|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
LeifM |
Det nämns i tråden om en klaff som öppnar och kan hänga sig. Vad gör den klaffen för nytta och var i så fall sitter den. Vår 330 låter som om det sitter ett dubbelt 3" raka rör utan dämpning och vad jag kan se så är det original hela systemet. Och det är inte däckljud och annat utan enbart resonansljud och låter inte som om något satt löst. Även ett högt muller från ljuddämparna vid tomgång. Mao är frågorna: 1. Skall det låta så jäkligt att man får ont i öronen efter 2-3 km? Det slår lock för öronen och det sitter i en bra stund efter man stannat. 2. Kan "klaffen" ställa till detta? 3. Kan burkarna vara helt rensade så det är ett ihåligt "sportsystem"? Nästa BMW en diesel... |
|
1. Nej, en 330 ska inte låta så att man får ont i öronen efter 2-3km, då är något fel. 2. Om det som på gamla 328 sitter en vakuumventil som öppnar först vid ett visst varvtal så kan den visst hänga sig men det lär inte göra att du får ont i öronen hur som helst. 3. Visst kan det vara rensat men det borde ni hört vid provkörning och tomgång. Länk |
|
| Jag är också riktigt nöjd med motorljud/vägljud i min coupe, går riktigt tyst och bra. Men visst är sedanen lite tystare pga rutorna fram i en coupe som tätar genom att endast ligga mot en gummilist. | |
LeifM |
Ja får jag inte bukt med detta så byter jag in den till en 525 E39. Eller en Peugeot 407 för dom lär vara mycket tysta och bekväma. Har fått mej en tankeställare när det gäller E46............ Nästa BMW en diesel... |
|
När man startar bilen är "klaffen" öppen, mullrar gött utanför i ca 3 sekunder. Sedan stängs klaffen, låter lite metalliskt när så sker och bilen blir avsevärt tystare. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Byter bil? Smart drag o sälja en bil det är fel på istället för att fixa det. Länk |
|
LeifM |
Är du Anders S säker att det är ett fel? Om det är det så är jag bara glad. Fixar det och är nöjd med bilen! Nästa BMW en diesel... |
|
Är väl aldrig fel o höra sexan sjunga.... :) ÄR till o med lågt i min 330 tycker jag.. från varande... :( supersprnit på g ??? BMW FOR LIFE |
|
|
"Vår 330 låter som om det sitter ett dubbelt 3" raka rör utan dämpning och vad jag kan se så är det original hela systemet. Och det är inte däckljud och annat utan enbart resonansljud och låter inte som om något satt löst. Även ett högt muller från ljuddämparna vid tomgång. Skall det låta så jäkligt att man får ont i öronen efter 2-3 km? Det slår lock för öronen och det sitter i en bra stund efter man stannat." Ja du LeifM. Är jag säker på att det är ett fel? Svaret är nej. Jag har ingen aning om hur du upplever ljudvolym. Kanske är precis så som det ska. Men ett litet tips är ju att undersöka det. Lite svårt att sitta på ett forum och gissa hur många decibel du har genom att förklara att det slår lock för öronen. Du kanske är extra ljudkänslig? Länk |
|
|
Jag körde 175 miil på en dag som mest med min 330i E46 och fick verkligen inga problem med lock för öronen och värk i dem. Tvärtom kände jag mig förvånansvärt fräsch efter denna långa etapp bakom ratten. Jämfört med den hyrbil (Toyota Auris) jag nyligen körde drygt 150 mil med under en semesterresa framstår 330i E46 som lågmäld. Det måste vara något som är fel med LeifM:s bil. |
|
LeifM |
Hej o tack för alla svar. Tror inte det är fel öronen i vår familj. 330 är ju inte vår första bil......... Hustrun kör minst 4000 mil/år och jag själv minst lika mycket och vi har haft BMW E30/34/36/39 de senaste 20 åren utom ett tag då även en Merca C200 fanns i vår ägo. Detta är första gången som vi (hon och jag) klagar på ljudnivån i en bil. Inte ens våra E30 var några problem med. Det är bara denna men också vår första E46. Mao så undrar man om detta är som dom låter eller är specifikt för vår 330? Jag anklagar mig själv för att jag inte hörde detta under provkörningen. Mycket underligt men måste berott på en mycket kort sådan i ett hällregn. Och som jag tidigare skrev "får jag inte bukt med detta så byter jag in den till en 525 E39" vilket betyder att om den skall föra sådant här oväsen så har vi köpt fel bil! Jag är nästan också säker på att det måste vara något fel på denna 330. Nästa BMW en diesel... |
