AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.502

Nytt reportage på AutoPower. 545iA touring provkörd

Sida 1 av 2
545iA touring provkörd inklusive massor av bilder på Länk

//AutoPower.se
Oj oj oj vilken bil.Som vanligt ett kanonrepotage.Vill ha,
Undra vad lottoraden blir till helgen:)
Håller med Bayern, Kanon som alltid...mycket fina bilder!

En E61 bör man väl ha råd med ungefär lagom tills det är dags att skaffa ungar...perfekt :-D

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Mercedes E500T må ursäkta men BMW 545iT är marknadens snyggaste och maffigaste kombi, i min smak. Synd bara att man måste råna en bank eller nåt för att få råd... c",)

MVH
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Snälla... kan ni inte ta bort denna artikeln. Jag blir ju "sjuk" av o se den. Hade precis lite lagom sådär lyckats glömma den från provkörningen vi hade med touringklubben... o nu river ni upp alla dessa "vill-ha-nu-men-har-inte-råd"-känslor igen *snyft*
:-)

Helt makalöst skön vagn o köra är E61:an iaf!! Som vanligt var det välskrivet med mycket vackra bilder!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
bra reportage som alltid...gillar era bilder
Morten B
Er virkelig 545'an verd 559' i basutförande?

En 525 må da väre et bedre kjöp, det skiller vel ikke så mye i prestanda.
Morten, skillnaden mellan en 545 och en 525 i prestanda är nog som natt och dag.. skulle jag tro?

Mvh Per
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Frågan är väl mer om någon bil är värt sitt pris som nya med tanke på vad man kan köpa dom för 1-2 år senare. Men allt är ju relativt. Om man jämför 525 och 545 så får man ju även en del mer grundutrustning i den senare.

___
BMWCS #5157
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Mycket bra reportage! Riktigt bra! Johan: Det verkar som du hittat "din" bil... Hoppas den står på uppfarten din väldigt snart!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jepp, jag hoppas....
den var verkligen trevlig, men jag håller med Morten, en 525i (A!) Touring är det bästa köpet, mest bil för pengarna! Men den nödvändigaste utrustningen kostar en hel del numera.

mvh Johan
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Så är då sportchassiet för hårt och stötigt, det skiljer ju en del i pris självklart, men i vardagskörning kan man väl inte märka någon skillnad eller?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Lyfter en gammal tråd.

Hur står sig denna brutalkombi idag?

Den börjar bli överkomlig i pris.

Tex:

Länk!
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Sicken bil! Och mycket bra reportage.
Är det någon mer än jag som har problem med att det dyker upp reklam mitt över bilderna, när man tittar på bildspelet från reportaget?

///Niklas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
AP-reportagen är i vanlig mening en klass högre än diverse motormagasin man betalar pengar för då de förmedlar körkänslan och inte statistik(samt ni skulle se hur vissa bilar mår efter "div kända motorjournalister" testat de bilar Ni läser om i tryckta media, vilka verkstadsnotor emellanåt...).

E61 545iA fick jag en kort provtur med för några dagar sedan och den känns som en välsydd läderhandske. Gången med Dynamic Drive och allt blipp är svårbeskrivlig. Ni som inte spelade TVspel när Ni var små kommer älska den:) Jag själv är lagd åt V12 hållet för dessa mjuka gångs skull.

Mvh
Asken

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om jag får komma med något tips så köp Sv sålt primärt. Dels för att nya programvaror och fabriks"aktioner" d v s sådant fabriken beordrar byte om även flera år efter produktion sker landsvis via där bilen är såld första gången och i framtiden kan Ni ju själva gissa om programvaror kommer vara det som uppdateras mest?:)
Mvh
Asken
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag får samma uppateringar på min bil som jag hämtade i Tyskland 2005 som en svensksåld bil. BMW gör ingen skillnad bara man servar hos dem.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Fin bil och bra reportage men se på den "billiga" motorkåpan i grå plast (!), anskrämligt är bara förnamet!
Är det ingen som uppskattar väldesignade motorrum nu för tiden?
Asken; Du är inte trovärdiga när du från att ha rekommenderat och köpt massor av bilar utomlands till att nu gå över att säga sv-såld, sv-såld hela tiden med tanke på hur dåligt alltför många BMWverkstäder sköter sig i Sverige så är det mer troligt att en importbil är uppdaterad än en svensk-såld. Det krävs en kunning ägare för att få uppdateringar, jag hade köpt hos Tysk BMWhandlare med euro+ garanti, säkraste köpet, då får man veta om bilen varit krockad eller inte som bonus!

