|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har letat i ett halvår efter en 320 i touring med automatlåda 02 eller nyare, men inte hittat någon jag gillar. Det är nog automaten som gör urvalet så litet kan jag tro. Jag blev erbjuden att beställa en ny med komfortpaket, lifestyle med tillägg för helskinn, metallic, vinterhjul, armstöd, xenon och automatiskt avbländbar backspegel för 320000:- Vad tror ni om det priset? Listpriset förutom komfortpaketet, som ju ingår numer är 348000:- så jag tycker att det låter rätt bra. Det enda smolket är väl vad som händer med andrahandsvärdet när nya 3-serie touringen dyker upp. För att inte tala om ett eventuellt nytt habegär då... | |
|
Jag tror att det kan vara idé för dig att leta även i tyskland! Urvalet där är mycket större, och du bör kunna hitta någon "Jahreswagen" som motsvarar dina önskemål, eller kanske en välskött enägarbil! För största möjliga trygghet: köp av Auktoriserad BMW-handlare. Att köpa en ny bil har helt klart sin charm, men det är inte så kul att förlora 20% av bilens värde bara genom att du skriver under kontraktet... I övrigt lät erbjudandet helt OK! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Jag har även kollat i Tyskland och helt klart är urvalet större där, så det är ju bra. Däremot tycker jag att priserna på en 320 hos BMW-handlarna där, ligger ungefär på samma nivå som här hemma och då är det lätt att bli lite bekväm. Dessutom är ju vagnskadegarantin och den fria servicen värt en del också om man jämför en ett år gammal bil här hemma, med att köpa en jahresvagen i Tyskland. Jag har aldrig köpt någon ny bil, men däremot en mc och visst har det sin charm. Ända tills jag skulle sälja mc:n... Nu hoppas jag ändå att jag ska behålla bilen lite längre, så då känns det inte lika illa. |
|
|
Jag skulle råda dig att titta lite på andra motorstorlekar också (325/328?/330) när det gäller begagnade bilar, då nya bilar alltid har stor värdeminskning... Mvh |
|
|
Jag har kollat en del efter 325 & 330, men inte 328 då jag vill ha en faceliftad e46:a. Det finns ju lite flera på marknaden med automat och dom större motorerna. Dessutom lär dom ju vara betydligt piggare ihop med en automat och det är ju ingen nackdel. Tyvärr tycker jag att försäkringskostnaderna och däckkostnaderna för 330:n som ju vill ha 17" skenar iväg lite väl mycket. 320:n däremot är hyffsat billig för mig att försäkra i Sthlm. M v h |
|
mickemuskörbus |
enligt färsk statistik så lär tyskland vara ett av de dyraste länderna i eu att köpa ny bil i. polen är billigast så länge det gäller bruksbilar, men även danmark lär ligga bra till å det är ju inte så långt bort. å passa på att ladda skuffen med pilsner när du ändå är där. en annan trist sak med ny bil kan vara att om man har den fram till 1:a besiktiningen får man även pynta alla barnsjukdomarna. det slipper man förhoppningsvis om man köper lätt beg. dessutom finns "nybilslukt" på burk. lycka till med köpet |
|
Det är ju tänkvärt med prisraset på en ny bil. Man kanske skulle satsa på en med manuell låda för att få lite mer at välja på istället? På köpet får man ju en lägre bränsleförbrukning också. Jag har kört 320:n med bägge lådorna, men bara en kort bit. Är det någon som har några synpunkter på den motorn med automat vs. manuell? M v h |
|
|
Tror inte manuell sparar mycket soppa på så moderna bilar, fanns ett nyligen direktimporterat ex: Länk Länk |
|
| Andrahandsvärdet på E46, särskilt dom senare årsmodellerna kommer nog sjunka extremt mycket särsilkt kännbart blir det för dom som nyligen köpt och planerar att byta imorn 2-3år. Men det finns ju något som heter, den sista årsmodellen är den bästa! | |
|
