AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
73.475

Läckande bensintank

Sida 2 av 3
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Jag har också haft problem med läckande tank.
Var i kontakt med BMW ang detta men slog helt bort den ideén när jag fick höra priset.
Jag lejde istället bort jobbet till en bekant som demonterade tanken och svetsade igen ca 7st hål på vänster sida samt några blivande hål på höger sida, tanken provtrycktes ,blästrades och målades med epoxigrund och mekanlack,,,vart som nytt och bara för 2500 kr :)
Det är en hel del söl med att plocka ned tanken, så man förstår att många bilverkstäder hellre rekomenderar nytt även om det går att reparera.

Kolla med lite mindre bilverkstäder är mitt tips.

Mvh
Skalman
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tjena!

När ni som haft läckage i tanken, vid vilken nivå läckte det? Och på vilken sida? Min fullkomligt forsar det bensin ur när man tankar kring 40-50L har jag för mig, kanske var det lite mindre. Den har så länge jag ägt bilen luktat bensin vid full tank, så jag har sällan tankat fullt pga det, men det har aldrig runnit ur bensin förrän nu. Det räcker nog med 20-30 liter för att det ska skvätta ut i snabba kurvor/svängar.

Jag försöker klura ut var det läcker, för är det i skarven mellan övre och nedre halvan av tanken är det visst svårt att fixa. Under tanken ser det då tätt ut. Om det är hål i själva plåten fast på högre höjd så borde det gå att svetsa så som ex skalman har gjort. Någon som har koll på hur och på vilken höjd påfyllningsröret sitter? Tänkte om det är däromkring det läcker, så kanske det räcker att byta rör eller laga infästningen.

---
Min bil: Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Min läckte vid 20L+ ungefär på vänster sida. Dock inget forsande utan enbart droppande. Jag såg aldrig varifrån exakt det läckte utan tyckte det såg bra ut underifrån när jag tittade på tanken innan bytet.

När jag fick tanken bytt såg jag aldrig den gamla tanken igen utan var bara glad att skiten var över och brände gummi på väg därifrån.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Min läckte ovanför skarven på ena sidan, och var rostangripen på samma ställe på den andra.
Om jag höll mig runt 30liter så läkte inget.

Mvh
Skalman
Min tank läckte i skarven mellan halvorna pga rost. bytte till en ny tank men lukten av bensin vid mer än halvtank kvarstår, verkstaden som gjorde jobbet bytte packning till tankarmatur, lukten kvarstår, haft bilen inne en tredje gång, den nya tanken läcker konstaterade verkstaden! Vad är oddsen på det?
Nu får dom beställa ytterligare en ny tank och ett fjärde besök för samma symtom....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har nyss fått en ny tank monterad. Tankade genast fullt - alldeles luktfritt, och inga "bensinfall" :)

---
Min bil: Länk
Nu är tanken bytt igen!
Den nya tanken som satt monterad läckte i en svets i övergången mellan tankhalvorna.

En ny tank monterades och bilen kördes hem och tankades full och nu är bensindoften borta.

Tack till NIFAB i Sävsjö för ett kanonjobb, som vanligt!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Skönt att det blev fixat!
Hur mycket tog de i arbetskostnad för att byta tanken? Köpte du en helt ny tank från BMW, den går väl på bortåt 7000kr när jag kollade för min egen bil har jag för mig?
Tanken kostade 8300:- ny original.
Arbetskostnad 2200:-
Priser inkl moms.

Jobbet är inte det smidigaste, ner med avgas och kardan och sen planera att tanken inte är välfylld.
Jo jag har också bytt till en ny tank sedan någon månad tillbaks.
Det började med bensindoft, sedan läckte den vid 50liter +, sedan 40liter, och nu senast läckte den rätt bra med bara 20 liter i...
Nya tank med installation inkl moms: ca 12 000kr
Hei, jeg har også det problemet med lekasje.
Jeg lurer på om noen vet om det går an bruke en 95liters tank i stedenfor den på85 som er der? er d plass til den?
Jag funderade också på det men fick aldrig något bra svar, men om jag förstått det hela rätt så fanns ju bara 95liters tanken till bilar med EDC, vilket inte min har, så jag misstänker att det finns någon begränsning där kanske?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag tror det är ganska noga vilken tank man försöker montera in. Jag var t.ex. tvungen att köpa från just en 728 för att det skulle passa.
Jaha, då var man medlem i tank-läckar-klubben då.

