|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på byte till en fullblods sportsbil - porsche 911. För priset av min bil kan jag få en '90-92 porsche 911 med 250 HK. Har inte provat en sådan bil än.. Frågan är bara om jag kommer att längta för mycket tilbaks till den mycket mer -moderne- bmwen? www.bmw46.tk Länk | |
| köp en nyare bmw istället....satsa lite mer pengar så kan du få en 330ci med 231 hk..inte mkt mindre än porschen.... en e36 m3 3.2 kan ju också vara ett alternativ...men provköt porschen först och se hur den är | |
|
Tenk på forsikringen også. En porsche 911 er nok en del dyrere å forsikre enn en 323Ci. En E36 325 coupe er også dyere å forsikre enn bilen du har nå. M3 tør jeg ikke tenke på. En kamerat har en Audi S3. Den koster 40k/år i forsikring. Dyr moro... space |
|
|
Morten M: En vän till mig har en 964 C4 -91 och om du inte har en synnerligen stadgad ekonomi är det bara att glömma Porschen. Försäkringen är dyrare, kanske dubbelt upp per år men det är inte den stora utgiften. Driftskostnaderna är svindyra på 964 som får en 323Ci att verka rena Daihatsun i jämförelse :-) Några exemplen: Skivor/belägg runt om 12000SEK Kopplingsbyte (brukar bli dags efter 6000mil 30000SEK) Varannan service kostar runt 12000SEK, den mindre ca 4000SEK och skall göras med 1000mils intervall. Just 964 är den dyraste Porschen att äga, 993 är exempelvis mycket billigare men samtidigt dyrare i inköp. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Har du råd så byt direkt till Porschen! Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Tigerr |
Kristoffer_L - jag har hört att det ska vara 928.. verkar vara mycket problem med den.? |
|
Tigerr: 928 har varken jag eller någon jag känner erfarenhet av. Det jag läst mig till är att den har mycket höga driftskostnader liksom de allra flesta Porschar. 964 är har inte särskilt mycket problem, några tidiga C4 vad jag vet har haft kostsamma reparationer vad gäller 4-hjulsdriften som på senare modeller skall fungera bättre. 964 kostar snarare mer over-all än ex 993, dvs bara att hålla den rullande med vanlig skötsel kostar stora pengar. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Synd att byta bort den fina BMW:n. Den låter ju härligt också, sen lär det ju vara 190hk och inte 170 i 323:an. BMW CS #5206 |
|
|
Har haft en 911 RS -92 . En grym bil!! Har ni chansen att åka eller prova en så gör det. Kostade helför, helår 6200:-. Bilen kostar ca 400.000-450.000:-. Det är ju ingen familjebil precis. Men du kommer köra ifrån det mesta på småvägarna. |
|
|
Har haft en 911 RS -92 . En grym bil!! Har ni chansen att åka eller prova en så gör det. Kostade helför, helår 6200:-. Bilen kostar ca 400.000-450.000:-. Det är ju ingen familjebil precis. Men du kommer köra ifrån det mesta på småvägarna. |
|
|
Hej, Har både M3 och en 993 4S. Klart roligare köra 993 med nästan 1G kapacitet i kurvorna. Men 4 man åker bekvämare i M3-an. Servicekostnaderna är inte speciellt höga på någondera bilen bara de är välskötta av tidigare ägare. 993-an tappar minst i värde i dagsläget. |
|
|
Okej, tack för alla svar. Blev lite skrämt nu. En ok 993 startar på ca 460.000 NOK her i Norge. Forsäkringen skulle ligga på 15-18000 / år mot 13-15000 för 964. En 323 Ci kostar 9000 / år. Norska priser kan ej jamföras med dom svenska oavsätt. Jag gillar inte för höga driftskostnader, meningslöst. Men om det bara är x2 så dyrt som på bmwen, så är det ok. Bil kommer vara min störste utgiftspost. Hur är servicekostnadene och priset på deler till 993 då? Kanske jag hellre ska spara till den, så jag har råd om några år.. 1-2 år kanske.. Är 993 Carrera S-modellen bredere än dom andra? www.bmw46.tk Länk |
|
|
