|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick underkänt på handbromsen vid besiktningen. Grejen är att jag själv tycker att bromsen är bättre än på åratal just nu, har justerat och smort och allt efter instr. på GDS här ! Den är avgjort bättre än förra året , det känner jag på mig ! Är det lönt att försöka skruva åt ytterligare för att få den att ta tidigare eller är det bara att lämna till verkstad för rep. ? Har nån erf. vad byte/justering på verkstad kan kosta ? Om jag skuvar åt mera själv, hur kan jag kolla att det blir tillräckligt bra för att gå igenom ? För övrigt fick jag en konstig känsla att bes. killen ville hitta på nåt att anmärka, det är konstigt, men jag tror att det finns bes. personal där ute som på nåt sett måste tycka att har du en BMW så har du råd att ombesikta/reparera osv. ! jag fick inte ens frågan att följa med i bilen till bromsmätaren, f__n vet vad som kontrollerades där ! Nej, om det visar sig att handbromsen är tillräcklig på BMW verkstad, ska jag ha mina 300:- tillbaka ! | |
mickemuskörbus |
besiktningen brukar gilla att den nitar på 3-4 hack. tar den längre upp än 5, skuva åt den lite. jag tror inte de ogillar märket i sig, läser man deras resultat finns det fel så det räcker ändå, men det finns ju alltid griniga typer som gillar att jävlas i allmänhet. |
| Dagsformen avgör. Min till synes identiska 523 -97 köptes nybes för ca 2 månader sen. Handbromsen under all kritik, tar först på sjätte hacket och då får man dra som en idiot om den inte ska rulla iväg när det lutar lite... "helt ok funktion"... | |
D-diddy |
jag betalade 325kr plus arbete på min idag. arbetet bestod i Oljeservice och demont, samt svarvning av handbromstrummorna och arbetet vart 3 timmar á 450 kr. jag hade med besiktnings 2:a. trots att man har automat så ska man tydligen ha p-broms. (hängslen och skärp) David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Själv blev jag förvånad över att min gick igenom. Jag måste liksom K2 måste dra den så långt det bara går, och ändå kan man utan större problem köra iväg bilen med handbromsen i. Lägger alltså alltid i en växel också när man parkerar numera. Mvh Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inte känslan i spaken som avgör utan vad som står på mätaren, bromskraften ska motsvara bromskraft/bilens vikt mm. justera i hjulen tills hjulet sitter fast lossa 12 kugg, justera under spaken så att det börjar anligga på andra hacket, lampan ska lysa på första. på tredje ska du ha rejäl anliggning. Är trumman rostig invändigt så kan det vara lämpligt att försöka slita bort den så det blir lite fräsch yta att justera på, dvs ut och kör och dra i handbromsen så den får slita lite och justera sedan. E39 handbroms är svag redan från fabrik, så det gäller att ha den i perfekt skick för att klara de bromsvärden som krävs. Blir det inte bra så är det nog dags att göra ett utbyte av skivor och backar. Lämna bilen till en verkstad som kan jobbet och även släcker din 2 så slipper du besiktiga om bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Ett litet "knep" som man kanske ska ge är att någon kilometer innan besiktningshallen bromsa lite lätt några meter(hundratal meter) då slipar du bort mycket av bekymmer som annars brukar rendera i tvåor(inte då bara på handbromsen utan färdbromsen också)... Dvs du får bort lite fukt o rost på trummor/skivor på det sättet som kan resultera i ojämn bromsverkan..Fortsätter på Hassos råd :) OBS!,OBS!...Beakta bakomvarande trafik naturligtvis,vill inte att någon krockar/stör/irriterar pga detta råd ;) Mvh Janne. |
|
|
Jag tycker det känns som att 12 hack släpp ute på hjulen är alldeles för mycket, i alla fall på min E34. På det måste man ligga på 4-5 hack annars får man en väldigt dålig handbroms oavsett hur mycket man sedan justerar på spaken. FAF |
|
| 12 hack som Hasso nämner är inget bestämt läge, utan ett riktläge som kan skilja på varje bil. På våra 2 E34:or brukar man få släppa efter ca 7 hack och sedan justera resten på handbromsspaken. | |
|
Mest troligt är det parkeringsbromsens funktion som avgör om det blir anmärkning eller ej, inte vilket humör teknikern är på eller vilket bilmärke man kör. Fast det är ju alltid enklare att skylla på någon annan när man inte har sina grejer i ordning...? Reglerna för parkeringsbromsens prestanda/funktion är väldigt enkla. Det krävs bromskraft på båda hjulen, den totala bromskraften måste motsvara minst 16% av bilens totalvikt, och vid uppnådd bromskraft krävs minst 1/4 spakvägsresärv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