Den där 325:an har legat ute på annons ett tag nu. Den finns även till ett annat pris på en annonssajt för privatpersoner. Direktimporterat är nog bara ett alternativ för mig om jag själv köper och hämtar bilen. Annars ser den himla fin ut. Vad det gäller bränsleförbrukningen, så tänkte jag på stadstrafik då nog automaterna slurkar i sig lite mer, men efter att ha sovit lite på saken så blir det nog en automat ändå. Fast inte en ny kanske... M v h |
|
|
Hmm, det finns faktiskt en fin jahreswagen i Tyskland med utrustning och färg som jag vill ha och mycket mer därtill. Nackdelen är ju det här med avsaknad av garantier/service samt att bankerna i Sverige inte vill finansiera en privatimport till samma låga ränta som en svensksåld från en bilfirma. Är det någon som har erfarenhet av att köpa en jahreswagen? Är priserna prutbara? Hur ställer sig en svensk BMW-handlare till att byta in en sådan så småningom? |
|
|
Det är svårare att pruta i Tyskland, och BMW Group Sverige brukar inte gilla importbilar... Mvh |
|
|
Jag överhörde ett samtal med en säljare och en kund på BMW Group för ett par dagar sedan. Dom byter in privatimporter men säljer dom inte själva, utan säljer dom vidare istället. Till vem kan man ju fråga sig? Dom lär väl inte heller ge så bra för bilen heller... Synd, då en jahreswagen känns som ett mycket stabilt och tryggt köp. M v h |
|
|
Hoppsan! Det har dykt upp en 320 iAT -04 med M-sportpaket. Vad tycker ni om kombinationen M-sport och automat och vad är rimligt att ge hos en svensk återförsäljare? Den är titansilver, har komfortpaket och har gått 1400 mil. Förövrigt ingen mer extra utrustning. Begärt pris är 279900:- Ni som har tyg/alcantra klädseln: Är ni nöjda med den? Jag har egentligen varit mest inne på helskinn och en bil utan M-sport. Fast dom är ju himla snygga... M v h |
|
|
Mumkas: Du bör ha i åtanke att du kan få en helt ny 320iT för det priset... Förenade Bil i Malmö har någon enstaka ny 320iT som de säljer för 279.900kr inklusive komfpaket och lifestylepaket med sportstolar. De hade även nyligen 320iT STCC edition med M-sportpaket inkl 18'' dubbeleker M-fälg för 299.000 men de är nog slut tror jag. Personligen tycker jag alcantaraklädseln i M-paketet är mycket läckrare än skinnet. Mycket bekvämare att sitta på och i mitt tycke även snyggare. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Jo, men sedan får man ju lägga på dryga 20.000kr på dom nybilspriserna för en med automat. Då hamnar man på 300.000kr för en med lifestylepaket. Då är det försvinnande lite kvar till dom 320.000kr för den nybilen som jag blev erbjuden nyligen, se början av denna tråd. Inte för att en automat höjer värdet på en begagnad bil, men ska jag jämföra med nybilspriser så måste jag räkna in det. Bra ändå att du tog upp dessa priser, särskilt STCC edition som ju är den bästa jämförelsen med M-sport. Det kan vara bra att tänka på vid en prisförhandling, då jag inte är beredd att betala det begärda priset. Kul att du gillar alcantra. Jag är lite nyfiken och kommer nog att kika på den i alla fall. M v h |
|
|
Jaha, ja. Det blev 320 M-sport touringen med automat. En -04 uttagen i januari. Lyckades pruta en hel del, samt få med eftermonterat armstöd och skapliga vinterdäck på 320 standard 16" alufälgar. Jag får den i slutet av nästa vecka. Hur ska jag nu kunna sova...? Jag får väl uppdatera min profil så länge :-) M v h |
|
|
Låter som ett trevligt skäl för sömnlöshet! Hur mycket prutade du ner den? Mvh |
|
|
Jag fick ge 260.000kr inkl vinterhjulen och armstödet. Det kändes himla rätt, jämfört med ångesten över att köpa nytt. Den här har ju ändå bara rullat i 7 månader. Den har varit tjänstebil hos BMW Sverige. Ungefär som en svensk jahreswagen kan man ju säga. M v h |
|
|
Mumkas: Vad begärde dom innan prutningen? |
|
| Du kan bortse från mitt inlägg, stod ju redan tidigare i tråden :0 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.