AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.688

sport luftfilter fråga..?

Sida 1 av 2
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
det sitter ett K&N filter på min bil... nån som vet hur man gör rent filtret..eller vad man ska göra... ?? tycker nämligen att det låter som att det inte kommer in tillräckligt med luft in....

tacksam för svar...
K&N har ett rengöringskitt man ska köpa, där står allt hur man ska gå tillväga.
Testa o sök här på forumet, finns endel inlägg om andra sätt också tror jag, men rengöringskittet är att föredra.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
...eller byt ut mot ett originalfilter. Ett sportfilter gör så lite.
Hobbe: det beror på vad man har för syfte med den. Den ger viserligen väldigt lite i fråga om extra hästkrafter men ger däremot en trevlig basljud som inte orginalfiltret gör.

kicki: kom ihåg att en ska ligga på tork efteråt så planera ingen körning direkt efter att du har tvättat den.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Vill man slå 2 flugor i en smäll, alltså ha bra luftfilter (orginal) och fett ljud. Tar man upp ett hål i sidan på luftfilter boxen. Låter gött kan jag lova.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Kommer inte skitt att sugas in det vägen?

____

Du får ju se till att göra hålet på rätt sida om luftfiltret givetvis. =) Kolla var slangen från fronten sitter. Jag gjorde hålet mot innerskärmen för att minimera risken för att det kommer in vatten om man skulle plaska genom en gigantisk vattenpöl. Pappersfilter och vatten går inte riktigt ihop.

nja, jag är fortfarande lite mer benägen att lita på sportfilter när det gäller ljudet plus att 2-3 bhp får man ju oxå på köpet. dock vill reservera mig för sista ordet när jag har hört hur en ihållig luftburk a'la Fredrik låter :-)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Fredrik M: Har du någon bild på det hela? Skulle vilja se det i detalj så att säga!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Hålet syns inte alls när burken sitter monterad i bilen, det är på den sidan som är mot innerskärmen/fjäderbens fästet.

är det inte så som Z3Mpower visade att han gjorde när vi hade träff 1Maj? eller var det någonting han skruvade ut från luftburken?
M bilarna har ett extra luftintag på under sidan av luftburken. I detta luftintag sitter en grej för att minska insugsljudet. Förmodligen detta som Z3Mpower visade.

så var det ja.
ingen som har en bild hur detta ser ut IRL?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Rättelse!
Det finns inget extra luftintag under luftburken på en M. Om jag inte helt glömt hur det ser ut under huven. Men vid slanggenomföringen (slangen som leder in luft i luftburken) sitter en "flödesbegränsare"/strypning, den har jag tagit bort. Det är ett runt rör som blir ovalt inne i burken. För att plocka bort den måsta man lossa hela luftfilterhållaren, för att komma åt skruven som håller den, och sen är det bara att skruva tillbaka hållaren. Det blir dock nu ett litet glapp mellan slangen och luftburken på ca 3-5cm (minns inte riktigt), där man kan sätta en slang eller bara låta det vara.
Hoppas det gick att förstå vad jag gjort. Vet inte om det ser lika dant ut på 2.8 och 3.0, men jag tror ni har likadana luftfilterboxar.
Har tyvärr inga bilder på detta.

Z3MPOWER
vad har egentligen en "flödesbegränsare" för praktiskt uppgift?

____

På den M Coupe jag blev förevisad på fanns/finns ett luftintag till i botten på luftfilterboxen som inte finns på min 2.8'a. Och det var detta hål som det satt en ventil i eller vad man skall kalla det för att dämpa insugsljudet. Kan ju vara en årsmodells grej, tror den bilen jag såg detta på är nyare än -99.

Kan inte heller komma ihåg att det finns en flödesbegränsare in till luftfilterboxen, jag har ett runt hål i den om jag inte minns fel. Måste hem och kolla.

Var nere i garaget igår kväll och kollade, ingen flödesbegränsare. I luftfilterboxen finns det en stor rund tratt som i förlängningen blir anslutningen till luftmassemätaren. Tog ett par bilder inuti boxen, men glömde givetvis kameran hemma...

Så här ser det ut.
Länk

ok, förstår nu hur ni menar men kommer de där att påverka insugsljudet ngt? känns nästan som de där ser ut att släppa in mer smuts än nödvändigt?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ni snackar inte om "ljuddämparen" som brukar sitta i luftburken, lång plast "snabel" (ser ut som en trumpet på e36)?

Plocka bort den och det kommer garanterat att blir skillnad på insugsljudet...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.