| Kör min andra 330 xi Touring, kör nästan bara långkörning, pendlar mellan Orsa och Stockholm. Jag har inga besvär med ljudnivån. Som jämförelse hyrde jag en helt ny Saab 9-3 när jag hade bilen på recond och tyckte att den var väsentligt bullrigare än min 330. Det jag tyckte i början var väl att däcksljudet var högt, men jag har vant mig med det. Några sådana problem som du beskriver har jag aldrig haft, utan känner mig utvilad och mår gott efter mina 33 mils resor som jag för det mesta kör non stop. | |
| Du kan få byta den mot min 325'a LeifM ;) | |
|
I hällregn så låter ju alla bilar mycket. Smattret mot framrutan överröstar det mesta. Det är med andra ord inte konstigt om buller från exempelvis avgassystemet inte märks då. Men som sagts flera gånger, en 330i E46 skall inte låta mycket, då är något fel. |
|
|
LeifM: Är avgassystemet verkligen helt original? Om det är original så kan man alltid byta ut sista biten så dämpningen blir avsevärt större, ingen svår eller svindyr åtgärd. Mvh |
|
LeifM |
Som Johan och Nockenwelle skriver. Att så fort motorn belastas oberoende växel och hastighet så morrar den kraftigt och detta blir ett resonansljud som fortplantar sig kraftigt i kupén. Kollade som hastigast under bilen i samband med balansering och såg att plastsköldar under motorn inte var fastskruvade (Theanders i Lund som gjort insp II) plus att det saknades 3 skruvar. Skall få dit dessa på måndag-tisdag när dom levereras. Fanns inga hos Bendts Bil i Hstad. Har provat 2 st 320 03-04 båda morrade. Även en 318 -04. Trodde då att det berodde på Kalle Anka utväxlingen 3000 rpm och enbart knappt 100 km. Däremot var 325 -05(E46) tyst och inte minst den 325 E90 som jag fick tillfälle att prova. Skall försöka att hitta en 330 E46 för att jämföra. Verkar som att det skiljer en del på vilken 330 det är.' Vill också fråga om uppdatering av motorstyrningen kan ha en gynnsam effekt på morrandet. Att det blir tystare. Minns förresten att jag tyckte den 530 -01 jag körde för ett par år sedan också morrade på ett sätt som överraskade negativt på en bil över 400 tusen. Mao verkar det som om de flesta BMW motorer mellan 01-05 har en annan karaktär. Även min stora sexa i 535 gick praktiskt tagit ljudlöst men den tystaste BMW var E34 525 med 170 hk. Där hände det att man låg kvar på trean i 110 utan att märka det. Enär man haft BMW i 20 år så känns det som om man blivit en illusion fattigare Nästa BMW en diesel... |
LeifM |
LeifM: Är avgassystemet verkligen helt original? Om det är original så kan man alltid byta ut sista biten så dämpningen blir avsevärt större, ingen svår eller svindyr åtgärd. Tack för tipset! Nästa BMW en diesel... |
|
Håller med Nockenwelle om att alla motorljud kan vara tröttsamma om man kör långt, t ex från Skåne till Uppsala på E4:an. En enkel regel med BMW:s sexor är att ju större motorn är, desto sportigare, mulligare och roligare och desto mer låter och vibrerar den. En 320/520 6-cyl 2 liter är jätteslö under 4 000 varv men nästan helt vibrationsfri. Man kan lugnt köra på 5:an i 30 km/h (900 r/m) och trycka gasen i botten. En 323 är sportigare, mulligare och bullrigare, 325 ännu mer, 328, 330... i viss mån kompenseras det av högre utväxling... Jag tycker 325 e90 och 525 e90 med 218 hk är en mycket bra kompromiss. 330 och 530 är sportigare, roligare och mulligare men lite bullrigare (fr a kanske e90 där man måste ha 17", alltså jämfört med en 325 med 16"). 530 218 hk går även att ha 16" på, precis som det var med 330/530 på den gamla tiden e46/e39. PerP |
|
|
När det gäller 330i E90 kan jag säga att motorn låter mindre än 330i E46. Även däck och vind låter mindre, men även på denna modell är det däcken som låter mest, i alla fall med Run Flat. Kör man på sexan i motorvägfart hörs motorn inte alls. |
|
| Har inte problem med varken motor eller vägljud, tvärtom tycker jag den går oerhört tyst... Ett exempel på de kan nämnas att man allt som oftast måste påpeka åt flickvännen att hon har i 4:an och inte i 6:an som hon tror vid landsvägskörning :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.