paragraf är den första som sammanfattar vad trafiken handlar om på ett ganska bra sätt: "2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter Grundbestämmelser 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen. En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks." Dvs TILLSAMMANS skapar man en säker och väl fungerade trafik... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
I göterborgstrafiken är det djungelns lag som gäller, blinkar du för att byta fil så lägger sig bilen du tänkt köra in framför, i baken på nästa bil, så att du inte kommer in. Därför byter många fil utan att blinka, och slänger sig in i andra filen. Så har i allafall jag uppfattat det. Är det nån som håller med. BMW CS #5206 |
|
|
Vet ej om GBG men allmänt ska man komma ihåg att trafikmoralen är tämligen god i Sverige jmf med många andra länder. Sedan ska men komma ihåg att hövlighet i trafiken definitivt smittar av sig. Så om man inte har skäligen bråttom så visar man gärna hänsyn. En sak som jag upplevde i Åbo, Finland under några dagars semester var att andra förare hade konsekvent förlåtande attityd när jag körde lite fel, eller tvekade före fältbyte etc. Kanske är de vana vid osäkra turister? Men farligt i trafiken tycker jag är när folk är helt säkra på att de har företräde, när de faktiskt inte har det. Att rusa in på motorväg i trängt läge är en sak. Men att förvänta sig att motorvägstrafikanter är skyldiga att väja, att man har förkörsrätt, ja, det är farligt det. Mvh sword |
|
|
sword: Jag vet inte riktigt vad som felar här, antingen läser du inte, eller så förstår du inte vad du läser...? Det är flera gånger klargjort att man har väjningsplikt mot trafiken på motorvägen, så långt är allting klart. Vad som är mer farligt än problemet du beskriver är folk som kör på motorvägen och fullkomligt skiter i bilar som ska in på vägen från påfarten. "Jag bryr mig inte, han har väjningsplikt" kommer man ju långt med, eller hur? Med en vanlig personbil är det sällan några problem, luckan som behövs är kanske inte så stor (även om en för liten lucka medför att man dels hamnar alldeles för nära framförvarande bil, dels att bakomvarande bil hamnar för nära en själv), men prova att köra ut på motorvägen med ett fullastat 24-metersekipage. Det krävs en rejäl lucka, och acclerationen i det egna ekipaget är inte så våldsam, dessutom får det inte köra lika fort som trafiken på motorvägen. Det är alltså i det närmsta omöjligt att komma ut på vägen utan samarbete från trafiken på vägen, vilka för övrigt är SKYLDIGA att skapa den lucka som behövs, företräde eller ej. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>jesperado: jag uppfattar din ton som otrevlig. du behöver inte kommentera min läsförmåga. Du skriver själv att "de som färdas på motorväg har huvudsakliga ansvaret för att ge företräde åt de som kör på". Är det inte du som har svårt att förstå? Har du nu tagit tillbaka det du skrev först? Sade du att du hade fel? Du vilseleder andra. Du har fel i ditt första inlägg. Du får erkänna ditt fel först innan du betygsätter andras förstånd. |
|
|
Jag bemöter gärna en otrevlig ton med samma otrevliga ton tillbaka. Meningar som: "Det viktigaste i detta sammanhang är att mina forum-vänner ska komma ihåg" ger en väldigt mästrande och överlägsen ton, vilken inte behövdes i sammanhanget. Vidare till mina inlägg, korrekt eller inte? Vad man måste skilja på är orden "väjningsplikt" och "företräde", och jag kan ha uttryckt mig slarvigt och i mitt första inlägg. Men saken kvarstår att det ena inte utesluter det andra, trots att den som ska på motorvägen har väjningsplikt för trafiken på motorvägen utesluter inte detta att trafiken på motorvägen kan lämna företräde för den som ska på. Det är ingenting man BÖR göra, eller gör den dagen man känner sig på gott humör, utan det är en SKYLDIGHET man har. Prova att på en uppkörning ligga i högerfilen och blockera en bil som vill ut från påfarten, så får du något att fundera på till nästa uppkörning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Att jag med absolut välvilja talar till forum-medlemmarna är en sak. Du är inte forum-medlemmarnas advokat. Tala bara för dig själv. Du har avslöjat dina bristande körkunskaper men är inte ärlig nog att medge att du förmodligen i alla år förväntat dig att motorvägstrafikanter "har ansvaret att ge " dig företräde när du kör på. Det är därför just du, av alla, tydligen känner dig träffad när jag talar -återigen- i ren omtanke och välvilja till mina forum-vänner. Jag talar till forumet, du kommer med personligt påhopp och ifrågasätter mitt förstånd!? Bara det säger en del. Du får köra hur du vill. Jag har berättat om en insändare, du förstod ingenting om det. Eller hur? Först efter andra medlemmarnas inlägg klarnar det upp för dig. Eller hur? MIN ambition var att klara upp följande: Man får inte tuta och visa långfingret om en flera ton tung långtradare inte hunnit bromsa in eller byta körfält för den som kommer från påfart. Först skriver du " i sak hade han rätt"? Rätt????? I ditt andra inlägg skriver du (efter att göra 360 graders omvändning utan att märka det själv): "vad det handlade om var..." Vad då vad det handlade om? vem har sagt att det handlar om det du tror? Du talar om bemästrande och överlägsen ton. Det behöver du som tror att andra ska flytta på sig när du närmar dig. Jag förstår att du har hamnat i försvarsställning. Men det är fult med personligt påhopp. Detta var ett sådant exempel. Finns det någon annan medlem som tagit illa upp av det jag skrev? |
|
|
Jag avsåg inte att göra något personligt påhopp, utan konstaterade bara fakta. Trots att det klargjorts i flera inlägg och det aldrig ifrågasatts fortsätter du med att berätta att den som ska köra ut på motorvägen har väjningsplikt, vilket aldrig har ifrågasatts. Tog du det som ett påhopp ber jag om ursäkt för detta, sämre än så är jag inte. Anledningen till att ditt inlägg utvecklats till en diskussion är att du skrev: Det allra värsta är att han trodde att långtradarföraren var skyldig att väja!". Jag konstaterade bara det faktum jag vidhållit hela tiden, han HAR en skyldighet att hjälpa honom ut på motorvägen! Väjningsplikten ligger på den som kör på påfarten, men trafiken på motorvägen har skyldigheten att släppa in honom, antingen genom ett filbyte eller genom att "lämna företräde" och släppa in honom framför sig. Jag har jobbat i trafikskolebranschen i flera år och har fortfarande mycket kontakt med folk i branschen, därför känner jag mig ganska säker när jag uttalar mig i frågan, annars hade jag låtit bli... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.