AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.071

Ryckande 323 i -84 Vad kan det vara ?

Sida 2 av 6
Det tror jag inte att det är.....

Billy B-10
Länk
Har du elektriska spridare till bilen?.
vad heter ditt tändsystem?

Mvh
Henke
Tändmodulen kanske tappar tändningen några millisekunder då o då.......
Snart slut på ideer.

Mvh
Henke
Ja precis just det kom just själv på det där med tändmodulen....

Det kan ju knappast vara något annat , iofs så finns det ju en hel del olika tempgivare , bla en av dessa ska ge info till luftmängd mätaren....Hmmmm

Billy B-10
Länk
Tror förresten inte att det kan vara spridarna ?!
Jag menar om de är igensatta så borde ju bilen inte gå bra alls....eller

Billy B-10
Länk
OOps !! Kollade idag den stora gummitutan som går från luftmängdmätaren till insuget och den var / är delvis torrsprickor i.....

Så när jag tog bort den och synade den så hade den flera sprickor samt så var den lagad med silikon innuti...?!?!?!?!?!?!? Mycket seriöst tycker jag.....

Så imorgon tar jag hem en ny , men kan det ända vara felet ?????
Jag tror det inte iaf

Billy B-10
Länk
Nja, lite tveksam om verkligen bilen rycker p.g.a gummibälgen. men man vet ju aldrig.

Mvh
Henke
Några snabba frågor bara.
Rycker bilen om du tex, accelererar försiktigt/mycket långsamt?
Vad gör bilen om du tex, tar in en för hög växel o tar plattan i mattan?

Mvh
Henke
Bilen rycker , även om man gasar "fösiktigt" men hör hur motorn missar ?! när man står och varvar på tomgång...
Om man kör sakta och har tex 5:an i och ger plattan i mattan så rycker den inte förrän motorn når dessa varvtal !!!!

Nu fick jag inte tag i en hel tändmodul idag , men vet du vad den gör för arbete på bilen ???

Billy B-10
Länk
Tändmodulen/syrenheten får väll information av tex, lägesgivare och varvtalsgivare mm när bilen ska startas(är inte helt säker).
Beror ju mycket på vad det är för tändsystem, för jag har ingen aning om vad du har för nått facktiskt.

Jag börjar känna att det börjar bli slut på ideer, det bästa hade väll vart om du kände någon som hade en 320 eller 323 av samma årsmodell eller "nära" årsmodell och sedan flytta över grejer i tändningen mm tills din bil fungerar, då vet du ju vart felet var sen.

Jag funderade lite på givarna som ska in på tändmodule (om nu det stämmer) om att det kanske kan vara något fel på dom.

Tycker också det är "lite" tips från dom andra forum-medlemarna, kom igen grabbar o flickor :-)

Mvh
Henke
K2
348
K2
523i -97
Om problemet inte uppträdde innan de nyligen bytta tändstiften kan du ju prova att sätta i en gammal sats tändstift som du vet fungerar (kolla gapet givetvis). Eller nya om du inte är som jag och sparar på allsköns bråte... Kolla också samtliga jordpunkter i tändsystemet. Hade liknande mystiska ryck på min gamle saab och det var tändstiften och/eller en tveksam jordning på högspänningssidan som drogs åt samtidigt.
Jo , idag ska jag iaf få hem en nu gummibälg till insuget...
Fast jag tror inte att det är boven......
Vad kan det finnas för olika jordpunkter på den motorn ????

Billy B-10
Länk
K2
348
K2
523i -97
Vet för litet om din motor men jag kan tänka mig jordpunkter tex vid sånt som Hall-givare, pulsförstärkare, förstärkarenhet, tändspole. På den gamle saaben så sitter påpassligt nog hela högspänningskitet i en "DI-kassett" som ansluter direkt på tändstiften via individuella tändspolar. Kassettens jordning var lite halvtaskig när den demonterades såg jag, därav misstanken att det kunde varit del i problemet som orsakade rycken. Eftersom tändstiftsgapet dessutom visade sig vara utanför spec, och det var ändå dags att byta stiften, så kan jag inte säga med säkerhet vad som löste problemet med de mystiska rycken vid acceleration inom vissa varvtalsområden.
Ok.... igår så testade jag med att byta alla tändstiften till nya , bara för att vara på säkra sidan.
Bytte även tändmodulen mot en ny !
Samt den stora gummibälgen som var spräckt..

Men felet finns dock kvar ändå !!!
Så nu börjar det kännas riktigt trist här altså....

Billy B-10
Länk
hej
Jag hade exakt samma problem som du beskrev
min 323 84 gjorde oxå så vid de varvtalen o i mitt fall visade sig att kammremmen va bytt o att kammen stog en kugg fel.
ställde om den o justerade tändningen med känsla o nu går den helt ryckfritt
det va rätt iriterande att inte veta vad som va fel. bytte en hel del innan jag upptäckte det

Kör:

Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Bmw M535i
Bmw 323i
Hmm , skumt kamremmen är precis nyligen bytt på bilen , men den gick likadant innan också ?!?!?!?!?!

Äh fan på tisdag så lämnar jag in bilfan på rep.....

Billy B-10
Länk
billy:
Jag börjar facktiskt tvivla på att det är något med tändningen, såvida det inte är några/någon utav domdär givarna då.
Jag skulle kunna tänka mig att det är något med bränslet, om det nu inte är något skumt med lmm!.
Vet du vad det är för bränslesystem i din bil?

Mvh
Henke
Jag har L-Jetronic på min bil....

Och visst kan det vara LMM som kanske spökar....Hur kollar man en såddan pryl ?

Billy B-10
Länk
Tjena! Jag hade en 320i-85 med samma symtom och då visade sig att det var bränslerelät som krånglade.

Och vart sitter det ?????

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.