AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.384

Hur blanda exakt rätt färg...?

Sida 1 av 2
bustorp
Finns det någon som vet hur/om man kan få reda på färgleverantören för en viss färg ett visst år för att sen kunna söka ett blandningsschema?

Har en Cirrusblau E28 som det inte går att få rätt nyans tillblandad då de alternativen jag hittat inte stämmer. Man kan ju inte gå igenom varje färgtillverkare och blanda en skvätt här o där o provspruta för att hitta rätt nyans, det skulle bli ganska dyrt. Hellack är heller inget alternativ på en i övrigt fräsch bil (jag skall bara bättra lite). Bilen är inte omlackad och inte solblekt eller har någon annan påverkan så det är inte det.

Vet någon.....?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Ja
760
JanF
530i-93
Alla erfarna billackerare klarar att fixa detta.

Leverantören blandar efter ett schema så att det blir ganska "rätt"

Sedan måste lackeraren göra "slutbrytningen", för han kan kompensera för färgförändringen vid torkning/härdning/blekning/sprutning etc.

Jag har också Cirrusblau metallic..Irriterande att jag tappat bort den burken med färdigblandad färg jag fick med när jag köpte bilen.

Varför inte bara o åka till BMW o köpa det ett bättringsfärgskitt?!
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Billackerare kan ju scanna färger på bilar o sen få ut i datorprogram hur de ska blanda för o få det rätt. Åk o hör med nån lackerare eller färghandlare så ordnar det sig nog.

Vet att farsan gjorde det när han skulle bättringsmåla sin grävmaskin från jobbet. Gubben gick bara ut med en dosa o höll mot färgen o gick in o läste av på datorn sen... lycka till
David Hermansson
Hej!!
Är bilen inte solblekt eller eller omlackad " Hellack" så skall det inte vara några större problem. Du har en färg kod någonstans i bilen. Lackeran har i regel ett mixer system där han kan mixa fram dom flesta culörer. Efter färg koden. Sedan är det bara till att måla. Lycka till!!!

Mercedes åker man, Bmw kör man!
Varför inte bara o åka till BMW o köpa det ett bättringsfärgskitt????!
bustorp
dynamik:
Bmw har bara en nyans i spray o den är mycket för mörk. Cirrusblau förs bara i spray så något annat alternativ har inte BMW.

David H, Jan F:
Som jag skrev så måste rätt färgtillverkares blandningsschema till för att rätt alternativ ska kunna blandas exakt. Detta enligt ett lackproffs.
Olika färgtillverkare har olika blandningsschema, bl a beroende på färgkvalitè, till samma färg samtidigt som det finns flera alternativ av Cirrusblau och ingen av dom stämmer.
Jag har testat Sikkens, Dupont o PPG:s lacker + Multona,BMW original o Mekonomens spray som dom blandade själva. Därför vet jag att det kan det skilja på nyanserna och jag vill ha EXAKT annars går jag och retar mig på det varje gång jag ser det. Färgskillnad mellan skärm o huv eller skärm o dörr klarar jag inte på en i övrigt fin bil, det är bara så.
Tilläggas kan att endast 2 av ovanstående färger stämde inbördes (Dupont o Sikkens), alltså FEM olika alternativ av Cirrusblau.

Peter_1982:
Scanning visste jag inte fanns. Det kan kanske vara ett alternativ om man nu kan få fatt i en lackerare som har detta.

Okej,jag va idag och beställde en burk med cirrusblau på sprayburk..han sa att dom hade det på lackstift också!

Får den på fredag,får se hur resultatet blir.
bustorp
dynamik:
Hoppas att din Cirrusblau inte är samma som min för då får du problem, jag lovar. Spray o stift ska vara samma nyans enligt uppgift från min BMW-kontakt. Å andra sidan så kanske jag är för noga men jag vill att det ska vara riktigt annars kan det vara.

Ja
760
JanF
530i-93
Om din bil är en -87a och aldrig omlackad så har den ändrat färg om än lite.

Du kan aldrig få 110% rätt färgnyans bara genom att hitta rätt tillverkare och deras blandningschema. Även om de var de som en gång i tiden levererade färgen.

Nyansen blir t.ex olika beroende på hur du lägger på färgen vid sprutning och hur du låter den torka.

En erfaren billackerare vet hur han skall bryta det allra sista för att det ska blir rätt efter det att han har sprutat och torkat lacken. Farsan var lackerare ett helt yrkesliv så han kunde detta i ryggmärgen.
David Hermansson
Hej igen!! Jag tycker att detta låter lite konstigt att ingen culör stämmer. Men jag har ju inte själv sätt detta så jag skall väl inte säga för mycket. En sak kan jag berätta för dig! När man applicerar metallic och går för nära objektet man målar då blir den mörkare, Ju längre ifrån objektet desto jusare blir målningen. Men många lackare kan alltid lura ögat genom att måla mer yta. Säg att du skall måla en förar dörr då lägger du metallic en decimeter in på fram skärm hela dörren och en decimeter in på bakdörr. Sedan sprutar man klarlack på hela framskärmen hela dörren och hela bakdörren. Då kan det inte bli annat än bra. Föräkringsbolagen gillar inte detta alternativ för det kostar lite mera.Därför brukar det bara bli målning där skadan har inträffat.MVH David

bustorp
JanF:
Hur menar du "bryta det allra sista för att det ska blir rätt efter det att han har sprutat och torkat lacken"? Vadå efter?

