|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
valet står mellan 535 e34 eller v40 t4 -98 vad är bilarnas för och nackdelar.Jag kommer att åka mycket lång körningar. bensinförbrukning? 0-100? reservdelar? osv | |
|
V40 är ju en mycket nyare bil, 535 kom ju -88 så det skiljer 10 år. 535-an gjordes visserligen t om -92, men ändå.. T4 går bättre än BMW-n redan original och är säkerligen snålare pg a mycket mindre motor. Motorn i BMW-n är ganska känslig när den passerat 20k mil, som resulterar ofta i kambyte + vippor. Jag personligen skulle inte tveka att ta Volvon iom dessa saker. Vad är det för årsm på BMW-n? Hur långt har den gått, vilket skick är den i? Tveksamt att den är fräschare än Volvon eftersom Volvon är såpass ny. 0-100 gör Volvon på 7.3 sek, BMW-n på 7.7sek (9.1 aut). Reservdelar är ju som bekant ganska dyra till BMW, men till V40 har jag ingen erfarenhet av tyvärr. V40 är en mycket fin bil med god komfort (underbara stolar), väghållning kan man väl dock diskutera. Men med mindre mods kan det förbättras avsevärt. Mitt råd: Köp Volvon! Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Köp bil efter hjärtat - BMW:n med andra ord! | |
| Har en V40 -01 och en M5 -91. På långkörning är det enbart BMW som gäller dels på grund av komforten som är betydligt bättre både stolmässigt och ljudmässigt men också för att i 130-140 motorväg drar V40 ca.0,94 l/mil medan BMW tar 1,02 l/mil och denna skillnad på mindre än 1 dl. står jag gärna ut med. Jag ska säga det att i både lägre och högre fart är skillnaden betydligt större. Vad gäller reservdelar köpte jag i fjol nya bakre belägg till båda bilarna, orginal i båda fallen. BMW 700.-, V40 675.-. Sedan var det betydligt enklare att byta på BMW på V40 så svårt att det är tveksamt om en amatör ska ge sig på detta. Försäkring och skatt naturligtvis mycket billigare till V40. Service till V40 på Bilia ca. 3500.- var 2000:e mil.Till M5 en del dyrare men inte så mycket som man skulle kunna tro. Sedan om några större saker havererar blir det nog större skillnad. Dock är det betydligt billigare reservdelar och service till en 535:a som också är mera lättmekad för hemmafixaren än vad både M5 och V40 är. | |
|
Svårt att jämföra bilar som det skiljer så många år på. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jag pendlade Helsingborg-Götet i 2 år med en 535i -90(M-paket, manuell). Mycket bekvämt. Hade 17" men körde mest på 15" orginal för ekonomins skull. Körde till 95% i 130km/h med farthållare. Bilen drog då 0,97 i genomsnitt. Körde en bråttomnatt 178 i snittfart. Inga problem =) En 535 är gjord för att skötas väl och köras hårt.... min hade gått 22000 mil och gick som ett urverk. Fördelar: komfort kraft motorkaraktär högfartsstabilitet kvalitet väghållning bromsar snygg Enkelt att hitta reservdelar Nackdelar: Förbrukning stadskörning/blyfot Försäkring Vikt Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Skulle inte tveka, Bmw:n är billigare i inköp än v40 t4 och med största sannolikhet trevligare att köra och åka. Kolla in i en v40 hur kul instrumentering har Volvo ? Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Jag provsatt en V40 när de kom och det var första (och enda) gången jag drabbats av klaustrofobi, jag är bara 179 lång men hade knappt plats med knäna, det kanske blev bättre med FasII? |
|
| Bara inredningsdetaljerna skulle få mig att tveklöst välja BMWn, Volvon har hårdplast ála 240/740 i halva inredningen, hur bra känns det? | |
|
Att bmw har dyra reservdelar stämmer väl inte? De ligger väl i samma klass som alla andra märken, till och med billigare tycker jag, iaf till e34 osv. //Mvh Simon |
|
| T4:an är mer än dubbelt så dyr som 535:an i inköp. | |
|
S/V40= Mitsubishi Carisma + holländsk, säger en hel del om grå plast och svettframkallande plyschklädsel osv. Burr... -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Av en händelse rejsade jag i registret 50-170 km/h mot en V40 2,0t på en påfart häromveckan. Låg INTE i vindsuget utan jämsides och jag svepte om honom vid 140 km/h. Fullpackad bil. Skiljer 10 hästar till min fördel. Å av en annan händelse så körde jag en S40 2,0 i veckan som gick. Visst, lättkörd och smidig. Satt ganska skönt. Men lämnade INGET intryck. 535 är nog dyrare i underhåll. Men ger mer mysfaktor. V40 t4 är en praktisk ekonomisk (med tanke på prestandan för pengarna) bil. Men är den kul i längden? |
|
|
Valet kanske hade varit svårare om det handlade om samma årsm, men nu är inte fallet så.. En 6 år gammal T4 vs en kanske (!) 16 år gammal BMW 535. Hallå.. Dessutom kan man ju trimma en T4 rätt mycket för en billig slant och få dem gå som ett jehu. Men iofs, det skiljer ganska mycket i inköpspris, precis som Flåklypa säger. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jag skulle nog ha köpt v40n, men som någon sa, den kostar dubbelt så mycket, jämför bilar i samma prisklass så blir det lättare. Behöver du en kombi så är väl v40n det klara valet? |