993 delar.. Den brukar hålla rätt bra. Kör man med insidan av skallen så håller prylarna. En "S" är bredare och lite dyrare. En 2S eller 4S har 2 resp 4 hjulsdrift samt turbo chassi, turbo bromsar etc. Silver/grå kostar ca 50-70K mer an standard färger, Rött, svart etc. Fördel Porsche 993 = man får igen pengarna när man säljer den. |
|
|
Mullret: 50-70 tusen mer för silverfärg?? Det kan inte vara möjligt. Tur man gillar svart då. Vad snygg en 993 S är..! Nån som vet hur mycket mer en 964 med 993 look kan kosta? www.bmw46.tk Länk |
|
|
Testa en Porsche 968 CS!Snygg snabb och oerhört underskattad bil. //Marin |
|
|
Morten: vill du ha tillbaks pengarna, köp inte en ombyggd bil. Ett par saker att fundera på i 911-träsket: 964 och 993 är väldigt lika bilar. Stora skillnader (förutom det uppenbara såsom karosslinjer) är bakvagn, och fr om 96 årsmodell har 3.6L-motorn fått Varioram (jmf VANOS). 94 och 95 har bilarna ca 270hk, varioram gav ca 280 med bättre känsla i mellanregistret. Jag har en 95, och jag lider inte av att den drar dåligt direkt ... testa och bedöm själv! Det förekommer vissa "barnsjukdomar" på tidiga 964, dessa har att göra med otillräcklig kylning på fördelardosorna (oftast åtgärdat) och potentiella strul med dubbelmassesvänghjulet (även det ofta åtgärdat på en bil som gått några mil). Annars är båda bilmodellerna relativt skottsäkra, kanske med en extra flagga för 993, som anses vara oerhört driftssäker. Jag ska försöka att inte vara partisk alltför mycket.... 964ans höga servicekostnader är att ventilspel måste ställas var 2000e mil, vilket drar iväg. Kostnader för olja, bromsskivor, däck mm är nog ganska likvärdiga dem emellan. En 993 har "stor service" vartannat intervall, och de drar iväg bra, tro mig, men det beror ju förstås på hur petig du är. Min egen 993 har precis passerat 16500 mil och den ser, om jag får säga det själv, riktigt fin ut både inuti och utanpå. Angående C2/C4-debatten: här måste du avgöra själv. Ingen av bilarna är särskilt optimala som vinterbilar, du saknar ex helt antispinn. ABS finns dock på båda. Däremot är värmekapaciteten mycket bra, när jag köpte min bil sent i februari (03) gick det riktigt bra att brumma runt med den i slutet på snöslasket, försiktig högerfot rekommenderas dock! Och att tvätta varannan dag för saltet.... Vissa 993 har extrautrustning diffspärr (ABD). 2S och 4S: S-modellerna är alltså, som Mullret skrivit tidigare, den turbobreddade modellen. I 4S fall får du dessutom turbons bromsar (stora röda) och chassi (något sänkt). 2S är i princip en vanlig C2 med bredare bakskärmar och turbons framspoiler. Jag tycker personligen att S-modellerna är något överprisade. Jag antar oxo att du utesluter RS och turbomodellerna. Det förekommer även en 3.8L-modell på sena 993 2S. Även dessa är ganska saftigt mycket dyrare. Jag är nog bäst på 993, saker att fundera på: - koppling. Oftast bytt kring 10k mil. Kan vara svårt att hitta en som är på väg att ge sig, det kommer ganska fort när det väl börjar. - dämpare. Std 993-dämpare är hyggligt kass, bytte precis mina org-dämpare som alltså gått strax över 16k mil. Vilken skillnad! - oljeläckage. "En 911 läcker inte, den pinkar bara revir"... det kan droppa lite under motorn. Normalt läckage är 1L på 100 mil, enligt manualen, min drog en liter på kanske 200 mil tills jag bytte ventilkåpspackningar (en klassiker!). Nu får jag kanske 4-500 mil på en liter olja. Det varierar... - om oljeläckage (eller snarare: det kommer att vara olja därunder!), kolla varifrån det kommer! kommer det uppifrån (ventilkåpor) så är det OK, du bör inte ha oljesvettningar i mitten på blocket... Det sitter 2 stora plastlock under bilen (ett under vxllåda, ett under själva motorn), behövs hissa för att lyfta av dem så du kan titta. - däck, bromsar förstås, sånt kan dra iväg... - ett oljebyte kostar ca 4-5 tusen på Porsche