|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Morsning korsning! Nu suger det i BMW tarmen igen! Undra lite över en 850Csi.... Vilken risk tar jag, vid köp av en 91:a med ca 13.500 mil på mätaren, nybesiktigad, import 02.... 6 vxl manuell låda.. Vad jag förstår är kvalitén i bilarna väldigt hög.. Med tanke på ett nypris på närmare 1.000.000:- 1991 så undrar man ju....gör man ´sitt livs affär, eller kan det leda till personlig konkurrs.... Själsa drift & ägandekostnaderna bör väl inte ligga mycket högre än på min f.d E36 M3...? Åsikter tack PS. bilen kostar 95.000:- /Klas | |
stefannorr |
Viktigaste är väl att du har en fet plånbok : ) |
|
Jag vet bara att delarna kostar ruskigt mycket till E31, så det viktigaste är nog att köpa ett fint exemplar istället för ett billigt exemplar. vill t.ex. minnas att det var en som skrev här på forumet att den bakre ljuddämparen kostar 12 000 kr till en 850... så mitt tips är M-test och att du kollar upp vad delarna kostar... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
| 850 CSI kom väl först 92 eller? | |
|
Mosse: Den kostar ju inte som en Hornet i drift direkt ;) Saker som börjar ta slut efter alla år; Dämpare + fjädrar Bussningar Ventiltätningar (det mesta som innefattar gummi har nog blivit bakelit efter 12-14 år i tjänst.) Delarna må säkert vara i en klass för sig, men man bör tänka på att arbetskostnaden lär dra i väg i klass med ett fallskärmsavtal om du måste byta allt detta eller delar utav det eftersom det är en mer komplicerad modell än M3. Sen tycker jag att det låter väldigt billigt för en CSI (då får man anta att inget av ovan är bytt). Sen att bilmodellen är riktigt fläskig är en annan sak. :) M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Helt rätt mosse!En av dem bilarna man bara måste ha ägt innan man dör :) Har väl inga direkta råd att ge ang bilen, men den kan nog bli en av de dyraste vagnarna att ha i drift om det vill sig illa...95' låter iofs billigt med allt vad det KAN innebära. Drift o ägande kostnaderna ska du nog räkna med är en hel del dyrare än din fd M3:a iaf,med bara service o förbrukning inräknade. Ska du dessutom börja byta delar "till höger o vänster" då kan det springa iväg rejält i kostnader.. Mvh Janne. |
|
|
hittar du en felfri csi för 95 papp skall du spela på lotto! av de 850 jag kollat på så hittar man inte ens en vanlig 850 utan skinn för de pengarna , ok det finns lik för 70 papp.... csi är en mycket dyr motor att reparera när det kommer till många delar som är annorlunda än till m70 , det var för mig avgörande att inte köpa csi då det kostar mer än smakar. och idag är 380 hästar inte värt att kosta på de summor det kan kosta när det finns många mycket nyare bilar med mera hästar för en bättre driftskostnad , men det e bara vad jag kommit fram till. gammal M5 med 410 hästar känns då billigare+bättre+bättre långtidsekonomi. csi har ochså 4-hjulstyrning , vad det kan innebära i kostnader vill man nog inte ens tänka på :-) ägandekostnader på csi avgörs helt av de fel som uppstår , allt från 15000:- helår med skatt OCH försäkring till det minst tiodubbla (minst) om man har otur med rasad motor/låda etc.. men vadå.. törs du chansa och bedömmer bilen som ärliga mil och felfri så är ju priset otroligt bra ! , själv hade jag inte vågat på så gammal bil. varför inte M-testa bilen ? (minst) |
|
|
nu tycker jag att ni är väldigt försiktiga mina herrar. 13.500 mil på en sån bil (om man nu utgår att den är rätt skött med fin servicebok och en entusiast som ägare) är väl ingenting. Den ska tåla minst det tredubbla innan något "dyrt" inträffar. 850CSI var BMWs slagskepp. all kvalité är ypperst inte minst i val av materiell. Dem ska tåla många år & mil av tuff bruk. Hela BMW prestige låg bakom den modellen. det är nog den mest välskruvade bil som lämnat fabriken i Munchen. Fast det ligger nåt i det som Wadel säger: det är bra pris för en sån och då blir man kanske lite misstänksam om just service och agandet innan. En vanlig 850 brukar ligga på över 100K för 91:a. eller har jag fel? |
|
|
Tillägger också att 95' för en 91:a som endast rullat 13500mil...Låter nästan för bra för att vara sant,jag tvivlar starkt om detta stämmer.. Kontrollera denna bil nogrannare än du någonsin gjort på någon bil tidigare.. Mvh Janne. |
|
|
Sedan har jag för mig som någon tidigare påpekat att denna modell nog först kom år 1993(kanske sent -92).Skumt.. Mvh Janne. |
|
|
Återkommer igen....Tror jag har hittat den bilen som mosse är intresserad av. Finns på blocket och är en "vanlig" Cs med kompletterat Csi-paket...Förklarar en hel del :) Då blir ju priset nästan ok,utan större misstänksamheter än dem "normala" s.a.s. :) Rätta mig om jag har fel..Har ju faktiskt hänt någon enstaka gång ;) Mvh Janne. |
|
|
Antar att det är den här?: Länk Den här ser rätt fin ut den med...: Länk |
|
|
Trist på sidoblinkers monteringen på den calypsoröda. Ska väl sitta mitt på listen och inte ovanför?! (med tanke på att ägaren är "pedant". M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Den silverfärgade är inte en CSI, den har "bara" 300 hk enligt Vägverket ... en vanlig 850i mao. |
|
|
Har sett den calypsoröda och kan meddela att den verkligen är i toppskick. Sjukt vad mycket lyxbil man får för pengarna idag men det gäller ju att hitta rätt bil om man inte vill ha hål i plånboken senare :) Liken som kostar några tior mindre skall man nog inte ta i med tång? Mvh John |
|
|
Hur kan man annonsera som "CSi" när det är en vanlig 850i?? Reg nr och allt syns t.o.m. Går någon verkligen på den? Årsmodellen är ju inte ens rätt. Bilen är säkert bra, ovanligt med 6vxl låda, men ska det inte vara BMW-emblem bak?? - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Tjenare gossar! Jajjemensan! det var den silvriga det gällde! Mycket riktigt så har bilen endast CSI optik...men jag har fått fler bilder mailade & den ser faktiskt riktigt fräsch ut! svart skinn utan skador dessutom! Och som någon påpekade, mkt ovanligt med manuella 6 vxl lådan! Kanske värd en titt, kan man få en fin 850 med Csi optik för 90 papp så! :) Trots allt 50.000:- mindre än vad jag fick för M3:an! /Klas |
|
|
Om du köper den så skulle iaf jag låta Länk chiptrimma den med Unichip - väl investerade pengar för en så "nedtrimmad" motor... Mvh |
|
|
Vet att bara fyra stötdämpare kostar 40.000 till 850, avgas astronomiska belopp osv. Att byta lite förslitna delar kan alltså springa iväg till 100.000-200.000 om man vill få bilen i bra skick. Men även om du lägger det uppepå ditt inköpspris så är det ju långt kvar till nypriset. |
|
| 40000 för stötdämpare, möjligtvis om du har EDC och byter allt på BMW. Ska man lägga 100-200 kkr i delar för att få sin bil i bra skick så har man nog inte köpt den finaste 850n på marknaden :) | |
|
Om bilen har EDC och dämparna är slut så är det helt klart billigare att konvertera, kostar ~10.000? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.