|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vet att det pratats om det förut, men jag blir inte riktigt klok på vad det är som gäller. Jag vill sätta på så breda bakdäck som är möjligt inom lagens och orginalfälgarnas gränser. Såvitt jag förstått det får däcken max sticka ut 15 mm från hjulhuset enligt lagen. Idealet är väl att det inte sticker ut alls, men 15 mm är maxgränsen. Orginalfälgarna på m coupén har dimensionerna 17" x 7,5" resp 17" x 9" om jag förstått det rätt. Stämmer det? Orginaldäcken på 245 lutar ju inåt från fälgen så det bör väl gå att får på en bit bredare däck än så på samma fälg? Kan man tänka sig att det är möjligt att kränga på ett par 265 eller 275 på en 9" djup fälg? | |
|
Ja, de fälgdimensionerna stämmer. Och angående att ha bredare däck på så har Mr.Hamann här på forumet haft både 265 och 275 på sina orginalhjul, utan problem. Själv kör jag med 255, jag gillar inte riktigt när fälgkanten sticker ut utanför däcket därför gick jag upp ett snäpp i dimesion. Hur mkt det får sticka ut vet jag däremot inte. /B |
|
|
Tjena! Jag har 265'or bak med 18" x 10" fälgar och det går bra. /PG |
|
|
Vad jag främst är intresserad av är att behålla orginalfälgarna, och kränga på så breda däck som möjligt på dem. Sitter väl 225/45 (101,25) resp 245/40 (98) på Coupén orginal, vilket väl borde betyda att, för att få samma rull-längd med bredare 265or eller 275or bör ha en profil på ungefär 265/40 (106) eller 275/35 (96.25). 265/35 (92.75) är väl lite i minsta laget? Bör man kanske byta till lite bredare fram också? Kanske ser komiskt ut med 225 fram och 275 bak? Fast det kanske bara blir koolt ;) Sedan är ju frågan också vilket märke man skall välja. Goodyear? Michelin? Yokohama? Pirelli? Dunlop? Några okända märken som är bra? pgr69: Har du 18" både bak och fram? Måste se konstigt ut om det är olika fram och bak? |
|
| Hmm går det över huvud taget att få tag på 265 eller 275 i 17" versioner? Har kikat runt lite på nätet, och det verkar tunnt med så breda däck på så liten fälg... | |
|
Michelin Pilot Sport har i alla fall 265/35x17". det är väl det ända. men 265/40 och 275/40 finns det många som har. kolla på www.dackonline.se så ser du vad som finns. Oxå, ta detta med omkrets lite som angivelse och inte exakt om du ska tränga in dem på originalfälg. För då blir det lite av "ballongeffekt" och omkretsen blir nog store totalt. Detta med tabeller här på sajten och på andra sajter tar inte hänsyn till fälgens dimension. T.ex jag har 9" bredda fram men endast 225mm däck och då är det mindre omkrets än om fälgen hade sina original 7" i bredd med samma däck. |
|
|
Har 225/40 - 18" fram och 265/35 -18" bak Fabr. Kumho Sport Fälgarna är Antera 309 8,5" fram och 10" bak. Mvh PG |
|
| Jag rekommenderar Dunlop sp sport maxx har det på mina 19" det är kalas bra däck. | |
Mr Hamann |
Har kört med 275/40/17 helt godkänt (kollat av däckverkstan) och det var inga problem att köra med. Körde/kör med orginaldimensionen fram. Nu har jag 265/40/17 bak och det är heller inga problemas. Köp och kör fett! // Mr Hamann |
| Mr Hamann: Varför bytte du från 275or? Pris? Utseende? | |
| arvid: kanske blev slitna som han kör... :-) | |
Mr Hamann |
Arvid: Well, just de 275:orna (Sumitomo) gick inte att få tag i något mer i 275/40/17 + att det ser liiite bättre ut med endast (!!) 265/40/17 så därför körde jag på det. // Mr Hamann |
| Mr Hamann: Hehe. Det blir nog 265or för mig också. Tack för svaret!=) | |
| Finns det någon anledning att klämma på bredare sulor fram? Vad händer med styrningen när man klämmer på bredare däck? | |
|
Tjena .arvid Värt att tänka på! Väghållningen blir lidande om du inte har den däcksbredd som avser fälgens bredd. Kör man inte hårt kanske man inte märker så mycket men när du väl pressar bilen så lär du känna av det. För övrigt ser det lite dragracing mässing ut med för breda däck på fälgarna. (Passar i mina ögon på en jänkare men inte på en M coupe). Z3MPOWER |
|
|
.arvid. : mycket förenklat: bredare däck fram = bättre grepp fram = styr in bättre. Risk för att du får antingen kraftig överstyrning eller understyrning beroende på hur du gör med fram+bak-bredd. Jag har inte en susning om dimensioner på z3, jag kör själv med 285 bak, 225 fram vilket är ganska defensivt; 265 bak och 225 fram ger en ganska behaglig balans för 993. Kolla på ex rejsa.nu , finns flera M Coupeer där som kör mkt bana och slalom, de kan antagligen ge dig mycket bättre input om vad man bör tänka på. Jag tycker personligen att M Coupé gör sig så j-a bra med fetare sulor, go for it :) mvh Anders PCS #8050 |
|
| finns det för resten en tabell som visar vilka fälgdimensioner. passar vilka däckdimensioner ? Jag tycker att jag känner lite av det som Richard pratar om alltså lite för mycket överstyr i kurvorna. har skyllt det på Hankook gummit hittils men man måste inse sannigen och det är att mina 18" är inte lika greppiga som 17" original var. detta märks alltså endast i våt underlag att vid inspirerad körning släpper bakvagenen vid hårdkurvtagning. måste beror på "otillåtna" dimentioner...eller? | |
|
.arvid. Åter på forumet!! Kul!! Ser att det står en blå Coupe i listan denna gång. Blev det inbyte? Har iallafall inte sett till den vita på plåten som jag varit ett antal ggr i sommar. /Caspar Länk |
|
|
z3c: svårt att sia om bilens beteende på vått underlag. Hårdare bil som känns bra i torrt kan nog bli helt annorlunda på vått underlag. Säger man inte att bilen "ska" vara mjukare inställd vid väta? Hur beter den sig på torr väg? Bredare däck brukar ju bli lite "spännande" på vått ... ;) mvh Anders PCS #8050 |
|
| Mjukare bil är att rekommendera vid regn. Dock tror jag att effekten på en bil som M coupen. Dock så höjer man ride height och gör bilen mjukare normalt sätt när det gäller racing. Jag tror som Firren att 265 bak 225 fram är en bra kombination. | |
|
arvid: Kul att se att det blev ytterligare en M Coupé. Skönt att det verkar ha ordnat sig :) acey: Hur går det med ditt letande då? /Andreas _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.