|
| Man kan ju alltid chippa en T4. Och då blir en halvtråkig bil plötsligt ett monster som nosar M3:orna i baken när det gäller rattlåsracing. Men som sagt det beror ju på vad man ska ha bilen till... | |
|
Jag tycker V40 känns lika surrig och plastig som Vectra B. Det går ju att trimma så att den går som ett troll, men det är ju fortfarande en V40. Iofs svårt att jämföra med en gammal 535, men trots att e34 är gammal så är komforten betydligt bättre än i en hollandsmoddad carisma. |
|
|
Att en V40/S40 2.0t skulle göra 0-100 på 7.3 sek med bara 200hk och framhjulsdrift låter lite fel. En bakhjulsdriven har svårt att klara det. Jag skulle aldrig köpa en V40/S40 har aldrig vart med om en volvo som är så dålig (iofs är det ju inte en riktig volvo). Små fel och almänt dålig kvalite, dom vart iofs bättre med åren. Det enda som är dyrare på en 535:a må vara försäkringen, tror inte den drar specielt mycket mer soppa och på en turbo bil vill man ju helst tanka 98 å. Om man inte envisas om att köpa grejer från BMW själva utan köper iställer från tex motornord så är det rätt billiga grejer till den. Oftast är det samma prylar på motornord som BMW själva har. Jag har köpt lite av varje från motornord till min bil och vissa saker så var grejerna billigare till min bil än min brors 940 (iofs så var det orginal delar men ändå :). Och jag förstår inte hur folk får sina 535:or att dra mycket soppa. Jag lyckas då inte få min att dra över 1,3 hur jävla hårt jag än kör. Kanske om jag ligger konstant i 240km/h då ligger den nog över 2L/milen. Min drar när jag kör ca 1,15L/mil blandat och det är inte lugn körning. Kör ag lugnt drar den kring litern. Lugn långkörning (bara strax över hastighetsbegränsningen) så drar den en bit under 0,9 och vid lite mer olugn körning (mycket omkörningar och lite högre farter) så drar den mellan 0,9-0,95. Jag skulle helt klart köpa en 535:a iaf. |
|
|
zeg: En T4 Gör 0-100 på 7,3 sek enligt tester i motortidningar. Den väger dessutom mindre än man tror, typ 1370 kg (sedan) eller nåt sånt har jag för mig... |
|
|
535 toppar mer 235-240 beroende på exemplar, då V40 skall göra 230 men ofta presterar 225 i tester. Volvon pga vikten är rappare i de lägre fartregistrerna typ det uttjatande 0-100 som man knappast kanske utövar om man skall ha bilen som pendlingsbil. Jag anser att det fins ingen bättre bil till pendling långkörning än just M30 3.5 som sitter i 535E34, superbra komfort, ljudkomfort dvs både lågt vägljud och motorljud gör resan mycket komfortabel. V40 är en ren budgetbil, ungefär som en kitkar med plastkaross som innehåller en turbosnurra med sköna stolar från Biltema i :-). Hur man än vrider och vänder på steken är BMW en solklar vinnar i totalomdöme, betänk att den kostade 302000kr 1988 när den kom och 350000 för en 89a med M-paket, morn anses som den mest slitstarkaste och kanske inte bara jämfört med BMWs egna?. I vilket fall som helst sköter man oljeservicen och servicen i övrigt så går de här vagnarna hur långt som helst, ja säg 40-50 tusen utan problem, vilket aldrig en V40 T4 motor håller för. Nej nya bilar byggs för att gå sönder, medan de äldre höll bättre byggkvalitet och speciellt var de lättmekade. Betänk att volvon kostar kanske 50000-70000kr mer och då har man en bra reparationsbudget för BMWn till sin favör, skippa volvon och satsa på en välservad väldokumenterad 535E34 med så lite rost du kan hitta. Kan säga att en välskött sådan inte drar någon olja eller uppvisar några vibrationer eller missljud efter 22000-23000mil, det enda som händer är att stoltyget, ratten,växelspaken slits samt listerna kring dörrarna behöver bytas kring detta miltal då vägljudet blir lite högre då än vid 15000mil vilket jag personligen har uppmärksammat. (om det inte redan är gjort). |
|
|
Hehe hmm "V40 är en ren budgetbil, ungefär som en kitkar med plastkaross som innehåller en turbosnurra med sköna stolar från Biltema i :-). Hur man än vrider och vänder på steken är BMW en solklar vinnar i totalomdöme" "I vilket fall som helst sköter man oljeservicen och servicen i övrigt så går de här vagnarna hur långt som helst, ja säg 40-50 tusen utan problem, vilket aldrig en V40 T4 motor håller för. Nej nya bilar byggs för att gå sönder," Vet du verkligen vad du pratar om? Verkar inte som så iaf, jag menar "kitcar" t ex? & nya bilar byggs för att gå sönder? BMW solklar vinnare? Nja nu får du tänka om lite.. Har du alla indianer i kanoten? Jag skulle icke tveka mellan dessa bilar.. Jag säger som jag sa i mitt första inlägg. T4 går bättre än BMW-n redan original och är säkerligen snålare pg a mycket mindre motor. Motorn i BMW-n är ganska känslig när den passerat 20k mil, som resulterar ofta i kambyte + vippor= DYRT För att inte tala om rosten på gamla E34, huvva! Dessutom har SAMTLIGA S40 jag åkt haft skönare stolar än min fd 535. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.