12 hack är enbart relaterat till E39 - E46 är det 10 hack.enligt verkstadshandbok. Visst låter det mycket, men det är för att få rätt balans i hela rörelsen, så att den inte låser sig bland annat, händer ju att bromsen låser sig när man backar och drar i den om den är för tajt justerad på vissa bilmodeller. Normalt brukar man släppa 3-4 hack, men som ovan säger det är inviduellt per bilmärke och beroende på hur bromsrörelsen är konstruerad. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag vill nog fasthålla att det är dagsformen hos "besiktningstekniker" som avgjorde att mitt inte gick igenom. Titta bara på de inläggen som finns i trådet här om hur olika bedömningen kan vara Det är väl knappast troligt att alla besiktningstekniker skulle vara 100% anpassade och rustade för sina arbetsuppgifter under hela arbetsdagen än vilket som helst annan serviceyrke med kundkontakter, det är väl klart att det finns bättre och sämre dagar/tider. Nog om personal... Bromsen nu: Jag fick ju ingen nerskriven uppgift om gränsvärden , inte heller fick man vara med vid bromsprovet, ä det ändrat policy från förra året ? Bromsen är ju bättre nu än förra året då det till nöds gick igenom, idag kan jag märka kännbart fartbromsning även om jag drar åt bromsen vid 50 -60 km och växeln i. Även att starta med åtdragen broms är klart märkbart och "tungt", även om det givetvis går. Spaken tar högt upp ca. 6, kanske 7 hack, då finns ingen reserv kvar. Om jag bara spänner vajern inuti bilen ytterligare, kan den gå av eller förstöra nåt annat ? LR |
|
|
ja, just idag undrar man över BMW-kvalitet när man vid service fick höra att hela handbromsen ska bytas ut till en kostnad av 5000:- /sword |
|
|
widescreen: Alla tekniker är inte perfekta eller gör ett perfekt jobb, men att skylla på teknikern när bilen inte går genom är bara patetiskt, speciellt i ett fall där man har ett exakt mätvärde att jämföra med ett gränsvärde, inte mycket att ta fel på! Uppmätt bromskraft och gränsvärde för parkeringsbromsen anges inte på protokollet, det har alltid varit så. Beroende på hur hallen/besiktningsrutinen är utformad har kunden olika möjlighet att medverka vid bromsprovet, det finns i alla fall inget krav på att kunden ska medverka. Att själv "känna" hur bra bromskraften är på parkeringsbromsen är inte så lätt, inte ens som proffs. Skilja på 10 och 16% är nästan omöjligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det där med 1/4 spakvägsreserv har jag inte riktigt förstått vad det ska va bra för? Det är ju inte så att man kan utnyttja den fjärdedelen om något i parkeringsbromsfunktionen går sönder. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Om du hade haft den bromskraft som krävs vid full spakväg hade detta medfört att bromsen ganska snart inte längre kunnat prestera full bromskraft, detta på grund av att spakvägen tagit slut innan den bromskraft som krävs är uppnådd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Okey, om det nu finns mätvärden i bakom all bedömning, hur kan det då vara möjligt att vissa här på forumet/tråden har fått sina (till beskrivning ännu sämre skick än mina bromsar) godkända ?? Borde inte det dåliga mätvärdet gjort det svårt för teknikern att godkänna resultatet ? Jag kan hålla med att trafiksäkerhetrelaterade fel vill man inte åka omkring med, men handbromsen, har man sinnesnärvaro att använda handbromsen som sista/extra hjälp vid en farlig situation ? Jag tycker att det borde räcka att hbromsen kan hålla bilen stillstående i alla vanliga förekommande lägen och lutningar, det heter ju PARKERINGSbroms. BR LR |
|
|
widescreen: Som sagt, att bara dra i parkeringsbromsen och "prova att köra iväg" säger väldigt lite om bromsprestandan. Det krävs ett bromsprov för att säkert kunna avgöra. Bara för att jag tycker att min parkeringsbroms "känns bättre" idag än den gjorde igår behöver alltså detta inte vara fallet... Kravet på parkeringsbromsens prestanda (minst 16% av bilens totalvikt) är relaterad just till den största förekommande lutningen i trafiken, just 16%... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
stefannorr |
Passar på med ett inlägg till Jesperado> Om man ska varmköra en automat snabbast innan man ska in i hallen är de låga 2 växel som gäller då o upp till rödmarkering en kort stund eller,fick påpekande förra besiktningen,men då ropa en äldre bes gubbe att de är lugnt..ut o dra på lågväxel ett varv o de gjorde han sen var värdena perfekta. |
|
Vad man strävar efter vid varmkörning av katalysatorn är belastning av motorn. Idealet är "för hög" växel och full gas, och gärna hålla mot lite med bromsen. På manuellt växlad bil förslagsvis trean i runt 40km/h med fullgas och hålla emot med bromsen för att motverka acceleration. På detta viset blir katalysatorn driftsvarm på väldigt kort sträcka/tid. Med automatlåda kan det vara lite svårare att hitta "rätt läge" för att uppnå maximal belastning, men exempelvis "tvåan" med fullgas och lite mothåll brukar funka bra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Att döma av de inlägg som skrivits ovan kan jag konstatera att jag hade tur att få en bra (eller okunnig) besiktningsgubbe. Jag satt med vid bromstestet och reagerade faktiskt på att han drog handbromsen så långt det bara gick. Var speciellt uppmärksam på detta eftersom jag misstänkte innan att den inte skulle gå igenom. Så den där 1/4 delen ni pratar om slapp jag nog undan. Drar jag bara spaken 3/4 är jag ganska säker att den ej klarar testet. Däremot gav han sig fan på att jag hade tonade rutor fram!! Efter en stunds noga synande och lysande med ficklampa gick han med på att de inte var det :) Mvh Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.