AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.024

Olje temp M3 E46

Sida 1 av 2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Bara lite nyfien på vad era ligger på i temp vid normal körning?

Mvh,
Robban
Om olje temp mätaren går över "kl 12" vid vanlig körning så har du för mycket olja i motorn (om du inte är på en bana och rajsar förstås då den går upp till "kl 13"). Min temp är oftast "kl 12" i stan och "kl 11" på vanlig väg vid normal körning.

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Det va de ja va lite orolig för, hur kan dom tabba sig så vid ett olje byte då?

Mvh,
Robban
Därför att de flesta tror att det är 6,5 liter som i övriga E46 motorer men det går bara i 5,5 liter på S54 motorn vid olje byte. Kolla också att de verkligen har hällt i TWS 10W-60.

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Man tycker ju en BMW verkstad ska ha koll på sånt! Ska till Auto7h imorgon så det får dom byta omgående.

Tack för hjälpen RS2! Önskar att du serva min bil ;)

Mvh,
Robban
Tyvärr inte ovanligt hos BMW verkstäderna. Jag vet många som råkat ut för detta plus fel olja både i motorn och baxaxeln. Ganska vanligt att det är de minst erfarna mekarna som för göra de rutinmässiga jobben som att byta olja. Tyvärr kan det få katastrofala följder med för mycket olja i motorn.

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Tur man är vaksam, har inte kör allt förmycket. Vad kan det få för följder?

Mvh,
Robban
Har bara skummat igenom tråden men jag vet att för mycket olja kan resultera i att den kan blåsa packningar imotorn.
Min temp blev högre när jag bytte mitt avgassystem... Men den går aldrig över kl 12 vid normal körning.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Är väl bara att kolla på stickan om det är för mycke olja eller??? BMW ska använda 10w60 oljan till M bilarna vid service att bara fråga dom kommer inte att ge något annat svar vad dom än har hällt i. Rekomenderar dig att stå jämte när dom gör service som jag gör då slipper du få några överraskningar. Bara att begära det måste vara hur lungt som helst med en så ny o dyr bil när ja får det på min E36:a...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ska ut o göra det nu, funderar alldeles förmycket på nätterna bara :)
Det är nog inga problem och få va med men lite dåligt att det ska behövas. Nu tycker jag iofs. att det är kul men inte alltid man har tid.

Mvh,
Robban
Mr Vanos:

Litar du inte på dina mekare?
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Imola

NEJ! Fått bl.a delsyntet när ja skulle haft helsyntet, Hittat limmade plastdelar i motorrummet efter bytta delar i samma område, repor på både fälgar och skärmar, bilen har gått 25km mer än när man lämnade den trotts att bilen inte behövts köras efter service m.m.m.m. Dom flesta bryr sig nog inte men JAG gör det. Byter nu mer helst det jag kan själv... =)

Okej, tråkigt att du haft så dåliga erfarenheter.
Ligger runt kl. 23 vid normal körning, strax över 24 vid mer "vild" körning.

MVH / Jacob
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Imola

På olika verkstäder med... *snyft* Alltså inte bara en klåpare...

hutz75
Hej!

Hur mycket olja ska det vara i en 330i-01?
Enligt serviceboken ska de vara 6,5 med oljebyte, när jag
bytte olja och filter förra veckan så hade jag i 6 liter och kollade
sen på stickan o då var det absolut högst upp på stickan, så nån
halvliter till ville jag inte hälla i!
Varför är de så, när det enligt bok ska vara 6,5?

Mvh/ Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar inte heller få i mer än ca 6 liter vid oljebyte trots att jag låter oljan vara ordentligt varm och den får rinna ur länge!

Därför brukar jag vara försiktig och kolla nivån på oljestickan med jämna mellanrum när jag slår i femte litern och mer.

Kan vara så att det står en halvliter olja i motorn i olika fickor (t ex i toppen vid kamaxlarna) som inte rinner ur oavsett hur länge man låter bottenpluggen vara urskruvad...

Frågan man kan ställa sig är dock hur många bilägare som betalar för 6,5 liter olja vid service men bara får 6 liter i motorn...?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
hutz75
Eller frågan att jag skulle inte vilja ha 6,5 liter olja i motorn, alltså en bit över max sträcket på stickan, inte bra för motorn, skulle jag tro!!!

Mvh/ Peter
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
En 330 ska ha 6.2 liter olja om den är helt tom.
hutz75
Ok, då står de alltså fel i både boken, och vad BMW:s mekar säger!

Mvh/ Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.