|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jaha då har det hänt som man inte trodde var möjligt. Har sedan en tid noterat dunsar/smällar som kommer från vänsterbak. Har läst lite här på forumet att flera har haft problem med detta. Idag när jag skulle åka till jobbet så såg jag att det läckte bensin från tanken kollade detta och upptäckte en liten spricka i ett pressveck rätt under tanken på vänster sida. Är det någon som har råkat ut för detta ?? Hur ska jag göra ? Går det att fixa eller är det bara att byta tank och är det någon som vet ungefär vad det går på om man lämnar in den på BMW Det är en 735IA E38 -98 Tacksam för svar Anders | |
|
Hej Anders ! Jag hade samma problem som du just har fått, och löste det relativt smärtfritt. Jag kan hjälpa dig med att förmedla kontakt med min lokala BMW-mek som fixade min bil om du vill. Länk Länk Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Glömde! Det första som du bör (skall) göra är att demontera gummipackningen som sitter på tanklocket innan du huvudtaget kör med bilen mer. Då har du temporärt löst problemet med att tanken sugs ihop och ploppar ut. Beställ därefter en ny tankavluftningsventil med art.nr. 13901433603 (408kr). Tror att det skall vara samma till 735, kolla med BMW för säkerhets skull. Denna ventil byter du på ca 5 min med en skruvmejsel till hjälp. Ventilen sitter fö. längst fram till vänster i motorrummet på en sidohållare till oljefiltret. Lycka till ! Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Tackar för så snabbt svar... just din tråd hadde jag missat det måste vara exakt samma som har hänt för mig !! Gick det att fixa tanken eller fick du byta den ? "kan ju tänka mig att en ny tank på BMW inte är så billig" Vore super om du kunde förmedla kontakten till han som fixade din bil. Såg att du var från stockholm så din kontakt finns i det området eller Jag är själv i mycket stort behov av bil så jag vill fixa detta strul så fort som möjligt. sista 2 dagarna så har jag kört utan tanklock för att slippa vakumet i tanken och förhindra att sprickan sprider sig mer. MVH Anders |
|
|
Du har mail ! Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Jag måste få tacka för tipset lämnade in bilen på onsdag eftermiddag och perra fixade den under torsdagen jag fick även bakre spindellederna utbytta samt bakre bromsbeläggen så nu är det bara att gasa igen. Han jobbade till och med över till kl 9 på torsdag kväll bra för att jag skulle få billbaka bilen så fort som möjligt och snacka om hur trevlig han var. Jag hörde att du hadde varit förbi en sväng på torsdagen. Tack än en gång för tipset nu är jobbet gjort och jag är hur nöjd som helst MVH Anders |
|
|
Kul att det fungerande! Jag hade ett ärende förbi Perre på onsdagen, och han sa att han hade en E38:a med samma problem som jag hade haft. Mkt. riktigt så visade det sig att du hade fått sprickan t.o.m. i samma pressveck som jag hade på min. De här är ju ett problem som tyvärr inte är så känt i störtsta allmänhet på E38. B&M har ju gjort det här på ca 7st i dagsläget. Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Hej! Hade precis samma problem, bytte ventilen men problemet kvarstår. Några idéer? K-G |
|
|
Rekomenderar att du byter kolkanistern också i samband med ventilbytet. Kolkanistern sitter bakom bakre stötfångare (måste demonteras). Försätter att du plockat bort gummipackingen på tanklocket tillsvidare. Kolla också att inte ledningen till tanken är klämd. Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Hej ! Väldigt intresant .Någon som vet om funktionen för ventilen och kolkanistern kan testas? Mvh Janne |
|
|
Jag har också drabbats av en läckande bensintank efter "klonkande" ventil. Sitter i skarven på vänster sida. Mycket tacksam om någon kan förmedla kontakt till reparatör (Dalarna - Sthlm). Köpa ny från BMW känns inte aktuellt till min gamla bumse. /Magnus |
