|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Perran: Jag har haft en del e34, och 2 av dem har varit riktiga rep. objekt, men ingen har haft nå allvarlig rost, lite ytrost som mest, och det vanliga som kommer i sparklådorna när vissa människor inte fattar att lyfta upp bilen på rätt ställe med domkraften. Så det du skriver om rost stämmer absolut inte, det är lätt att hitta en relativt rostfri e34. Kamaxlen är ju en känd svaghet på m30 motorn, men det beror helt enkelt på hur allt är skött, kallstarter osv. Min har gått 16200mil hittills, och inga problem med kammen än så länge, och att bojkotta 535 för det lilla detaljen låter ju dumt, är man händig så fixar man det själv för några ynka tusenlappar. Har läst om 535 som gått nästan 60000mil och endast bytt kamaxel engång. Dessutom skulle han köra många långkörningar, vilket innebär att kammen slits mycket mindre än vid en massa kortkörningar. Detta gäller främst m30 motorn (ev. m20), och inte "äldre bmw" som du skriver. Spindelleder? På alla e34 jag haft har jag inte bytt en enda spindelled, däremot några bussningar och 2st casterstag (på bilar som gått närmare 30000mil). Kan hända att du vet mycket om Volvona, men det du skriver om bmw e34 har ingen stadig grund. Dessutom har Volvo 5st bilar (om jag minns rätt) på motormännens botten 10 lista med mest fel på besiktningar. Dessutom fanns några renault där också (delar reservdelar). Det motiverar inte mig till ett köp av en volvo iaf. Vad man kan påpeka är att undersökningen är procentuell och det besiktas troligtvis fler volvos i sverige än andra märken. Och att bmw har dyra reservdelar är ju skitsnack, det är en gammal myt som lever kvar, den som påstår att volvo har billiga delar på sina nyare bilar vet inte mycket. Nu har jag ingen volvo, men enligt en bekant som har en egen verkstad så är volvo bland de dyraste märken vad gäller reservdelar, om det stämmer vet jag inte, men han bör ju veta. //Mvh Simon |
|
|
Perran: Även solen har ju sina fläckar, och de modellerna tillhör ju historien. Man insåg misstaget. Givetvis finns det ett berättigande för överladdning i vissa sammanhang, bl.a. för dieselbilar. Rost? Om man ser rent statistiskt på det hela är just E34'an en av de bilar som rostar allra minst. Sedan är det till 70% en fråga om hur man sköter bilen. Äldre BMW?: Titta på Volvos 740 och 340/440, där finns det rost för den som vill ha! Att spindelleder är en svag punkt och kanske än hellre bärarmsbussningar och bakbalksbussningar kan jag hålla med om, dock ej på E39'or. Freude am fahren |
|
|
Perran: Det står Nada under "äger", ska det inte stå Lada? Och i så fall är det fel forum.... :-P Freude am fahren |
|
| Sedan är det väl så att köper man andra märken än "ädlingar" :-) så har man inte så mycket annat att fixera sig vid förutom prestanda och bränsleförbrukning samt ägandekostnader och då finns det säkert ännu bättre alternativ än V40 T4. Vi borde bjuda in folk från samtliga forum och andra märkesfanatiker för att kontrollera vad det tycker om V40 vs 535E34??? Jag tror hårt på E34 535 men det är klart att dessa människor som helatiden säger gammal bil, gammal bil ständigt dyker upp. Många måste bara ha det senaste och en så ny modell på marknaden som möjligt, verkligen sorgligt. Jag kommer såväl ihåg den person som utan tvekan valde en ny Mitsu(bitchig)bitshi Eclipse före en välvårdad BMW 850 bara för att den var nyare, det blev avrättning på plats efter detta påståendet !! :-) dags för folk att vakna och lära sig ett och annat, visst måste man som märkesfantast själv vara självkritisk och objektiv i olika situationer men ibland går det bara för långt då patetiska dumma och fantasilösa samt tråkiga människor gör sina val. Till dem kan jag bara säga att allt nytt är inte alltid bättre val och man är inte töntig om man äger en 10 år gammal bil eller äldre, prova får ni se :-) | |
|
