|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej kunniga! Funderar på att köpa en 528iA -98. Den har steptronic låda och jag vet ingenting om dom. Är det nå´n som har erfarenhet, bra eller dåligt? Tacksam för alla tips. Mvh Anders | |
|
sök sök sök Det finns 1000-tals inlägg med just dessa funderingar ang. E39 köp Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dom funkar bra, men steptronicfunktionen som finns numera på många bilar under olika namn är klart överreklamerad, vem köper en automat för att växla manuellet :)) sportläget är då mera användbart. Jag köpte min 528 nästan enbart för den mycket fina automatlådan, den bästa jag kört hittils. (haft autbilar sedan 1976) ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso. Ja det låter ju bra det då. :) Mvh Anders |
|
|
Håller med Hasso stepfunktionen är kul i ca 5 min sen inser man att lådan sköter jobbet så bra att växlingen normal/sport är allt man behöver.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
stefannorr |
En fråga angående automatlådorna i 523-528-96 o framåt,är dom känsliga för högre farter vid backning,tycker att dom 5- 10 tal lådor man hört rasa under årens lopp verkar de ofta som att man backat med relativt hög hastighet och sen har backen slutat funka men övrigt växlar den helt ok. |
|
Dom håller bra då i alla fall? |
|
|
Bilen i fråga som jag är sugen på har gått drygt 20.000 mil. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja dom håller bra, vet inte mer än 5-6 lådor som havererat men man ska sköta dom, oljan, filter bör vara bytt någon gång på 20.000 mil trots att de är fyllda med lifetimeolja,(det finns ingen olja som varar för evigt) och det är ju stor skillnad på hur en automatlåda är körd, det kan skilja "100.000 växlingar" mellan bilar med samma miltal om dom gått långt beroende på landsvägsbil eller statskörd. ///MVH Hasso Länk |
|
ok! Har precis pratat med killen och den verkar enligt honom otroligt välvårdad.Alla servicar är gjorda + 1.an och 2.an(det är väldom stora va?) Byter dom olja i lådan på någon av dom servicarna? |
|
|
Oljan i växellådan byts inte vid något ordinarie servicetillfälle, vill man ha den bytt är den en extra punkt man får säga till om. De olika servicarna görs i följande ordning: Oljeservice - Inspektion 1 - Oljeservice - Inspektion 2 - Oljeservice - Inspektion 1 osv. Inspektionerna är de större servicarna, vad som ingår i respektive service ser du här Länk //Henrik |
|
|
Ok. Tack för länken,Henrik. Kul att se vad dom gör. |
|
| Steptronic lådan växlar helt underbart ännu efter 16tusen mil.Fast själva funktionen att kunna växla"manuellt"är som herrarna tidigare skriver kul i fem min.Jag har lika dan typ av låda i XC 70n och den kommer inte i närheten av BMWs när det gäller smidighet/tillförlitlighet på Volvon är den bytt redan efter 7000mil och det är inte den enda lådan som Volvo bytt ut på just XC 70n 01-03. | |
|
Steptronic = Funkar bra men onödig! Känns mycket bättre att låta automaten göra jobbet.. Sen finns det andra som testat min bil och tycker att steptronicen är skojig.. så det är väl en smaksak. Men det är knappast nåt man använder dagligen. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Hasso, har volvo egna automatlådor? Jag trodde att Volvo, liksom många andra märken kör med samma märken på lådor, ZF och getrag. |
|
| Den enda nytta jag haft av manuel växling var när abs sensorn vä fram gick den styr tydligen antispinnen så den vägra växla upp från 2:an då var det bara att peta i växlarna manuelt.Efter byte av sensorn vä fram funka lådan perfekt igen. | |
jaken: Ingen aning hur Volvo har det idag, men inte har dom egna utan köper dom nånstans, förr var det Borg&Warner aut-lådor på Volvo har jag bestämt för mig. BMW kör med Tyska ZF , amerikanska GM (dieslar och alla USAbilar) samt japanska Jatco som är en stor leverantör till de flesta bilmärken. Steptronicen är ett växellådsprogram så det har ingen betydelse vilken lådmärke som sitter där funkar lika på alla. ///MVH Hasso Länk |
|
Har just kommit hem från min första husvagnsemester med min steplåda och där måste jag säga att det var tur att det fanns det manuella läget,för det va ett jävla vxl upp och ner när lådan skulle vxla själv.då va det bättre att få låsa den på fyran i 90km och susa fram med 2400 v/m. i örvigt så är jag mycket positiv till 528:an som dragare särskilt med nivåregleringen den går hur stabilt som helst. Förbrukningen har legat mellan 1,26-1,4 lit/mil beroende på om jag har kört ac. |
|
|
Vad har du för förbrukning på blandad körning då? Skiljer det nåt mellan touring och sedan? Mvh Anders |
|
|
Utan husvagn alltså. :) |
|
| ca 0,95l/mil och bästa not, vid en körning i feb från ludvika till storuman ca 90 mil tog den 0,73 med dubb däck. enl instruktionsboken så ska touringen ta någon cl mer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.