|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
christer silven : håller med ang. göteborg , bodde en period där under 3 år och trafiken är hemsk , alla hål i gatorna och permanenta vägbyggen än värre. just det där med jungelns lag är ganska så träffande för göteborg , särskilt i rusningstrafik och mellan hissingen - fastlandet. dock är snutarna ganska trevliga i göteborg och man kan hålla 105 på 90 väg utan att de bryr sig , något som inte fungerar här i linköping. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Christer Silvén: Inte nog med att det är svårt att köra bil i Gbg, när sedan göteborgarna gör det ännu svårare, ja då är det inte kul. Jag har precis samma erfarenhet som du. /A |
|
|
Visst skall man underlätta för den som kör ut på motorvägen, men att underlättande för den som kör in på motorvägen skall vara att man går över i vänster-/mitt-filen skapar ju bara köer. Om den som kör upp på motorvägen anpassar sin hastighet till hastigheten som gäller i högerfilen funkar ju allt smidigast, inte göra som mr Felicia som svänger ut i 75 knutar framför tjugofyrametraren. Om vägen är tom kan man självklart byta fil. |
|
|
Byta fil gör man bara om filen är ledig just då, de vanliga reglerna för körfältsbyte gäller naturligtvis. Att anpassa hastigheten till trafiken på motorvägen låter lätt, men behöver inte vara det. Den normala marschfarten på svensk motorväg ligger väl runt 120km/h, och man kan knappas kräva att någon ska bryta hastighetsbegränsningen för att kunna köra på motorvägen, en del fordon och fordonskombinationer har dessutom en betydligt lägre hastighetsbegränsning än gällande 110km/h vilket gör det ännu svårare. När man väl lyckats anpassa hastigheten ska man hitta en lucka för att kunna köra ut på vägen. Även om de bilar som redan kör i körfältet håller tillräckligt och lagstadgat avstånd (vilket mycket sällan är fallet) innebär det att du genom att lägga dig mellan bilarna ger två luckor (till bilen framför och bakom) som är mindre än hälften av vad som är lämpligt/lagligt. Vad som då krävs för att det ska kunna fungera smidigt är att den som hamnar parallellt med dig i körfältet antingen ökar (olämpligt då han kommer att minska luckan till fordonet framför) eller mer lämpligt minskar hastigheten för att skapa en lucka stor nog för att du säkert ska kunna köra ut på vägen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Där jag rör mig är det oftast trängre i vänster och mittfilen, så avståndsproblemet finns även där, och körfältsbytena gör det än värre. I högerfilen ligger hastigheten sällan över lagstagad (verklig) fart, då är det så irriterande med folk som lägger i femman halvvägs ut på accelerationsfältet. Om de höll i trean ett tag till och accelererade upp till den fart som de tänkt hålla på motorvägen skulle allt funka smidigare. Alltså inte lastbilar och andra tunga fordon. | |
| Det är inte speciellt lätt att väja med 24 meter långtradare... antagligen fanns det en bil i körfältet bredvid också. | |
|
Jag har kört många mil på motorväg trots min späda ålder (hrrm). I ärlighetens namn har jag nästan aldrig haft problem att komma in på motorvägen. Bortsett från i Italien nån gång där påfarterna är 10 m långa... Påfartsproblemet som diskuteras måste vara överdrivet. Eller? |
|
|
Hej igen! Nu vill jag påstå en sak. Men först vill jag medge att jag också upplever trafiken både i STHM (besöks ofta) och GBG (kort semester) häktisk, att många verkar ha kort stubin. Men: Vad vill jag påstå? Jo, att bilen har ett "kroppsspråk". Om man väldig tidigt på påfartsbanan ökar uppmärksamheten rejält, läser av motorvägen, försöker anpassa hastigheten just efter "rådande" tempo, försöker få ögonkontakt, blinkar i rätt tid... så tror jag att detta kan "läsas av" (kanske lite omedvetet) från motorvägstrafikanterna. Det kan alltid finnas mindre hänsynsfulla förare. Men de flesta