AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.729

Spärrad CD-spelare i E60 - Skandal!

Sida 1 av 2
Fr
17
Frazer
335i -07
Blev väldigt konfundersam när jag skulle spela lite skivor jag kopierat hemma i nya bilen och det inte gick. Har provat det mesta, inkl. CDRW och olika bränningstekniker. Hittade ingen lösning på det hela, så jag ringde BMW. Hoppsan, man har ingått ett avtal med skrivindutrin, så de nya cd-spelarna spelar endast tryckta CD-skrivor, alltså sådanan man köper färdiga i affären.

Undrar hur man tänkte när man gjorde så här? Om detta sätt att bekämpa piratkopiering hade det använts långt tidigare.

Upptäckte att brännda skivor dock går att spela i DVD-spelaren. Då kan man dock inte lyssna och använda navigationssystemet samtidigt, så det var ju ingen vidare tröst.

Jag som kopierar mina originalskivor jag har hemma för att även ha i bilen skall väl inte behöva lida för detta?! Nu blir det ett jäkla spring för att hitta var skivan är, i skivstället eller i bilen?

Förhoppningsvis kommer det en lösning på detta, i form av en 3e-parts mjukvaruuppdatering eller dyl, om det inte redan finns en lösning. Någon som har någon mer information i frågan?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är ju åt helvete! Jag har beställt en E60 och i E46 funkar det bra att bränna själv... Dom ska väl tänka på kunden och inte skivindustrin...

in
438
inkognito
E34 535-92
ha originalet i bilen då =)

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Fr
17
Frazer
335i -07
Kan även nämnas att det inte står med i instruktionsboken, svenska versionen. Det står dock att hembrända skivor kan ta aningen längre tid att känna igen än de tryckta.
Konstigt, kör en 530d - 04 ett par gånger i veckan och den går det utmärkt att spela brända skivor i.

Hmmm...Någon som har en förklaring?

MVH / Jacob
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Dålig stil av BMW om det där stämmer.. :P

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Kan det bero på vilket brännarprogram man har? Bara man bränner som en originalskiva borde det funka... Jag har Nero..

Fr
17
Frazer
335i -07
"Kan det bero på vilket brännarprogram man har? Bara man bränner som en originalskiva borde det funka... Jag har Nero.."

Hur menar du bränner som en originalskiva? Kan prova om du berättar hur man gör.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är ju bara ettor och nollor så om strukturen är som en originalskiva så kan den ju inte veta att det inte är original... Eller?

Fr
17
Frazer
335i -07
Spärren skall tydligen vara mot CDR och CDRW-skivor, inte mot vad som är på de, allt enligt BMW.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dom kanske säger det bara för att slippa undan när herrn i 530:n kan spela dom?

Fr
17
Frazer
335i -07
Jag får väl prova. Du menar alltså att du gör en "Direct copy" utan att lägga in filerna på datorn först?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag tror varje brännarprogram hanterar strukturen olika så ett kanske går och ett annat inte... Det går ju för mannen i dieseln så... Kopierar man bara en original skiva rakt av borde det gå tycker man. Jag känner inte till att spelaren vet att det är en bränd skiva...

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
En liten datateknisk informationsrunda..

Skivor kan man bränna på två olika sätt, antingen packet mode eller contiuous mode(tror jag det hette).

Packet brända skivor läses inte av många vanliga CD läsare då data informationen ligger "högvis" utspridd på skivan utan man Skall köra med något riktigt program såsom Nero.
Jag vet att äldre versioner av EasyCD creator enbart skrev i "packet mode" vilket orsakar problem.

Detta är inte att förväxla med vad för format man anväder sig av när man vill skapa skivan såsom ISO-9660, CD-Audio eller liknande.

Har du provat och bränna skivan utan CD-Text?
Vissa enklare CD-läsare klarar inte av CD-Text.
Detta är ju förvisso en ny bil men man vet ju inte vilken ålder CD läsaren i sig har. :-( (alltså jag menar tekniken i CD läsaren)

Vidare kan du prova att bränna skivan i en lägre hastighet prova med enbart 2x eller 4x hastighet för att se om det hjälper.

Skivor brända med hög hastighet på s.k "buffer underrun protected" brännare kan ge problem då det finns gap mellan spåren på alla de ställen data tog slut.

Mvh
Peter G
in
438
inkognito
E34 535-92
ett tips bränn inte mp3 filer direkt så nero packar upp dem till cd format det har fuckat för mig i alla fall.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Fr
17
Frazer
335i -07
Se man på. Skippade jag CD-TEXT så gick det bra att spela CDn. Det konstiga är att jag är 100% säker på att spelaren stöder CD-TEXT eftersom den visar det på tryckta CD-skivor och brända skivor i DVD-läsaren.

Jaja, tack för alla tips. Dåligt att man i en ny bil inte kan ha en ordentlig spelare iaf. I manualen pratar det ju t.o.m. om att man ska kunna spela upp MP3or, så de verkar ha bytt linje ordentligt.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
En CD-spelare kan mycket väl också vara känslig mot vilket fabrikat det är på en CD-R. Vissa klarar inte av att läsa noname, andra inte Maxell medan de flesta klarar Verbatim t ex. Många brännarprogram bränner i 1024 sektorer vilket då inte är red book standard. En audio CD har 2304 sektorer och det är där många gånger haken är i brännarprogram.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ver inte vad jag fick 2304 ifrån. Läste inlägget och rättar mig själv. Det ska vara 2352 sektorer
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag kör med vanliga CD-R skivor i vår E60, allt fungerar så även CD-text :)

Kan både spela brända skivor i växlaren samt i den som sitter i panelen. Det du kan prova är att bränna skivorna lite långsamare, har hjälpt för mig i andra bilar...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Fr
17
Frazer
335i -07
Någon mer än jag som stör mig på att radion bara visar en del radiostationers RDS-namn i kanalväljaren? De flesta står endast som "LOCAL" och sen ett nummer. Trist att man ska behöva kolla igenom alla, man tappar lite av idén att kunna välja kanal med i-driven då.
Farsan har samma problem på sin merca, han kan spela upp orginal skivor i bilen men inte brända. Men om ja bränner me lite lägre hastighet så brukar de funka alldeles utmärkt. Nån som vet varför??

///Schumi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.