AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.397

Vad tycker ni är dålig/bra på er BMW (eller annat bilmärke)?

Sida 1 av 3
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Vad tycker ni är dålig/bra på er BMW (eller annat bilmärke)? Allt kan väl inte vara perfekt eller hel uselt på en o samma kärra..

///M
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det borde vara elfläkt istället för viskohistorien, och riktiga gummitorkare på halvljuset åtminstone!

Mvh
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Dåligt: Att vår 520 årsmodell 2002 redan har rostangrepp på motorhuven :( Länk samt att den gärna kunde få ha ett större bagageutrymme. En negativ sida hos Z3:an är att den inbjuder till olaglig körning :)

Bra: Allt annat :)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Positivt: Hyffsat bra komfort, fin kaross, utmärkt kvalitetskänsla

Negativt: Modellen körs ofta av "snorungar", service verkstäderna, andrahandsvärdet

Ny bild 10 Juni-
Länk
Bästa är körglädjen kvalitetskänslan:) Sämsta är länkarmar och bussningar :(
stefannorr
Bästa är väl märket : )....komfort...körglädje....status...minus...bristande kvalite på vissa detaljer typ abs sensorer vattenpump styrväxel? m.m m.m? relativt dyr srvice.

Jag har kört två E46, den sista bytte jag bort mot en Volvo V70 AWD pga bakhjulsdriftens vinterhelvete, insåg efter ett tag att en V70 var för stor och sålde den, köpte en framhjulsdriven Audi A4 1.8T för att ha tills jag hittade något bättre ... efter att ha kört Audin i 4 månader så känns det som att jag får svårt att hitta en bättre bil för samma pengar ... så kan det gå. Funderar dock på att köpa en sommarbil, typ en Z3 eller en M3.

---

Dåligt med BMW: bakhjulsdrift på vintern, fyrhjulsdrift (E46), för många puckon som kör som idioter i BMW vilket ger löjliga försäkringspremier, bagagutrymme för golfbag (E46), arroganta bilförsäljare, höga nybilspriser, illa dold avund bland Svenssons.

Bra med BMW: körglädje, kvalitet, fri service, mycket bra verkstadsbemötande.

---

Dåligt med Volvo V70 AWD: För stor för mig, lite halvtrista köregenskaper, verkstadsbemötande lite halvdant.

Bra med Volvo V70 AWD: bra lastutrymme, fyrhjulsdrift på vintern, pigg motor (2.5T), uppskattning utan avund hos Svenssons, mycket bra andrahandsvärde, trevlig säljare (finns otrevliga också).

---

Dåligt med Audi: tillförlitligheten är inte i topp, många chippade bilar, servicenät har dåligt rykte (främst storstäderna).

Bra med Audi: fram- eller fyrhjulsdrift på vintern, snåla motorer (kört min 1.8T på 0.78l/mil), bra verkstad (lokalt där jag bor), bra bagageutrymme för golfbag (A4), förhållandevis låga nybilspriser, mycket bra ljudkomfort, mobilitetsgaranti bilens livslängd (ger fri hyrbil vid problem).
Glömde en dålig sak med V70 AWD: 1.2l/mil utan att gasa nämnvärt ... tung bil ... :-(
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Bra: Att jag som snorunge tycker att det är en skön bil. Som inte är allt för dyr sålänge som jag bor hemma. Fina bilar över huvudtaget.

Dåligt: Att jag som snorunge snart åker på en vxllådsrenovering efter 15000 mil. Dyr i försäkring, så man måste sätta den på farsan (Och ja, det tyckte inte försäkringsbolaget gjorde ngt heller, 1000 mer i självrisk bara om jag smäller den)
stefannorr
Dali> du skriver att du sålde din b l a för vinterhel-vetet...då kan du knappast ha haft asc eller de modernare antispinn/sladd på dom bilarna..ja bor i Luleå och har full vinter 5 månader år och har ännu inte haft ett kast sladd med mina 2 BMW ja ägt 320 i 97 o nu BMW 523 Ia(automat) båda med ASC. odå har ja kört i värsta halkan o värsta snömodden,däremot en BMW
stefannorr
Dali> Ser nu att du ägt en e 46 o då är ju ASC standard minst,va var vinterh-vetet med den..ja bor uppe i norr o får inga sladdar eller spinn med min automatare.
Si
765
Simon01
120dM -08
Positivt: Det mesta, körglädje, kvalitét, komfort, utseende