brukar uppfatta detta som ett "jag behöver köra ut på vägen" rop och lämnar plats. Det har hänt att jag kör på motorväg, höger körfält, har bilar på min vänstra sida. Jag ser att någon på acc. banan kommer i "omkörningsfart" (läs raketfart) just för att tränga sig framför mig och sedan zigzag framför vänstra bilen. Ja, det är också ett kroppsråk. Men då har jag inte mycket vilja till något hänsynstagande direkt. Det är bara panikbroms som gäller. För man hinner knappt se bilen på påfartsbanan. Om jag från påfarten ser långtradare siktar jag in på att "haka på" just när den passerar. Likaså om "mr Felicia" är i sikte. Jag menar, ni kör ändå BMW. Inte svårt att få upp farten sedan? Det faktum att ingen har "företräde" borde förvisso göra att de på motorvägen gör sitt bästa för att ge plats. Gör de (vi)inte det så är det dålig stil. Mest för att upprepa mig: Hövlighet i trafiken smittar av sig. Visst är det så? :-)sword |
|
|
>stavros: jag håller med dig! Har du sällan haft problem så har du säkert kört rätt, med rätt attityd! Med mina 40 blir jag lätt stolt över duktiga unga förare. :-) sword |
|
|
Jag upplever det inte heller som ett problem att komma av påfarten och ut på motorvägen, sällan eller aldrig behöver man ens tänka på det utan det sköter sig själv. Men man kan hamna i en situation där man blir tvungen att fatta ett beslut, och då är det bra om man redan innan vet vad som är rätt och mest lämpligt... Precis som "sword" säger är det absolut viktigaste att man kan "läsa trafiken" och förutse vad som kommer att hända. Kontakten med andra förare är viktig i detta fallet, det är därför det inte är acceptabelt att bara glida fram i högerfilen och totalt nonchalera bilen som ska av påfarten med "han har väjningsplikt" som motivation... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Oftast är det inga problem att komma ut på motorvägen, men det har hänt mig flera gånger i rusningstrafik, att ingen vill släppa in mig på motorvägen, utan dom ökar farten istället och lägger sig väldigt nära framförvarande bil. En annan sak jag har noterat är att bilarna som har mest bråttom från Gbg mot Alingsås nästan alltid svänger av i Lerum. För er som inte vet var Lerum ligger, så är det ca: 1 mil från Gbg. Och det är ju dom som tjänar minst på att köra fort. BMW CS #5206 |
|
|
Tycker också att det ytterst sällan är problem att komma ut på motorvägen. Det som kan upplevas som problematiskt ibland här i Västerås är alla de mot där påfarter och avfarter sitter ihop, med ibland alldeles för kort acc/avfartssträcka. När man t.ex kommer på motorvägen från Hälla (stockholmshållet) och ska svänga av på någon av avfarterna till centrum, kommer det samtidigt en bil som ska ut på motorvägen på samma av/påfart. Kommer man då samtidigt och båda har bilar framför och bakom sig så blir det ibland lite bökigt. Både om man ska av, men framför allt om man ska på motorvägen. Man behöver alltså byta plats med bilen man ligger parallellt med. Detta brukar dock lösa sig fint med lite samarbete (kanske inte i fallet som Sword tog upp i början, insändaren om långtradaren som gällde just Västerås). Vad som ytterligare ställer till det i dessa kombinerade på och avfarter är alla dessa tokar som inte blinkar. Man kan alltså åka ner på avfarterna för att sedan omedelbart åka av igen på många ställen. Ska man av igen tycker jag man kan blinka höger så man från motorvägen vet det, trots att personen inte avser att byta fil! Detta därför att en bil som inte blinkar åt något håll i Västerås mycket väl kan avse att svänga vänster ut på motorvägen! Tyvärr. Det har varit några insändare om dessa av/påfarter på siståne. Kommer Agda i sin Fiat Punto och ska ut på motorvägen blir hon helt enkelt tvungen att fortsätta av igen för att hon inte "vågar" ta den lilla lucka som ges, eller så har Punton helt enkelt inte hunnit upp mer än till 65km/h för att acc sträckorna ibland är för korta. Mvh Micke |