Xtracrispy: Det jag skriver om rost stämmer visst enligt min mening. Det var inte bara min BMW som hade rost, även pappas och nu brorsan som har en 93-as E34. Sen har jag sett ett antal fler E34 bl a i stan som har rost. Klart det är lättare att hitta en rostfri E34 om vi pratar kanske 94 och uppåt. Men dom äldre har i många fall rost någonstans. Ja exakt, din har endast rullar ca 16k mil och jag skrev ju att det är vid ca 20k mil kammen brukar bytas. Iofs så låter 16k mil väldigt lite för en 89-a. Om den är skruvad ska du vara glad att inte kammen är på G. Pappa bytte iaf spindelleder på sin, och är det inte ett känt fel på E34? Konstigt, hade för mig det. "Kan hända att du vet mycket om Volvona, men det du skriver om bmw e34 har ingen stadig grund." Hehe jo det har rätt stadig grund det jag skriver, eftersom jag har alldeles för mycket dåliga erfarenheter av äldre E34 så jag vet nog vad jag pratar om serru. Varför ska jag sitta och ljuga om vad jag mfl upplevt? Nej du. Jag kan inte nå mer om Volvo än om BMW. commander_krill: Varför var det ett misstag? Varför är överladdning dåligt? Som jag sagt förut, om man tar t ex Volvo 740 årsm -88 till kanske -90. Sen tar vi samma årsm av E34 och jämför, så har BMW-n mer rost än Volvon i många fall. Iaf där jag bor. Förresten det står ju 535 -88 under "äger", ska det inte stå "rosthög med kassa spindelleder -88" istället? :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Casterstagen har spindelleder, det är bara det att leden inte kan bytas separat utan hela staget måste bytas ut. Och de brukar glappa på E34. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ah, så det ligger till. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran: Bilarna rostar pga. att man inte spolar av dem regelbundet under vinterperioden, detta gäller dock alla bilmärken. Nu bor jag långt norrut vilket innebär mindre salt, men nog har de börjat salta mer här också. Min 89a är sågott som totalt rostfri, stenskots märken under bilen och skärmarna som blivit lite småbruna räknar jag inte direkt till rost. Visst är kammen en svaghet, det dementerar jag inte, men att det skulle vara så fasligt dyrt är inte sant om man kan göra det själv, om han som startat tråden kan göra detta framgår ej. Min har endast gått 16k mil som jag skrev, varför ska man direkt misstänka att den är skruvad? Jag har en bekant som har en 535 av samma årsmodell som inte ens gått 10000mil! Men visst finns det rötägg som pysslar med sånt också givetvis, men man kan ju inte misstänka alla lågmilade äldre bilar heller, man ser ju på skicket osv. Hur ofta måste man igentligen byta lederna? Inte är det så ofta som man kan tro av vad du skriver, det är absolut ingenting som ska spela in vid ett köp av en e34, visst ska man ju kolla upp dem innan köp osv. Spindelledsfel är mer kopplat till bmw 3-serien, det har ju skrivits en hel del om det på sistone, vi fick byta själv på våran e36 just, en kostnad på 750:- om man gjorde det själv. Vet tyvärr inga ca priser på vad en verkstad kostar. Visst du kanske har haft problem med "dina" "äldre bmws", men det är garanterat fler som inte haft nå större problem. Så du menar att du vet efter några bmws? Kan säga att vi haft 16bmws totalt, den nyaste är en 95:a, näst nyaste är min 89:a. Så nog vet jag också vad jag skriver om, men visst vi sköter exakt all service själv till 100% och är mer eller mindre pedanta, men inte så att det är överdrivet osv. Det händer ju att man ofta läser om folk som haft så mycket problem med sina e34, men det är ju bara en bråkdel av alla e34 ägare, för det är inte många som skriver inlägg att "hej jag skulle bara vilja skriva att jag är så nöjd med min e34, den har aldrig krånglat osv." Så du menar att e34 har mer rost än volvo? Saltar ni era bmws där nere? Min granne är chef på sbp, och enligt statistiken så är volvos äldre bilar en riktiga rostfällor, inte direkt på karossen men i balkar, axlar osv. Att ni haft problem med era bmws är inte pga. att de är problem bilar, det är antingen så att ni inte kollat upp bilarna ordentligt innan köp eller så har ni helt enkelt misskött dem. Nu tänker jag mest på rosten. Nu orkar jag inte skriva mer :P //Mvh Simon |