Att en lyxbil i "spitzenklasse" från -98 som bara gått 12000 mil kunde börja läcka soppa från tanken trodde jag inte var möjligt. Men efter att ha läst trådar som den här har jag förstått att det är det visst.

Två saker gör mig kraftigt illamående här. Det ena är vad det kostar att få tanken utbytt mot en ny. Det andra är vad himla mycket jobb det är att försöka fixa det här själv i min redan hårt tidspressade tillvaro.

Pest eller kolera...?

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Jaha, där ser man...
Jag köpte min bil med en deklarerat läckande tank. Rostskada. Så för att göra en rejäl reparation köpte jag en tvåårig tank på Ebay. Snygg, ingen rost. Monterade med skisserad arbetsinsats: avgas med värmesköldar mm och kardan bort. Sen in med nyförvärvet och ihopmontering. Efter två veckor bensinlukt! Precis det som här beskivits: vänster bubbla, förstyvningsvecken i botten, fina sprickor. På köpet, s a s. För sent för reklamation, vilket säljaren med sitt efterföljande uppträdande tydligt visade. :-(
Så det blev till att svetsa den gamla tanken och sätta tillbaka (sparade tid). Nu har jag en fin tank över, fast fortfarande med nämnda sprickor. Tänkt svetsa den så småningom, när bensinen vädrat ur, det är ju ingen brådska nu. Men om nån är intresserad att köpa den, kan vi antagligen komma överens om pris.

/Lennart
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Köpte NY tank, lät BMW verkstad montera = känns rätt :)
Hej *sad_ant*,
Jag skrev ett inlägg igår, men det måste ha fallit bort (eller tagits bort). Provar igen.
Tidigare i år köpte jag en 750i med deklarerat läckande tank (rost). Så jag satsade på en 2-årig tank på Ebay för att göra det rejält. Det kunde ju finnas mer rost på min. Efter en massa bök - avgas, värmesköld och kardan bort - kom den nya tanken på plats. Efter två veckor, kanske tidigare, kände jag bensinlukt. En koll visade precis den skada som beskrivs i det första inlägget här. Och den fanns från början, fast lätt maskerad.. Och det hade blivit för sent för att starta "ett fall".. :-(

För att spara tid svetsade jag då min gamla och satte tillbaka. Den nya tanken, som i grunden är fräsch men som fortfarande har kvar sina sprickor, har jag tänkt laga när bensinångorna vädrat ur, och ha i reserv. Men om du är intresserad, kan vi nog hitta ett pris som stämmer. Det är alltså en 95-litare. Jag vet inte om den kan ersätta en 85:a, det måste du kolla upp. Såvitt jag minns, har frågan diskuterats här i forumet.

/Lennart
Ooops! Nu såg jag att tråden bytt sida.... :-)
Vad är det generella snittpriset på att byta tank hos icke BMW märkes verkstad?
Måste man byta båda?
Ja, med facit i hand skulle man ju ha bara ha lämnat in bilen till BMW-verksta´n och sagt: -Byt tanken!

Men eftersom man alltid vill komma billigt undan så försöker man ju förstås sig på andra metoder först. Mål: Tanken ska lagas. Alltså lämnas bilen in till den lilla "grannverksta´n" där tanken demonteras. Sen skickas den på blästring för att kunna svetsas/lödas eller tätas på annat sätt. När den kommer tillbaka från blästringen visar den sig vara så dålig att den som ska laga den helst inte vill försöka. Och att hälla i tätningsmedel i en tank med komplicerad form, fylld med slangar och plastattiraljer var han inte heller pigg på. Kontentan av det här blev att jag fick beställa en ny tank för 9000:- i alla fall. Och även om grannverksta´n skulle utföra bytet något billigare än den auktoriserade BMW-verkstaden så blir prisskillnaden i slutändan, med blästringsnota och allt, förmodligen obetydlig.

Snålheten har bedragit visheten ännu en gång...

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.