AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.754

535 vs v40 t4

Sida 2 av 3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nog för att S/V40 är en "relativt" ny bil i jämförelse med bmwn och förmodligen mindre sliten (och dubbelt så dyr typ). Men nog fan är dom plastiga och tråkiga att åka i. Det är min bedöming. Hur som helst, S/V40 är en av de bilar jag aldrig skulle behäfta mig med. En V70 skulle jag dock kunna tänka mig om inte en 5-serie var möjlig av nån anledning.
En T4 är nog inte så tråkig att åka i iom den har trots allt 200hk original och går rätt friskt. & som jag sa tidigare är det lätt att trimma dom, lättare än BMW-n :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
S40:n måste vara en av de tråkigaste jävla bilar som finns...

Jag vet inte om det finns en enda punkt som S40 skulle vara bättre på än en 535:a.. mer än vissa ekonomiska bitar.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Köp den du trivs med.
Men det var annorlunda bilar att jämföra. Jag hade förstått lite bättre om det var en E36 325 Touring mot volvon. Men skit i märke och köp den du gillar mest.

MVH Morgan.

Länk
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
En V40/S40 har inte bra kvalite. Dom första årmodellerna rosta kraftig med tanke på att det var en sån ny bil. Och dom har då inte skönare säten än en 535:a. Då har man verkligen syttit i en sunkig 535:a. Sen om man måste renovera toppen för 10-15kkr var 20k mil så är det inte dyrt för på en V40/S40 har du kamremsbyten och antagligen lite annan service som sker oftare som måste göras och inte är billigt det heller.

Och att nyare bilar byggs för att gå sönder är ju så klart inte sant men man skulle kunna tro det. Dom blir allt sämre på att bygga hållbara bilar. Volvo är ett solklart exemplar på det. Ingen av dom nya volvorna är bättre en dom gammla. 940:in var sista riktiga volvon. V40/S40 känns som en halvdålig kitcar.

Vist rostar en 535:a men sköts den så är det inte så stora problem och om man kollar på ålder så rostar en V40/S40 mer. Iaf dom tidiga årsmodellerna.

Och soppa förbrukningen tror inte jag skiljer så mycket, tror att med mig bakom ratten så hade en T4:a dragit mer.

Ne aldrig en jävla DAF bil. Uscha...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag vet "nästan exakt" vad jag pratar om, visst var det lite av påhopp mot volvon men i jämförelse så måste man betänka hur pass bra en 535 måste vara med tanke på att den kom 88 som E34 och då fanns det inte mycket som kunde konkurrera vad det gäller, prestanda, komfort, förbrukning. Volvo V40 är en ny bil och måste upplevas som fräschare på ett sätt, självklart men vill man ha en "ny bil" är det lite underlig jämförelse att ha en 535E34 i åtanke, (ta skoda oktavia RS istället) tyvärr är väl många 535E34 inte välskötta utan söndergasade och dåligt servade då de är förhållandevis billiga i inköp för många och därför överkomliga som lekbilar, en välskött 535E34 är förvånansvärt taijt och tyst, jag imponeras fortfarande att både nyare V70 och Saab Aerobilar upplevs som om de släpper in mer vägljud och pendlar man landsväg drar ju en 535E34 runt 0.9l per mil utan att några större problem. Det är verkligen skitsnack att toppen måste renoveras efter 20000mil, undrar varför den 89 jag kör drar ingen olja och har överhuvudtaget ingen vibration eller missljud i motorn efter snart 23000mil. 535 är en bra mycket bättre byggd bil än V40 inget snack om det men tiden tar ju ut sitt och det kan vara svårt att hitta rätt exemplar. Hittar man rätt exemplar kan man skratta sig lycklig, jag gör det fortfarande :-)

ps hur känns och ser en V40 T4 ut om 15år?, en V40 T4 kan man möjligen köpa om man avser att behålla bilen något eller några få år utan några större utlägg, men hur roligt är det? eller måste även alla pendlarbilar grejja 0-100 på 7 sekunder, är de dåliga annars kanske?

scheisse säger jag, köp en bayrare med klass!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag hade utan tvekan valt 535i!

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det beror ju lite på användningsområdet då förstås, BMW på gatan och Volvon på åkern :)

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om man ställer samma fråga på ett volvoforum, undra vad man skulle få för svar? Jo, det skulle vara precis likadant som här fast med ombytta roller! Och det e väl klart att man gillar det märke man kör. Att ställa frågan i detta forum så får man inte räkna med några objektiva bedömningar. Alla är partiska förutom några få själar som kan se objektivt på saker o ting. Till viss mån beror det nog på okunskap om andra märken.
"Någon kanske har en kompis med en t4 som hade fått lite rost i en skärmkant, då rostar plötsligt alla volvos helt plötsligt mycket osv..."

Nu har jag själv en Peugeot och just NU tycker jag att det e den bästa bil jag ägt. Innan tyckte jag att 320:n var den bästa och innan det var det Saaben... En antusiast av sitt märke tycker alltid att det han kör e det bästa, annars skulle han ju byta illa kvickt. Men visst har man inte testat allt kan man ju inte veta... Och det gäller även bmw ägare...!

Detta e min åsikt.
zeg: "Dom första årmodellerna rosta kraftig med tanke på att det var en sån ny bil." Dom första årsm kanske rostar, dock inte vad jag sett. Men den kom 96 och T4 kom 98.