|
|
Perran_: Nej, den är vare sej rostig eller har glappa bussningar, trots att jag bor efter norrlandskusten med en galen Skånsk vägmästare som fullkomligt vräker ut salt, kom igen med en 740 som gått 24000 mil så ska vi jämföra rostangrepp. Rost= bristfällig skötsel. (förutom på Ford och Opel kanske,) Aaahhh, jag ser dessutom ett samband, hela familjen har rostiga bilar, hur kan det komma sej...... Att kammarna är känsliga är väl kanske riktigt, men de som rasat beror mest på att men inte skött oljebytena och kört med olja som inte håller måttet. Turbo således: JAg kan aldrig i min vildaste fantasi tro att t.ex. en SAAB 9000, V40 T4 eller en 850 T5 går 24.000 mil utan att renovera turboaggregatet. Där har du en av anledningarna, höga underhållskostnader. Tack och hej! Freude am fahren |
|
|
Xtracripsy:Jag talar enligt mina mfl erfarenheter. Ja tro´t eller ej, en del Volvo verkar rostar mindre än E34. Jag sitter knappast och hittar på. Visst, jag kanske inte kollade upp min BMW så noga, men jag missskötte den icke. E34 har en del problem, det går inte att komma ifrån. 16200 mil låter lite helt enkelt på en 15 år gammal bil. Det blir endast ca 1080 mil per år. Men det kan ju stämma. Jag anser att spindelledsbrister är kopplat till 5-serien, och du anser att det är 3-serie. Olika åsikter helt enkelt. commander_krill: Hur det kan komma sig? Jo att E34 har benägenhet att rosta på vissa ställen. Brorsan sköter sin E34 som ett barn och tvättar den ofta osv. Men liks förbannat kommer rosten smygande nu! Ang turbo så hade min Saab rullat nästan 26k mil innan jag bytte turbo. & det var ENBART för att trimma den, inget annat. Originalturbon är fortfarande hyfsat fräsch. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Hur mycket en bil rostar beror nog främst på användaren, men visst bygger vissa biltillverkare bilar med riktiga rostfällor, t.ex Opel med bokade skärmplåten osv. Nej så klart menar jag inte att du hittar på, säkert stämmer det du skrivit. Rosten fanns nog redan innan du köpte den, eller var på gång ordentligt. Annars har e34 enligt mig mycket bra rostskydd. Jo nog stämmer milen, jag har flera andra bilar hemma att köra med, likaså hade förra ägaren det vilket förklarar milen. Jo jag anser att spindelledsfel är kopplat till 3-serien, det har nyligen varit en massa gräl om det överallt. Men visst har e34 också sina svagheter, men det är faktiskt inte så dyrt, på e34 byter man hela armen vilket är lättare att byta än till t.ex e36 som kräver pressverktyg (visst man kan köpa kompletta armar, men det är dyrt), vad jag menar är att även en som inte är speciellt händig kan fixa det själv till en viss del. Visst innebär turbo dyrare kostnader "om" den går sönder, de brukar ju i regel bli slitna efter ett tag, men allt beror ju även där på användaren till en viss del, kallstarter sliter mer, och det många inte tänker på är att låta bilen gå på tomgång en stund innan man stänger av den, speciellt efter lite hårdare körning. Vad har saab för turbo? Lättrycks turbo håller ju längre än de med högre tryck, kanske uppenbart men ändå :) //Mvh Simon |
|
| Vem f-n vill åka Saab ? | |
|
Jag lovar att svaret blir annorlunda om du frågar forumet "volvo är bäst!" Jag tycker inte heller att frågan verkar seriös eftersom smaken är personlig samt att enstaka bilar kan vara guld eller grus. Personligen så skulle jag hellre behålla min 530 än få byta jämnt upp med vilken som helst Volvo! Ta reda på fakta om båda bilarna, provkör, kolla upp dem det du kan och innan köp testar du den på Motormännens testcenter. Till sist: Köp BMW'n!!! ;o) Mvh J |
|
|
stefannorr: Ja du kanske har rätt i du säger, men bara kanske :) Visst låter det lättare att byta hela armen. Jag hade nån Garrett T3 har jag för mig.. Men det kvittar eftersom det sitter en bättre där nu :) Anders S: Vem fan vill åka i en E36? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Edit: Det skulle vara till Xtracrispy naturligtvis :) Hjärnsläpp.. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.