|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| I vissa tester av 330 sägs 330 ha ett påträngande högt motorljud. Vad säger ni 330-ägare? Stämmer det och i så fall, upplever ni det som jobbigt, ex. vid långkörning? | |
|
Vid jämn fart på landsväg hörs normalt inte motorljudet alls. När man gasar, även på högsta växeln, hörs motorn. Om asfalten är nylagd och slät kan motorn höras svagt även i jämn fart, men det är ovanligt i Sverige på våra vägar. Normalt sett är vägljudet klart mer dominerande än motorljudet. I våras körde jag 175 mil på en dag och kände mig ganska fräsch efter detta. Inte stördes jag nämnvärt av motorljudet. Vägljudet är som sagt mer påtagligt. Men, jag har mina misstankar om att det kan variera från exemplar till exemplar. Kanske kan systemet med klaffen i avgassystemet, som öppnar och stänger beroende på belastning, fungera lite olika på olika exemplar och därmed ge olika nivå på motorljudet. |
|
|
Håller med Nockenwelle, vägljudet är emr störande än motorljudet som är underbart. Ffa om man har 18 tumsfälgar eller större. |
|
|
Jag såg i en annan tråd att du funderar på att köpa 325 eller 330. Min erfarenhet är att 325 bullrar mindre, både från motor och däck. Skillnaden i motorljud märks främst i stadstrafik, medan skillnaden i vägljud troligen beror på två saker, dels har 325 en något mjukare fjädring, dels rullar den på 205/55-16. Givetvis är det skillnad i prestanda mellan 325 och 330, de extra 39 hk märks, men 325 är ju absolut inte trött, tvärtom är det en rask bil. Själv tycker jag dock att 3-litersmotorn är betydligt "maffigare" i sin karaktär, till stor del beroende på det underbara avgassljudet vid gaspådrag. En högtidsstund är att backa ut bilen ur garaget, kliva ur för att stänga garageportarna och därefter gå ett extra varv för att höra bilen gå på tomgång. Underbart ljud, som Tretretti skrev … |
|
|
Nockenwelle: Ja jag överväger mellan 325 och 330, det lutar nog mest åt en 325, just för att jag fått för mig att den har bätre komfort, samtidigt lockar de där extra hästarna och vridet i en 330... |
|
| Nör det gäller komforten får man ju inte heller glömma att däcksvalet spelar stor roll. Det finns ju 205/50-17 till 330. Lika komfortabelt som 205/55-16 bilr det ju inte riktigt, men skillnaden är kanske inte så väldigt stor. Mindre än 17 tum går dock inte att ha på 330. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
njae, nog är motorljudet i 330 ganska påträngande. jag har erfarenhet från två olika bilar, som upplevdes som liknande ljudmässigt. ligger man på motorvägsfart + 15-30 km/h så hörs motorljudet som en bullermatta i bakgrunden hela tiden. 330 är så pass lågt växlad att motorn varvar en hel del, därav motorljudet. en automatare har gissningsvis lägre utväxling och är därmed tystare. jag har inte kört en 325:a, men om det är insugsljudet som hörs mest på en 330 så borde 325:an vara tystare. vägljudet varierar definitivt med däckstorlek/profil, och är av naturliga skäl högre än i E39. Mvh Johan |
|
Jag instämmer med herrarna ovan, vägljudet är mer påtagligt än motorljudet vid jämn gas. Kör man jämn gas, eller på farthållare så hörs motorn knappt alls vid landsvägsfart. Gasar man i registert 130-250 så är motorljudet maffigt och potent, precis som de skall vara på en 3 liters maskin. Är man ute efter komfort och tysthet så skall man välja "gubbmodellen" dvs e39 eller e60. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Visst hörs motorn ibland men motorsången är knappast störande. Håller med er andra att det snarare är däcken som hörs - särskilt mina Michelin pilot sport 18" .. Byter fabrikat nästa gång!! I CI modellen kan det bli en del vindbrus också, men det har ju inget med motorn att göra.... |
|
|
OM jag ligger i 130 km/h med farthållaren aktiverad, på normalgrov svensk asfalt, hörs knappast motorn alls, trampar jag i det läget på kopplingen och låter motrvarvet sjunka till tomgång märks ingen skillnad i bullernivå, förutom att den sjunkande farten medför minskat vindbrus. Görs motvarande manöver på väldigt slät och fin asfalt kan en bullersänkning lättare noteras. Om jag i stället trampar på gasen hörs ett maffigt morrande, som definitvt inte är svårt att urskilja. När det gäller utväxlingen är mitt intryck att motorns ljudnivå i mycket större grad är avhängigt gaspådraget än varvtalet. Att köra i 110 km/h jämn fart på fyran, på plan väg, bullrar mycket mindre än att köra 110 km/h på femman i en uppförsbake som kräver rejält gaspådrag. Den sexväxade lådan som kom 2003 (tror jag) sänker i och för sig varvtalet med c:a 500 r/min i 120 km/h. |
