|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Förstår vad du menar BSE men man vill ju gärna ha en stämpel i boken. Inga förslag någon ? |
|
|
hej. jag bytte lambdasond på bilen och nu går den som f**n igen rengjorde luftmängdmätaren ,bytte kamaxelgivarna men icke det .var lambdasonden som tydligen inte fungerade. m5-01 |
|
|
Roligt att höra att det gick bra till slut :) Var det båda eller bara en? |
|
|
nej bytte bara den ena var inte på plats dejavu vet ej vilken ska kolla forts. följer |
|
kilroy |
Min erfarenhet är att kvaliten är minst sagt skiftande på BMW´s märkesverkstäder. Eftersom vi har verkstad i familjen så gör vi mycket jobb själva men ibland behöver man hjälp från BMW. Jag har haft tur som hittat en mycket kompetent BMW-mekaniker. För övrigt har jag bra kontakt med flera BMW-verkstäder i Tyskland, min uppfattning är att kompetensen ligger på en högre nivå där. |
| mr.m5 . vad använde du för medel när du gjorde ren luftmassemätarna. när man ska göra ren dom måste man tänka på nåt särskilt typ bryta strömmen ? | |
|
bryta strömmen ? du monterar bort dom helt och öppnar dom (två små skruvar) .. all typ av rengöring (sprit) kan väl användas för att lösa upp all skit som har fastnat på tråden. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Har precis gjort ren lmf arna och varit ute och provat, tyckte bilen gick märkbart bättre , jämt och fint kraft flöde inte det där svajet som fanns vid ca 4500 rpm förut, Men efter en kvarts körning, Började motorstyrnings lampan lysa och motorn gå som skit igen detta hände nu vid ca 6000 rpm dvs ca 1500 rpm högre än vid förra tilfället lampan började lysa. | |
|
Prova att koppla ur en luftmassamätare i taget och kolla om motorstyrningslampan släcks när någon utav dom är urkopplad. Min gick som fan när jag rengjort lmm men bara nån timme sen gick den dåligt igen. Fick aldrig upp nån motorstyrningslampa men när bilen var varm och jag skulle starta om den igen så dog den hela tiden. Kopplade då ur den ena lmm:en och då gick den. Verkar som att det kan bli kortis eller nåt när man gör rent lmm. Väntar på två nya lmm nu. |
|
|
bigjim.tror faktist att du har samma bekymmer som jag haft ,har kört 1.vecka utan något problem.mitt svar på ditt problem är lambdan ???? dom kostar ca:1500kr.styck fick låna rengjöringsmedel av bmw för att rengjöra luftm. vet tyvärr inte vad det heter men en verkstad kan hjälpa dej .lycka till.mr.m5 |
|
|
ursäkta bytte sammtidigt tändstiften oxo om nu felet har legat där????? |
|
| mr.m5. Hade bilen inne på bmw för nån vecka sedan då bytte dom en lambdasond, blev en jävla skillnad ,men efter ett tag började motorlampan lysa. Ska in med bilen igen snart, verkstan misstänker att en tändspole är kass. | |
|
bigjim har du bytt tändstiften,annars prova det för jag bytte dom samtidigt som jag bytte lambdas.dum som jag va för nu vet jag inte var felet var. lycka till. |
|
|
bigjim har du bytt tändstiften,annars prova det för jag bytte dom samtidigt som jag bytte lambdas.dum som jag va för nu vet jag inte var felet var. lycka till. |
|
| det va en magnetventil till vanosen som krånglade nu går den som ett skott igen. | |
|
roligt att höra bigjim ,lycka till |
|
|
Står nu här med lmm och ska testa att rengöra. Refererande till Bmw-lelle's amerikanska länk, vad översätter man "Simple Green" och "99% alcohol" med? Vad jag tänkt göra är att rengöra själva sensorn med elektronikspray och det övriga med T-röd, kan det vara en bra idé? Tacksam för snabba svar, måste ha bilen 06.00 imorgon ;-) |
|
kilroy |
Simple Green vet jag inte riktigt vad det är men enligt länken så är det något amerikanskt miljövänligt rengöringsmedel...Länk alcohol kan du säkert översätta med T-röd.Mvh kilroy"En arkeolog är en man vars karriär ligger i ruiner" |
| Hmm, miljövänligt...då kan det inte vara speciellt effektivt ;-) Kör nog lite elektronikspray på det. | |
|
Då var det min tur för den gula motor lampan... Detta hände igår när jag körde på 6:an vid c.a 1500rpm och skulle köra om, jag vet ju att bilen inte drar så bra vid dessa låga varv men orkade inte växla(Kelleners trimkammar). Jag gasade lite försiktigt och ökade därefter gasen och då skakade motorn till och därefter tändes motorlampan. Den förblev tänd c:a 5minuter men slocknade strax innan jag kom hem, jag märkte även att bilen kändes märkbart slöare. När jag kom hem stängde jag av motorn och väntade någon minut innan jag på nytt tog mig en provtur och även nu förblev motorlampan släckt. -Är det någon som råkat ut för precis detta uppträdande ? Var idag och läste ut felkoderna: Nr1 Slutsteg/relä bränslepump Nr13 signal lambdasond före kat bank 1 Nr19 Relä sekundär luftpump Nr43 Signal temp kylarutlopp Nr170 Sekundärluftmängd för liten Nr198 Tändningsmissar cyl 3 med cylinder frånkoppling Detalj info: Nr198 Tändningsmissar cyl 3 med cylinder frånkoppling - Vid dellast(77,6%motorlast) 12100 mil Nr13 Signal lambdasond före kat bank 1 - För högt värde. 1ggr 12101 mil Lambda felet kom en mil efter tändmissen som stängde av ett okänt antal cylindrar, men väldigt märkbart. Jag blev rekommenderad att byta tändspolen till cyl3 samt att kolla så att det inte var olja/smuts i tändstifts hålet för denna cylinder. Byter även ut de icke orginal luftfilterna till orginal. Meken på BMW sa att de endast fick använda såp vatten vid montage av röret som LMM sitter fast i luftfilterhuset pga risk för smuts/smörja på LMM. Känns trist att LMM ska vara så superkänsliga. Jag återkommer med vad felet med min bil var, om jag nu hittar exakt orsak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.