AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.400

Vad tycker ni är dålig/bra på er BMW (eller annat bilmärke)?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Plus: Komfort, ekonomi och körglädje
Minus: Motorkonstruktion
markkus: på vilken av dina bilar i ditt bilharem syftar du på? Troligtvis inte minus på CSL:s motorkonstruktion?;)

The Seven Series...Cause I ride with pride!
sorry...förväxlade med M3 CSL

The Seven Series...Cause I ride with pride!
petrini1,

E34 fick ju redan som ny klagomål på vindbrus i högre hastigheter, E39 är fruktansvärt mycket bättre.
RPMkeeper
Plus:
Lyx till utomordentligt bra pris, skön komfort, körglädje, nybilskänsla efter 28k mil, design, utrustning, prestanda.

Minus:
Design för smörjning av kamaxel på gamla goa sexan, efter så många år och ändå samma usla design. Men å andra sidan så är det väl en anledning till varför andrahandsvärdet är lågt på vissa modeller.

Mvh
Patrik

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
3.0S -72:

Negativt:
- Kamaxel, vipparmar, vipparmsaxlar som på alla M30-motorer. Är inte alls i samma klass som resten av motorn. Visserligen kan kamaxlarna gå långt efter det att dom blivit poriga i glidytan men det skall inte behöva vara så. Hitills har jag kört 15.000 mil med porig kamaxel och den kommer troligen gå många 1000 mil till.

- Bromsarna. Kräver mycket omsorg för att inte dra snett en aning dom första metrarna vid blött väderlek.

- Strålkastarna. Rena skämtet i original. Och så skulle jag vilja ha ett snack med den person som kom på att ha halvljuset tänt även på helljuset. Själv har jag byggt om till 4 st H4-lampor isf originalet (2 st med 55/60 wattsglödlampor och två med 80/100 watt). Till detta 2 st av dom största Bosch med helljusbild och 100 wattslapor.

- Vidrutetorkarna. För lågt anliggningstryck mot rutan.

- Rost. Som alla bilar från den bilen. Visserligen är min helt rostfri och har alltid varit så men det har kostat mycket förebyggande underhåll.

Positivt:
- Resten

Per L
kilroy
540Bra:- Mycket bra motor, växellåda och transmission
- Bra balanserat chassi/kaross gör den till en förvånansvärt bra vinterbil
- Fortfarande "kassaskåpskänsla" när man stänger dörrarna
- Komfortabel och tyst i hastigheter där många andra bilar börjar skramla
- PrestandaMindre bra:- Lite vek framvagnskonstruktion
M5Bra:- Prestanda
- Väghållning och högfartsegenskaperMindre bra:- Kopplingen är inte helt lyckad utan att vara dålig
- Lite halvdålig finish, inte minst interiört
- Av och till lite skumma fel på en del sensorer och givare
- Lite halvdålig passning mellan dörrarna och karossen vilket jag också har observerat hos påfallande många E39 540...Mvh kilroy
Bra:

-Motor
-Växellåda
-Väghållning
-Komfort
-Image
-Inredning
-Utseende

Dåligt:

-Pris
-Dyr i drift
-Dyr service

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bra:
Kul att köra
Växellåda
Motor karaktär/prestanda/ljud

Dåligt:
Motorernas kvalite
Inredning, särskillt textiljer/skinn som slits fort
Gummibussningar av alla de slag som inte håller
civilization
Det sämsta på min 328 E36 är att ratten inte går att justera framåt/bakåt.
Det mesta är ok, även ekonomin.
Men jag håller med ovanstående talare. Inte bra att ratten inte är justerbar i längsled. Måste nog byta ratt för att kunna köra med distans.
Helt klart det som besvärar mest.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag är ju numera otrogen men efter några månader kan det väl sammanfattas så här:

PLUS
- Motorn. Extasen när kompressorn laddar för fullt och slungar iväg bilen :-D
- Utseendet. XJ är snyggast. Så är det bara
- Komforten. Känslan av att sitta i vardagsrummet och åka formel 1
- Alpine ljudanläggningen

MINUS
- Vinterh*lvetet, det är en månad kvar till påställning :-(
- Utseendet. Visst är den vacker, men nog kan man kräva att mer än fem meter bil ska vara större än en Golf invändigt
- Att en svensk dvd till navin ska kosta 4 000:-.
- Att den knappt kommer över tomgångsvarv med svenska fartgränser

Min förra bil, 330 Ci, hade nästan bara fördelar:
- Motor
- Körgädje
- Antal leenden per krona

Men ett par nackdelar fanns det:
- Pappiga högtalare till stereon
- Svenska fartgränser
- Omgivningens reaktioner "hur har du råd med den där?". Händer inte med Jaguaren

Don't dream it, drive it
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Z3 -97 2,8

Bra:
Rolig!
Prisvärd

Dåligt:
Orginalstolar, som att sitta på en planka.
Jstermånen på stolarna.
Stor ful jäkla orginalratt.

//Daniel
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
E39 årsm-99

+ komforten, motor och drivlina, lättmekade

- Rosten, ägandekostnaderna, gneket i dörrarna samt man blir fartblind.

mvh
larre
det är många som har mer negativt än posetivt att säga om sina bilar. varför har ni då en bmw?

/ en hittills mycket nöjd m535 ägare.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Positivt

Motorljudet.
Glidarstatus.

Rost
Bränsleförbrukning.

Länk
Positivt
Körglädje
Komfort
Upplevd kvalitetskänsla
All skojsig extrautrustning

Negativt
Stereon (och ändå är det inte en basmodell jag har), som lyckades ge mig det många års musicerande inte kunde, tinitus. (ok ingen tvingade mig att spela så högt för att kompensera det taffliga ljudet)
Motorn kunde vara större (ok jag får väl köpa en 540)
En viss förflackning av den upplevda kvalitetskänslan när listsprayen inte gör sitt arbete riktigt och det krävs lite hårda insatser med plasthandtaget för att få upp dörren.
Att människor är så patetiska att de blir avundsjuka och misunsamma. Men det är inte bilens fel det är människorna det är fel på. :)
Nämner bara det viktigaste:
-att fenomenet att äga/köra/meka en BMW skapar en kollektiv njutning som autopower.se där man kan fortsätta "köra" bmw fast man sitter framför datorn och inte i bakom ratten!

Har haft rent hypotetiska funderingar på vad som skulle hända om man nu mot förmodan skulle byta till annat märke p.g.a. ...ja vad det nu skulle vara för anledning... hur man skulle göra när man nu fastnat på detta forum med flera dagliga besök. Kan man leva utan det fastän man kör annat märke? Tycker mig se ibland se just detta fenomen!

Jag känner i alla fall att jag skulle dra mig för att köpa ett annat märke som saknar supporten man får via detta forum, nån annan som känner likadant?

/ Micke
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Inget minus än o blir nöjdare för varje dag men ai den dan blir ju nån gång eller så hinner man inte så långt. + för den får många blickar o tjejerna gillar den :-) men de gillar jag med . minus att de hade inte varit fel med en sexa i den ..Men den går bra o är tyst så NÖJD att ångrar inte köpet....
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
520i Touring 1996, E34:

Negativt: bränsleförbrukningen! Det är svettigt när en bil med så pass klen motor drar 1 l/mil eller mer.
Positivt: resten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.