|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har haft samma problem, men efter att jag började bränna med Clone CD försvann problemet. Testa och se om det hjälper med Clone CD. Finns att hämta här: Länk Mvh Rydde |
|
|
Vissa bilstereos är känsliga på hur "genomskinliga" skivorna är, t.ex en helt silverfärgs noname är väldigt genomsynlig, skivor med t.ex helt vitt tryck på ovansidan funkar kanon alltså. //Mvh Simon |
|
|
BMW går alltså ut med felaktig informationen, det avtal de ingått med skivindustrin verkar ju BMW inte hålla om det funkar för de flesta att köra CDR i bilen. //Stenback |
|
|
CD spelaren kan "veta" om det är en bränd eller tryckt skiva som spelas genom att titta på reflexiviteten. Tryckta skivor reflekterar mycket mer ljus än brända, varför blir lite väl tekniskt att förklara, men så är det. Vissa äldre (billiga) CD spelare, både för data- och audiobruk, klarar inte av att spela upp hembrända CDs, just av denna orsaken. Alltså skulle man kunna tänka sig att en CD-spelare sätter en gräns för hur mycket ljus skivan kan reflektera för att man skall tillåta att den spelas. Har dock aldrig hört talas om att det har implementerats. Eventuellt skulle man dessutom kunna "lura" spelaren genom att använda bra kvalitet på skivorna, med vit ovansida och med vitmålade kanter (speciella pennor för att måla kanterna vita brukar kunna köpas i "riktiga" stereoaffärer). Detta sammantaget höjer reflexiviteten avsevärt. Fast i detta fallet verkar ju problemet vara något annat. Om man får problem med hembrända skivor är problemet ofta, som har beskrivits ovan, att de är brända i (för) hög hastighet. Vet inte riktigt hur CD-texten sparas, så jag kan inte kommentera det. Dock, står det i instruktionsboken att du skall kunna spela hembrända skivor och de senare har ändrat specifikationerna, gå till BMW och begär prisavdrag motsvarande en vettig CD spelare. Detta förutsätter dock att garantin fortfarande gäller.. / Fredrik |
|
| I min fungerar alla skivor jag brännt perfekt. CD-TEXT visas också snyggt på skärmen. Bränner med Nero. | |
| Vill citera Thomas Bodström, Justitsministern han själv; "Det är okej att göra en kopia till bilen från CD-skivan man själv har köpt"... | |
|
Thomas kan nog knappast påverka den tekniska biten med skivorna, och om jag skall vara riktigt ärlig så tror jag inte att så många bryr sig om det skulle råka slinka ut flera kopior ur brännaren. Man kan ju ha många bilar om inte annat... Precis som nämnts så är det rätt stora skillnader på olika fabrikat av skivor, vissa no-name är nästan genomskinliga. Även inställningar i brännarprogram och typ av program och hastighet påverkar. Jag köpte en gång (dyra) svarta CD som skulle vara extra bra för audiobruk. Dessa går knappast alls att köra i bilen... FP |
|
|
folke: Var det månne memorex-skivor de där svarta? Köpte sådana, 25kr för 10st, inkl. riktiga fodral. De var varken bättre eller sämre än några andra billigare bränn-skivor jag provat. Pärlan: Länk |
|
|
Det var Dysan, en 5-pack i tunna fodral om jag minns rätt. Special för audio osv enligt texten men inte var det nåt bra precis... bara dyrare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.