Negativt: Dyr försäkring, glappiga framsäten (hittills i 4 av 5 bmw inom familjen), spindelleder
stefannorr: jag bor också i Luleå ... :-)

Jag hade en 330i, 231 hk och bakhjulsdrift gjorde att antispinnlampan lyste mer eller mindre oavbrutet från November till Mars. Man var som Bambi på hal is, inte så att man fick sladd, men man kom aldrig iväg. Det var inte heller så kul att se lampan börja blinka mitt i en omkörning, all kraft försvinner och helt plötsligt kör man två i bredd långa sträckor.

Jag hade dubbade Hakka-2, så det var inte fel på däcken heller. För mycket motor och för dåligt grepp. Att köra Volvon (som hade 210 hk och Haldex) var som att köra på sommaren, åtminstone när det gäller att komma iväg. Den hade dessutom "DSC" (heter DSTC hos Volvo) så den fångade till och med upp sladdarna av sig själv. Bästa vinterbilen jag någonsin kört, men ack så fel för mig resten av året.
stefannorr
dali> Ja de kan ju va skillnad på bil o bil,ja har haft 320 97 o nu 523 Ia 96 och aldrig haft minsta problem i vinterväglag.
Bra: Den relativt låga bränsleförbrukningen,reservdelspriserna,komforten,
Samt ett trevligt forum för likasinnade.

Dåligt: Gummilisten som är fäst på chassit mot dörren.
samt kabeldragningen genom bakluckan(Touring)
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Att BMW bara har 2, och inte 3 års nybilsgaranti tycker jag är otroligt dåligt.

525 - Bra: Motor, växellåda, chassi, att man kan sova i
kombiutrymmet och allt annat med bilen :)
Dåligt: Aluminiumlisterna blir solkiga väldigt lätt.
Ibland vill man ha större motor.

540 - Bra: Motor, prestanda, inredning, stolar, kvalitetskänsla osv.
Dåligt: Baksätesutrymme, vägljud/vindbrus,
ägandekostnader.

Z3 - Bra: Gocartkänsla, cabriolet, blir alltid glad av att köra
och titta på den, en riktig glidare.
Dåligt: Har gått 1900mil och varken AC eller ABS funkar
Hela bilen skriker nyrik amerikansk college-unge
Kvalitetskänslan är lite halvdan.

MVH,
E38B12
Nuvarande bil 535i 89´

Bra: Bakhjulsdrift, körglädje, komfort, kört 2 år utan problem. Perfekt vardagsbil.

Dåligt: Kan inte komma på något, kanske bränsleförbrukningen då men det är ju självförvållat av körstilen ;)

Tidigare 540ia 93´

Bra: Samma som på 535:an fast snabbare och lyxigare. En riktig kanonbil.

Dåligt -

Tidigare 328i 1995

Bra: Ganska sportig, en del körglädje.

Dåligt: Inte lika bra detaljkvalitet som 5-serien, lite gnissel mm

mvh/Richard

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! ;)
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
E38B12
Tycker du det är mycket vindbrus i 540?
civilization
328 coupé -96

[+] Låg bensinförbrukning, elegant och tidlös formgivning, lättmekad, trevlig motorkaraktär, stort utbud av tillbehör, bra väghållning samt rolig att köra, välbalanserad.

[-] Orättvis försäkringsklassning, dyr service och reservdelar (orginal dvs), trång och oergonomisk, känsliga hjulupphängningar, jämförelsevis dålig detaljkvalité (mkt knak i inredning mm), högt vindbrus.
728ia 2000

Plus: Komfort, motor/vxl låda, körglädje, kvalitetskänsla, lyxkänsla, design, detaljkänsla, utrustning, bränsleförbrukning, prestanda,

Minus: Andrahandsvärde (ett plus när man köper så klart), ljudanläggning, GPS grafik, försäkring, Svensson HATAD.

325 cab 2003

Plus: KÖRGLÄDJE, design, motor/vxl låda, kvalitetskänsla, bränsleförbrukning, prestanda, välisolerad cab,

Minus: Detalj kvalitet, utrymme, andrahandsvärde, snabbt 'åldrande' kaross, ännu mer svensson hatad.

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.