Det är just en erfaren lackare som sagt till mig att det närmaste man kan komma är att få tag på rätt tillverkares blandningsschema och s a s börja där. Jag är medveten om att jag inte kan komma ner till 0% nyansskillnad men näst intill måste bara gå.

Hur kan det komma sig att jag fått fram 5 olika nyanser av 6 försök med 6 olika färgtillverkare om det inte har med blandningsschema att göra? Det tycker jag är märkligt.

Det får nog bli så att jag tar kulören som är närmast o lackar bägge sidor upp till vecket o lurar ögat på det viset med ljusbrytningen där. Synd, när det bara var framskärmarnas nedre del som behövde ny färg.

Tack för inläggen så länge i a f.

Ja
760
JanF
530i-93
"Bryta färgen" är när man blandar olika kulörer för att få rätt nyans.

Lackerare använder den färg som ska vara rätt från leverantören (närmast original). Innan han häller den i sprutan så tar man några droppar av andra kulörer för att kompensera för åldring/blekning/torkningsmetod/sprutteknik etc. Hur myket och vilken han skall välja finns inte i några scheman, det är erfarenhet som gäller. När jobbet sedan är klart så syns ingen nyanskillnad.

bustorp
Om du känner någon sådan så hör av dig.

bustorp
Var kommer du i från???
David Hermansson
När jag sitter här och läser så blir jag nästan mörk rädd. Detta struntprat om att bryta culör är inget för proffs. Jag själv har ägt en lackeringsverkstad och nu målar jag som anställd och har aldrig hört talas om detta. På lastbilar och bussar mad massa linjer å stripes så använder man en spectrometer för att scanna fram rätt culör.
En sak till om en lackerare skulle köpa all sin färg färdig blandad från en färgleverantör så skulle han inte överleva särskilt länge. alla proffs målare använder sig utav ett mixer system. Att måla en blekt bil,då måste man scanna "spectometer" sedan blandar man efter recept som man fick fram efter scanning.
MVH David. Inget illa menat mot någon.

bustorp
chipsaway:
Jag förstår att du är nyfiken med tanke på din länk i presentationen. Jag kommer från mellersta Blekinge. Hör gärna av dig när du är i trakterna så kanske jag har jobb till dig.

David:
Jag tyckte också att det lät skumt att bryta kulör så exakt innan du sprutar. Jag tror inte att man kan bryta med bara ögat då en kulör kan blandas av 5-15 olika baser. Det låter väl häftigt att klara det med bara ögat. Men all respekt för JanF:s farsa om han klarade detta. Jag skulle gärna velat ha hjälp av honom.
Det här med Spectrometer skulle jag dock gärna vilja veta mer
om.
Är det möjligt att få EXAKT rätt nyans med den????

Ja
760
JanF
530i-93
Även om du kör spektrometer och den ger dig ett "facit" som du kan köra in i din blandningsmaskin så finns det ytterligare faktorer som den inte kan kompensera för, t.ex

-Hur du torkar lacken, forcerar du med infra eller ugn så kan nyansen bli lite olika.

- Hur du sprutar, detta märks på t.ex metallicbasen där klarlack ska på, lägger du tunnt/tjockt, rakt på eller snett på så blir ytan olika i nyans när du senare lägger över klarlacken.

Men 99% av kunder och lakerare blir nog nöjda men vad spektormetern ger. Bustorp verkar dock inte vara det.
`n
27
`n Bjenn
M535i -87
hos en bmw verkstad lr återförsäljare kan man få färgkoden med hjälp av reg nr
bustorp
JanF:
Måste vara oerhört svårt för en lackare att ta hänsyn till alla dessa parametrar och ändå få färgen att stämma. Det kan alltså bli helt tokigt oavsett om färgen stämmer eller inte om jag fattat dig rätt. Du ser ju inte förrän klarlacken är lagd om du ens har kommit i närheten som jag förstår. Det låter lite överdrift tycker jag.
Om jag är nöjd eller inte med spektrometer har inte dryftats här. Jag har nämligen aldrig varit i närheten av en sådan som man kan läsa här tidigare. Det skulle dock vara mycket intressant att se vad en sådan kan ge.

David Hermansson:
Är det så svårt som JanF beskriver?

´n Bjenn:
Om du menar färgkoden som sitter på hö innerskärm så har jag passerat det stadiet för länge sen. Cirrusblau 189/5.

Ja
760
JanF
530i-93
Svårt och svårt..... normalt så är man ju nöjd med färgen som den kommer ur blandningsmaskinen. Bilen är ju ingen altartavla, lägger man dessutom skarven på ett fördelaktigt ställe där ögat ändå har svårt att se nyansskillanden så brukar det vara helt ok.

Det är bara i speciella fall som man får göra så här. Tex vid skarvar mitt på en stor yta, metalliclack i vissa känsliga nyanser, jag har för mig att halvmörka är svårast, t.ex mörkgrön, mörkblå osv..

Men som jag sade, vanligtvis är man nöjd med färgen som den kommer ur maskinen. Jag trodde att du var extra noga eftersom du inte verkade nöjd med de nyanser du hittat.

Farsan har gått i pension för länge sedan....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.