|
|
Körde igår e18 förbi Jakobsberg och Barkaby (Stockholm,Järfälla) Där är ena filen helt nyasfalterad. Det är en förbluffande skillnad i vägljud när man växlar mellan den gamla och den nyasfalterade filen. På den gamla asfalten hörs inte motorn alls däremot hörs den i bakgrunden när man växlar till den nyanlagda vägbanan. |
|
|
haft både 325 och 330 och jag kan varmt rekomendera 330. Den 325:an jag hade var en -02 och den murrade MER än vad min 330 gör. Dock har 330:in mer potent ljud så som Wendtan säger och det skall finnas där om man trampar på gasen. Vill du ha en kanonbil så skall du utan att tveka välja 330!!!! Glad 330 ägare igen!!! |
|
|
Med viss erfarenhet från i stort sett alla E46-varianter, plus 18.000 mil i 320d sedan och 8.000 mil i 325Ci (coupé), vill jag nog påstå att det är vägljudet som stör mest i E46-orna över lag. Motorljudet finns där, men hörs sällan i jämn fart oavsett modell. En annan genomgående observation är, att sedanen är tystare än coupen. Både vind- och vägljud hörs mer i coupén, och även motorljudet verkar 'tränga in' mer i coupé-modellerna (men det kan vara inbillning). Vägljudet varierar oerhört mycket beroende på underlag, precis som flera andra redan nämnt, och ju bredare/lägre däck desto mer buller. /// Gunnar E. |
|
| När jag såg detta inlägg så efter jag kört min mors 320ItA 04 så går den facktiskt lite tystare i den, visseligen kan det ju vara issolerats lite mer och så är det ju den nya 2,2l sexan i den. Men 330 låååter så vackert så va gjör det att det låter lite mer! Den 523IiM -00 vi hadde innan hörde man ju inte motorn i. | |
|
Jag skall göra ett litet tillägg, härrörande från mina erfarenheter under den gångna sommaren. Vid jämn fart i registret 100-130 km/h kunde ibland motorns ljud höras och ibland inte. Det varierade på ett sätt som inte kunde förklaras med underlaget. Speciellt märkbart var det vid en resa till Härjedalen, då motorn kunde urskiljas nästan hela vägen till Sveg, där vi stannade och handlade. När vi sedan fortsatte vidare mot Tänndalen en knapp timme senare var motorn helt tyst vid jämn fart. Likaså var den tyst på återresan. Jag misstänker att den klaff som sitter i avgassystemet kanske kärvar ibland, och därför ger lite olika nivå på motorljudet från gång till gång. Efter Härjedalsresan gjordes service på bilen, varvid programvaran till motorstyrningen uppgraderades. Sedan dess har motorn alltid varit helt tyst vid jämn fart på landsväg och motorväg. Detta kan kanske vara en förklaring till de lite olika buden vad gäller motorljud hos E46 330. |
|
| En 330 E46 låter inte mer än min 323 E36, tycker inte jag i alla fall. I 323an hör man motorn om man ligger o cruisar i 100-130. Det tyckte inte jag man gjorde i 330. | |
|
Jag tycker att min 320 2.2 är fruktansvärt surrig vid exakt 3100rpm, dvs ca 110km/h på femman. Det går alltså i stort sett inte att köra längre sträckor i skyltad hastighet på de svenska motorvägarna utan att ha stereon igång. Låter som om ett getingbo flyttat in under motorhuven :-( Har nybilsgaranti kvar så den skall in det snaraste för undersökning och ev. uppgradering av mjukvaran. Har ni som kör 330 och 325, har ni också motsvarande "surr" från motorn vid detta varvtal? |
|
|
Kristoffer: Nej, det är inget jag känner igen alls faktiskt. Det låter som något resonansljud du råkar ut för. Brukar ha koppling till avgassystemet eller eventuellt däcksval. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag hör bara ett njutbart orrande från 110 och uppåt om man ger lite gas. Annars är det relativt tyst förutom från däcken då... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Tack för svaren! Får se vad BMW säger, låt går för att E46 har låg utväxling men en 320 skall banne mig inte låta som en Daihatsu Charade vid 110 :-) | |
|
Tror som Wendtan att det är något som är galet (däck/avgas). Körde 40 mil i en 320i (sedan) för inte så längesen utan dessa problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.