|
|
>micro: Visst är det annars katastrofal planering för trafiken inom Hälla-området i Västerås? Kommer du från Stockholmshållet (E-18), vill svänga in vänster mot ONOFF, då är det direkt väjningsplikt enligt "höger regeln"! Som gjort för att bli påkörd bakifrån av bilen bakom som faktiskt (som du) lämnar 70-väg men "måste" tvärrbromsa direkt efter svängen? Helt otroligt! mvh sword |
|
Helga |
Klart att det fordon som befinner sej på motorvägen skall underlätta för inkommade trafik. Det vet väl alla. En oskriven lag om det nu inte finns klart och koncist på TSV. Helgas man. |
|
Sword: Jo Hälla är lite dumt planerat. Till en början kan det se bra ut. Men det har tvistats ordentligt om ett oräkneligt antal incidenter på parkeringarna på Hälla. Varken polisen eller försäkringsbolagen VET ju om det är högerregeln som gäller, eller om man ska tolka "genomfarterna" på parkeringarna som vägar. Ser man dem som vägar så har man ju företräde gentemot de bilar som kommer från "utfarterna" från parkeringarna. Ser man hela området som en stor parkering gäller ju högerregeln istället. Vad som gäller vet ju som sagt inte ens de som planerat området. Just den korsning du menar har ju solklara regler, men inte fan är den bättre för det! Som du säger, om man "mot förmodan" följer lagen där så blir det ju direkt kö ut på 70vägen. Idiotiskt! De två utfarter som finns mellan Hälla shopping och McD borde föresten helt byggas om snart. Området har expanderat mycket och trafiken är helt enkelt för tät för denna typ av utfarter. Det blir säkert rondeller här med inom ett par år, som uppe vid MAX/BRL.... |
|
|
micro: Det vanligaste sättet att avgöra om det rör sig om en väg/gata eller en integrerad del av t.ex. en parkering är att se om gatan har ett namn. Det är inte idiotsäkert, men det är så det brukar avgöras av t.ex. polis och försäkringsbolag... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>Jesperado: Jo, det är ett bra sätt som du beskriver. Ett stort problem just på området som nämns (Hälla) är att många faktiskt är oklara med vad som gäller. Alltså skulle jag krockat minst 5 ggr nu om jag skulle kört enligt "lagen". Man måste just där på Hälla hela tiden räkna med att de andra "missat väjningspliktskylten" eller ´"inte förstår" att du kommer från riktig gata, alltså gäller högerregeln. På tal om högerregel: Där jag bor (smal gata med namn och allt), får man köra ut direkt på en "bredare" gata. Högerregeln gäller dva jag ska köra ut först. Det har jag dessutom frågat kommunen om. Men hur många gånger har inte ilskna bilister tutat åt mig just när jag kör ut? Det är tyvärr väldigt många som tror att en bredare gata är automatiskt ett huvudled. Inga skyltar behövs! Jag tror Micro håller med? mvh sword |
|
|
Vad man skulle kunna använda som trafikens "gyllene regel" istället för den nu vedertagna är: "Anta att alla andra trafikanter är idioter". Man får liksom aldrig slappna av och räkna med att andra kan och följer de regler som finns, utan alltid vara beredd på det värsta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>Jesperado: Det är nog faktsikt gyllene regeln i trafiken som du säger... Jag tror att det är det som skiljer de mer erfarna från de mindre. Hej! Sword |
|
|
Jag har antar alltid att alla är idioter i trafiken, det överlägset bästa sättet. Har kört över 120 000mil(mestadels i v-ås) nu och krockat en gång med en medtrafikant, mitt fel:) Sen måste ni komma ihåg att vad som står i körkortsboken inte är detsamma som står i vägtrafikbestämmelserna. Att Stockholm har ett svårt trafikklimat tycker jag inte. Värre är det i de halv stora städerna som V-ås & Uppsala. Där ingen vet vad samarbete är! En jävla massa besservisers som tycker att de har rätt i trafiken. Finns det nå mer farligt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.