Tillbaka till bilen så är priserna skämtsamt låga och V8 är alltid riktigt riktigt trevligt jag har kört motorn i 645 och 745.

Stephan
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Coldhex, jag köpte just en sån (svensksåld på 6000 mil) för en månad sen. Tittade mycket även på E500 och A6 4,2 innan köpet, men de ligger fel i pris och lider av litet baksätesutrymme samt svår törst.
545an är verkligen en dröm. Den är reptilsnabb och genuint roligt. Kvalitetskänslan är en liten smula tveksam i 05an, men fullt ok. Komforten är inte som i en 525a, den är klart hårdare - men ändå helt acceptabel. Man kan leva med den som vardagsbil (jag tillhör den falangen som tycker en M5a är för hård för vardagsbruk), en bil ska ju inte studsa fram på kullersten...
Den släpper även in lite mer ljud än en E-klass, men det inte så mkt att det är störande.
Det skiljer inga jättepengar mellan sv såld o import, så därför är svensksåld här att rekommendera.
Min försäkring är 6900 kr per år, då bor jag i centrala Lund. Helt ok. Man ska inte vara rädd för V8a utan utnyttja finanskris och miljöpanik till att få ett bra pris på sin drömbil. Nu räknar jag dock kallt med ca 50" kr mer i värdeminskning på tre år jmfört med en 530. Men den stora lycka jag känner varje jag gång jag kör iväg är värd 50 bloss.
Vi med stora motorer ska givetvis också ta vårt miljöansvar. Auto, motor o sport har en bra klimatkompensation som ersätter kolkraftverk i Kina med vindkraft.
Min växellåda rycker en smula mellan 2an o 3an nån gång då och då. Givetvis kan både svensksålda och importbilar få köpa uppgradering av aut vxl mjukvara. Kostar ca 1500 kr. Det tänker jag göra.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mats: Perfekt, då har du fått ny info jag inte hade innan.

Stephan735i: Efter att ha läst en del material på hur många bilar det är som stjäls som är importerade respektive svensksålda, dels ha studerat hur det här landet var uppbyggt efter andra världskriget och framåt(med tanke på stundande lågkonjunktur och vad jag som enskild individ kan göra för att börja stärka ekonomin inifrån) så har jag valt svensksålt numera japp, helt korrekt noterat. Jag har även gjort en kalkyl på vad det kostat mig i form av tid och även reparationer som kanhända behövs jmf med en pedantskött svensksålt exemplar. men ändock, historiken på importerade bilar är svårare att finna än på svensksålda(cobrasystemet är en finfin hjälp för att finna svensksålda exemplars historik om man vet vilken verkstad som servat de). Jag har varit omedveten tidigare hur viktigt de facto är att det kommer inkomster i sverige till staten( jmf en generalagent tjänar pengar, folk jobbar där, betalar skatt o s v för det i det långa loppet kunna ge någon mindre uteliggare på gatorna imorgon(jag har talat även med dessa uteliggare, ofta fd svetsare av den järnvägsräls vi nyttjar eller så har de hjälpt till att lägga de avloppsrör och så vidare)). Sedan kan säkert både marginaler minskas och volymer ökas för att skapa "balans". Däremot så kan jag både erkänna min tidigare kortsiktiga girighet för att numera försöka se en långsiktighet i mina inköp. Inget är fel något av alternativen, det är ju medvetna konsumenter som gör framtiden bättre. T ex så tipsade du mig om Glutamat för några år sedan. Jag har kikat mer och även lyssnat på Hannes850 om det och numera är jag medveten på den fronten och köper sällan livsmedel med mer än 2 eller 3 E-numrerade ämnen i sig för ju mer skräp i maten, ju mer gift får man i sig.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.