"Och dom har då inte skönare säten än en 535:a. Då har man verkligen syttit i en sunkig 535:a. " Ja min 535 var inte i toppskick men stolarna var helt okej och inte alls sunkig. Ändå så har samtliga S/V40 jag åkt/kört haft avsevärt skönare stolar. & det är några bilar..

Schnitzer: Eller inte?

Vässa T4 lite och häng ifrån 535 utan större probs.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Skönare stolar må hända, men komforten i övrigt tycker inte jag är jämförbar. E34 har om inte bättre så minst lika bra komfort än de bästa mellanklassarna från slutet av 90 talet skulle jag påstå. Dit hör inte gamla S/V40 iaf. Sen har jag inga tvivel om att en T4 säkerligen går att trimma så den drar en 535:a hur lätt som helst, troligtvis så svänger den nog bättre också med alla mindre kilo att släpa på. Samt den är säkert mer ekonomisk vad gäller service, lägre bränsleförbrukning, lägre skatt och försäkringskostnader. Men när det gäller bilkänsla och kvalitetskänsla så spelar den inte i samma division.

____
Reach the door with a breath and a scream.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Som sagt,
Det är svårt att jämföra bilar ur olika generationer, jag som kör rätt mycket hyrbil och då en hel del S/V40 kan hålla med om att T4'an har en annan karaktäristik än 535'an och känns kanske lite rappare. Är i sej ingen dum bil men....
Komfortmässigt anser jag 535'an överlägsen, jag åker hellre långt i min 16 år gamla E34'a än i en 3 år gammal S40.
Dessutom har man en elektronisk strypning på T4'an på 1:a växeln, annars håller inte transmissionen...... :-P

Freude am fahren
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag har ägt en V40T4 -98 och kan rekomendera den, kolla rosten bara samt lyssna efter knakande ljud från framvagnen.
Bensinförbrukningen är garanterat betydligt lägre på volvon, testade min vid några tillfällen och den drog då 0,68 som minst i snitt på en 30mils körsträcka. Helt godkänt för en bil med 200hk och 300Nm (jag körde iofs jävligt lugnt då)
Vill se den 535 som drar 0.68 :)

Greenberg: Grattis! Du är den första BMW ägaren som törs erkänna att en Volvo kanske (!) kan svänga bättre än en BMW :) Men nu kommer det säkerligen bli livat i huset bara för det hehe.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
in
438
inkognito
E34 535-92
Perran_ misstäniker jag är den föredetta 535 ägaren som inte kunde få luften ur kylsystemet, och därför är bitter på BMW. Muahahaha

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Eh ok inkognito, vi kör på det. Eller kanske inte? Sämre humor får man leta efter. Jag är inte bitter på BMW.

Visst kan det ett tag att lufta kylsystemet efter att man t ex bytt toppackning, men äldre BMW har sååå mycket mer problem än så.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vilka problem igentligen? Om den har sköts om så har den garanterat mindre problem än en s40/v40. Men som sagt så går dessa bilar inte riktigt att jämföra..

//Simon
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
tänkte inte lägga mig i denna diskussion..men det gick inte att låta bli..

Perran: "inte bitter på BMW" njaa, efter att ha sett ett antal av dina mindre positiva inlägg om BMW vill jag nog påstå att nån form av agg hyser du mot märket..må så vara att du haft otur med nån bil du haft tidigare, men nåt är det iaf. (visst, man FÅR ha åsikter som inte säger att BMW är bäst...men dock)

Ang V40 T4 vs 535 är mina åsikter följande: Volvon är garanterat snålare på långkörning/blandad körning..det är ingen nyhet att stora sexor drar en del bränsle och att turbobilar går relativt snålt så länge man inte tokgasar. T4 går bra också inget snack om den saken och den är mer lättrimmad än BMW:n, ja. Saker som talar emot den är högt vägljud, väghållning(?) och allmänt halvtaskig kvalitetskänsla (min högst personliga och subjektiva åsikt) Om volvomotorn går långt utan rep osv osv har jag ingen aning om.

Sen så är det faktiskt kul att sätta sig i sin 14 år gamla bil och upptäcka att den går bra mycket tystare/stabilare än 10 år nyare bilar i medelklassen. Jag får säkert spö av en T4 visst, men inte med mycket och definitivt inte med så mycket att jag skulle välja volvon därför...

Men, som sagts mååånga gånger förut, provkör och känn efter.. smaken är delad..och tur är väl det.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Turbo är för de som inte kan bygga en riktig sug-motor.

Jah håller med "Ferlin" att vägljudet är högt i T4'an, titta dessutom på en så'n detalj som färddatorn. Ett vred på instrumentpanelen, påminner om programverket till en diskmaskin....., usch. Men man kan väl inte begära mer av en bil som är byggd av hashrökare.

Freude am fahren
ferlin: Jag hyser inget agg mot BMW, men visst var jag mindre nöjd med min BMW. Vissa BMW modeller gillar jag, vissa inte.

Xtracrispy: Vilka problem? Jo än fast en äldre BMW är välskött verkar kambyte etc inträffa ändå vid ca 20k mil. Sen rost osv är ganska känt på äldre BMW. Spindelleder etc..

commander_krill: Även BMW har haft turbo i sitt modellprogram. Så enligt dig kan inte ens BMW tillverka en riktig sugmotor? Eller Audi och Merca?

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.