Center i Sverige. En stor service (stift o lite sånt tillkommer) kostar från 10-12k och uppåt. - var inte rädd för högre miltal. Är de skötta som sig bör så håller de motsv en BMWs miltal! sedan har just 993 ett par sköna typfel som nästan alla har: - knakande vindruta (min har det). Finns lite olika fixar - kopplingspedal som småkärvar på returen upp (min har det). Finns delar att byta (har inte gjort det än) Ang färger vet jag inte om just silverfärgade bilar är så mycket dyrare. Inte kan jag heller säga om 95 eller 96, C2 eller C4 passar just dig. Titta på flera bilar och känn efter. Man märker och lär sig rätt snart hur en sjysst bil skall kännas! Och till sist, vad gäller 911: kan du så måste du. Man lever bara en gång. Lycka till :) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
Kristoffer_L: vilka summor han betalar, din vän. Jag brukar vara ökänt kass på att hitta billiga verkstäder, men den här mannen slår ju alla rekord... :-O Gör han allting på auktoriserat Porschecenter eller har han verkligen lyckats hitta någonstans där de är dyrare?! ;-) Ang just de här bilarna, en del av charmen, är att om man inte är rädd för att meka, och det skall man inte vara, är det faktiskt inte särskilt svårt att åtgärda de flesta av småfelen själv. Jag är verkligen inte någon mekarputte, men jag ska försöka ge mig på ett oljebyte själv här i höst. Frågan är bara var jag ska göra av alla de 11 liter olja som ramlar ur motorn.... Gäller att ha ett stort jella tråg att ta upp det i :) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
Som Firren säger, kan man så skall man. Svettades rejält när jag köpte min 993 4S utan meddela den lagvidga... Men det gick ju bra ända. Utan göra detta till ett Porsche forum så vill jag bara meddela att Porsche Center Stockholm servade bilen tidigare och ganska stora missar upptäcktes av eminente JPS / Helsingborg när jag lämnade in bilen för service. Han tar ca 70% av auktoriserade Porsche Center, kunskapsnivån är det inget fel på. Den knakande rutan kan bero på silocon eller polermedel som letar sig in och gör listen torr. Bara att byta eller avfetta. Tack autopower för ventilering av annat än BMW. Mvh, Claes PCS # 8217, BMWCS # 1942 |
|
|
Firren: Priserna jag skrev gäller DinBil i Hbg (som säljer Porsche)trodde också han skämtade när jag fick höra priset på kopplingsbytet och storservicen. Man blev ju nästan sugen på att byta koppling på 328:an för 6500kr bara för att det är så billigt :-) Fick sedan tyvärr belägg för påståendena när jag läste ett numemr av Automobil där de gick igenom de olika servicekostnaderna för 964... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Varioram är väl bara variabla insugsrör. VarioCAM är de variabla ventiltiderna, jämförbart med VANOS. Det infördes väl inte förrän på 996:an om jag inte missminner mig. Och 996turbo var den första att få variocam plus, dvs motsvarande Doppelvanos. /B |
|
|
Det är inte billigt hos de auktoriserade. Kollade storservice hos Porsche Hamburg för vara helt säker på prisnivån. Pris nedan; ************************************* Dear Mr. Markby, thank you for your eMail. The price for the 80.000 km-service, including new brake fluid and new oil for rear axle, of a 993 4S is aprox. 1500 Euro. For this service we need at least 2 days. 1 day is impossible. Best regards. Thorsten Jörn ******************************************* Så, storservice kostar 14.000 Ca. OBS 2 dagars jobb.... Kopplingsbyte hos JPS på en 993 4S kostar ca 13500:-. Lite billigare antar jag på en standard 993 då man inte har böket med transaxlar etc. Å andra sidan så tar ju BMW Helsingborg runt 1000 i timmen. På två arbetsdagar blir det ju en del... Mvh, Claes PCS # 8217, BMWCS # 1942 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.