|
|
Moa. samma problem som jag med fler har haft. Du har mail på rekomenderad firma. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Hej! Jag har också samma problem, tanken läcker på vänster sida. Vem kunde du rekommendera och vad kostade det på ett ungefär? Mvh Sigge |
|
|
Hej Sigge! Bil&Motorteknik i Huddinge fixade min tank. Jag tror att vem som helst med lite kunskap om svetsning kan utföra det. Lite jobb är det dock att plocka ned tanken och vattenfylla den. Ny tank inkl. jobb på BMW i Solna gick på ca 12000:- 2003, jag tror att slutnotan på B&M med svetsad tank med kol-kanister byte vart ca 5000:- Plocka dock genast bort gummipackningen på tanklocket tills det att du har bytt ventil, annars förvärras bara skadorna. Tankavluftningsventilen kostar ca 400:- på BMW. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Räcker inte med att plocka gummipackningen i mitt fall. Bytt kolkanistern också, fortfarande samma problem. Är väl avluftningsventilerna som måste bytas, tror dom kostade mer än kolkanistern. |
|
|
Det finns en "Service Information, nr 16 04 97 om att ventilationsslangen till kolkanistern på bilar tillverkade upp till ca 3/97 kan proppas igen och att den skall ersättas med en ny konstruktion på slangen med reservdelsnummer 16 13 1 183 996 för E38 (och 16 13 1 183 997 för E39). Den nya slangen slutar precis vid expansionstanken (för bensin) innanför innerskärmen i vänster bak hjulhus och ersätter den ursprungliga slangen, som skall demonteras, som går till den mittre nippeln på kolkanistern. Min tank hade helt sonika rostat sönder vid skarven mellan under och över-del i vänstra tankhalvan :( Verkar inte ha varit orsakat och under eller övertryck i tanken. Enligt TIS så måste både kardan och avgassystemet monteras ner för att ta bort tanken. Mvh Björn |
|
|
För framtida referenser, gäller E38 t.o.m. 3/97: Min ursprungliga ventilationsslang - mittre på kolkanistern - gick mycket trögt att blåsa i. Däremot var själva kanistern som på dessa äldre E38 sitter i vä bak hjulhus i prima skick men jag bytte den iaf då jag ju ändå hade köpt en.... Ventilationsslangen slet jag helt sonika bort enligt ovanstående Service Information - ser egentiligen ingen som helst anledning till att ersätta den med den korta modellen, nr 14 här Länk. Nu har jag ingen slang alls på kanisterns mittnippel och ser inget fel med det. För att temporärt inte stå utan bil så lagade jag tanken med detta jox: Länk och vad det verka så gick det bra - bör väl funka ett tag i alla fall. Mvh Björn |
|
Ug-Lee |
Jag har oxå fått samma fel å min, läckage vid vänster sida, min fråga är, kan man tillfälligt laga där tanken sitter med kemisk metall eller brukar det även läcka ovan om skarven? Hade tid bara funnits så skulle jag demonterat tanken å svetsat den på jobbet, men kan inte vara utan bil denna veckan då jag har dottern hos mig. |
|
Har just fått tilbaka min med bytt tank. Den var helt upprutten enligt verkstaden med perforeringar lite över allt. Fats jag reparerade den temporärt med 'kemisk metall' och det funkade i flera månader medan jag sparade till vad en ny tank kostade. (Dyr!!) Mvh Björn |
|
|
Har samma problem med läckande tank. Tanken "klonkade" i 2 år innan den började läcka. Bytte tank för 2 år sedan men efter ett möte med ett brunnslock i somras droppar det nu från den nya tanken. Kan jag få adressen på verkstan som tydligen har expertisen. Bosse |
|
|
väcker gammal tråd... Min tank läcker också, lämnat in till min meck som säger att tanken är helrutten på vänster sida... tittade lite under bilen och den såg inte så kul ut JUST i vänster övre hörnan, unertill är den frisk även i spännband m.m. Jag har två frågor: 1. Finns det något vettigt alternativ till att köpa en ny tank hos BMW (DYRT)? 2. Går det att montera en 95l tank trots att man tidigare haft 85l? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.