|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Tittat på en 323i -84 som rycker "ganska mycket" från ca 2600 -4000 varv , inte annars !!!! Vad i h**vete , kan det bero på ?? Delar som är nyligen bytt på den är.... *Kamrem *Tändstift *Fördelarlock *Rotor *Luftfilter *Bränlefilter *Samt div vakumslangar osv..... Några ideer om vad det kan vara för knas med den ? Billy B-10 Länk | |
|
OBS !! Den rycker även om man gasar till på tomgång också... Vid dessa varvtal jag skrev... Billy B-10 Länk |
|
| va är de för färg på avgaserna? | |
|
Kan vara tändspolen kanske, mät upp sekundär och primärmotståndet i den. Vad är det för ryckningar då?, lite svårt att förklara. Men känns dom bränsle eller tänd relaterade?, snabba ryckningar brukar offtast vara något med tändningen/gnista att göra. Går bilen rent efter de 4000 varven? Mvh Henke |
|
|
Lazereye: avgasfärgerna verkar vara normala , den kanske ryker lite olja....inte mycket dock.. T-Gul BMW: Det känns som snabba ryckningar (tror jag) , typ om man ligger i 120 på motorvägen och stampar pedalen i botten så rycker den ganska mycket... Speciellt om man kör långa sträckor på över 10 ungerfär , då blir det värre ryckningar ...... skumt va ? Om motorn är lite "kallare" så går den bättre , fast ryckningarna finns där då också fast i mildare form.. Oftast efter 4000 varv så går den bra !!!!! Vi bytta bränslefilter idag men det gjorde ingen skillnad , hur mäter man en tändspole ? Billy B-10 Länk |
|
|
Med 10 så menade jag typ 10 mil.... Billy B-10 Länk |
|
|
Vet inte riktigt hur den tändspolen ser ut, men det ska väll i stort sett vara samma som på min. Du har ju en utgående tändkabelkontakt ifrån den, sedan har du antagligen två st primärstift där också. Du tar en multimeter eller något liknande så du kan mäta "Ohm" med. -Du mäter över de båda stiften/primärstiften - då får du primärmotståndet. - Sedan mäter du mellan den utgående tändkabelstiftet ifrån spolen och ett utav primärstiften - då får du sekundärmotståndet. Nu är ju problemet att jag inte vet vad det ska vara för värden på mätningarna på din spole, kanske finns någon annan här som kan det. Hoppas du förstår, lite flummig förklaring där :-) Mvh Henke |
|
|
Om jag inte är helt ute o cyklar nu så är ett transistoriserat tändsystem i din 84:a och då har jag för mig att värderna ska vara: Primärmotstånd -runt 0,75 -0,80 Ohm Sekundär......... -runt 8000 -8500 Ohm. Se detta som en ren gissning, för jag är inte alls säker på detta. Men har du spolen framme så kan du ju kolla om de ligger runt dom värderna iallafall. Mvh Henke |
|
|
Hmmm , jag ska ändå in till stan imorgon så då kan jag ju ta med mej spolen och mäta den hos min bilelektriker.... Och ja det är en sådan tändspole som du beskrev , med två st kontaktet och tändkabel... Billy B-10 Länk |
|
|
Har nu testat med en identisk tändspole , och så när man startar bilen kall så går den bra tills tempen går upp på normal då börjar den rycka från ca 2500-4000 varv....varför ??? verkar ju iaf inte vara fel på spolen... Billy B-10 Länk |
|
|
Bilen går alltså helt felfritt med den andra spolen, vid kall motor?. När du sedan skiftar tillbaka spolen igen så börjar den rycka på kall motor eller? Mvh Henke |
|
|
Antagligen nån tändkabel som pajat, fast du kanske har bytt dem också? Mvh |
|
svintoleffe |
Det när säkert någon tändkabel som är kass. Sådär gjorde 325 förut ochså, då skiftade jag alal tändkablar mot dom jag hade liggandes, sen dess, då går dne felfritt. MVH Leffe |
|
Oj, kan mycket väl vara en tändkabel. Läste nog lite för snabbt igenom ditt första inlägg billy! Mvh Henke |
|
|
Hmmm , kan verkligen en tändkabel ge detta fenomen ????? Jag trodde att om man hade en eller flera taskiga tändkablar så går bilen dåligt när den är kall och bättre när den är varm ! Till Henke: Altså , Vid kall motor så gär den som den skall med båda tänsdpolarna! Det är när den börjar bli driftsvarm den blir knasig ! Dvs Rycker mellan varvtal ca 2500-4000 ! Jag har noterat att kablarna är bytta minst en gång iaf då dessa inte är original..... Och den verkar ok , men som sagt "verkar".... Billy B-10 Länk |
|
|
billy: okej, men är du säker på att den andra tändspolen du testat fungerar?. För när en tändspole är defekt eller liknande så brukar symtomet bli att bilen går skit/ryckigt när motorn/tändspolen blir varm. Vet inte riktigt hur det ser ut under huven på 323, finns inte möjlighet att typ, lägga tändspolen utanför bilen när den är igång?. Typ dra ur kabeln med spolen o stänga huven försiktigt, men inte helt och sedan ha den på tomgång tills normal drifttemeratur?. Vår ju isåfall vara försiktig så den inte kommer i kontakt med chassit. Har själv fått lite problem med ryckningar med min bil. Kom helt plötsligt i fredags, rycker på 1 och 2:ans växel vid efter 3000varv, 3 och 4:ans växel vid 2000varv, med inte tal om 5:an, då bilen smårycker konstant. Har tittat på rotor o fördelare som inte så för bra ut, ska byta dessa i veckan är tänkt. Testat och mätt min spolen också, fick värdet: 0,12 Ohm, skall vara 0,85! Men iallafall, jag skulle nog testa tändspolen på din, för du har ju endel grejer som redan är bytta som har med tändningen o göra. För jag förutsätter att du har tittat på tändstift, fördelare och rotor trots att de är bytta. Mvh Henke |
|
|
Ja , dessa saker som är byt är ok ! Och den tändspole jag monterade i , fungerar utmärkt i en annan bmw. Ang tändkablarna , kan det verkligen vara dom eller någon av dom som är dålig ??????????? Billy B-10 Länk |
|
|
Då kan man ju utesluta spolen då. Då finns det istort sett bara impulsgeneratorn och tändkablarna kvar då, som borde kunna ge dom symtomen. Jag tror man kan mäta motståndet i kablarna, läste i en annan tråd nyss om att de ska ligga på 5 Kohm på en 320. Borde väll ligga samma som på din. Leta också noga efter synliga fel på tändkablarna, tex i hattarn där det inte ska finnas någon vit beläggning. Impulsgeneratorn har jag ingen aning om vart den sitter på din bil, på min sitter den på fördelaraxeln. Den ska iallafall ha ett visst mått i mm mellan den och axeln typ. Mvh Henke |
|
|
Hade kanske inte varit fel om flera kunde ge lite tipps :-) Mvh Henke |
|
|
Hmmmm , jag har även bytt ut tändkablarna mot ett sett som jag vet fungerar dvs är ok , men exakt samma fenomen finns kvar !!! DVS att bilen endast små rycker vid ca 4000 varv (när den är kall) för att sedan när den blir varmare (motorn) rycka längre ner i varvtalsregistret......... Hmmmmmmm , börjar nu bli lite smått irriterad,,,,,,blir snart en Elverkstad tror jag.... Billy B-10 Länk |
|
|
Ska fundera vidare........kan ju också vara så att det inte har något med tändningen att göra utan att det är bränserelaterat! Mvh Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.