AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.771

Vilken årsmodell är min bil?

Sida 1 av 2
Visa användare
16
pharald
530i Touring -07
Jag undrar vad jag har för årsmodell på min E34. Den är importerad 1997 och hos VV anges årsmodell 1992. När jag kollat med VIN decoder står det Production date 1992/12. Borde inte det innebära att jag har en -93? Varför säger då VV att jag har en -92? Någon som har en bra förklaring?

Måste också säga att detta är en mycket bra site där man får mycket bra tips och råd. Har varit en stadig besökare sedan 2001 men inte kommit till skott och registrerat mig förrän nu.
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Såvitt jag känner till är brytpunkten för årsmodell september månad. Det vill säga att tex en bil som är tillverkad 9709 skall betraktas som en -98.

Om detta gälller andra tillverkare än BMW skall jag låta vara osagt.
M5
22
M535iA
M535iA -85
Årsmodellsbrytet ligger olika för olika tillverkare, vissa byter årsmodell innan halvårsskiftet och en del betydligt senare. Kan tyvärr inte hur det är på BMW.

//Ulf L.
pharald; Det är inte helt ovanligt att VV/SBP registrerar importbilar fel vet om åtskilliga eller vad sägs om en 96:as 540 byggd 1994 det du behöver göra för att korrigera uppgifterna är att skaffa ett intyg från BMW på rätt årsmodell och sedan göra en ny regbesiktning alternativt begränsad regbes en polare till mig hade en BMW med inkorrekt årsmodell men han hann sälja sin bil innan hade gjorde något åt felet men han tog reda på vad som krävdes så det första som du behöver göra är att få BMW att tala om årsmodellen enligt dom.

Mvh Stephan
52
24
524TD
525 TDS-95
518i-84
Har samma "problem" med min, det är i alla fall en 90:a på papperet, men egentligen en 91:a.. Det står även på reg papperet: årsmodell uppskattad... Är det bara någon som kollar och skriver in den årsmodell han tror det är? Den e importerad 02..
Bilprovningen bör ha en lista var brytpunkten för årsmodellbyte
sker det hade dom på min 540 åtminstone vilket borde vara det samma på övriga modeller dock kan detta i frågasättas med tanke på så många fel som gjorts men det var stora problem när importvågen började 1995-97 på bland annat Mercedesbilar eftersom dom i likhet med BMW inte använder sig av det tionde tecknet som i stort sett alla andra tillverkare gör för att bestämma årsmodell vilket fick till följd att bilar uttagna 1994 blev 94:or trots att tillverkning skett redan hösten 1991.

Mvh Stephan
Hur kollar man vilken månad bilen är tillverkad....

VIN decoder?????
Visa användare
16
pharald
530i Touring -07
jimcar-9:
Om du skriver in de 7 sista tecknen i ditt chassinummer i fältet på följande sida

Länk

och trycker på Decode knappen kommer du få en hel massa information om din bil, bl a produktionsdatum (År, Mån).
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Jag har sökt på en bmw som jag kanske ska köpa men chassinummeret finns ej i registret på denna länk!!!???
Hjälp tack!
andersjobb; Vad är det för en BMW? Dom äldsta och dom yngsta finns tyvärr inte med på den Japanska sidan.

Mvh Stephan
Om en E9x är tillverkad i augusti 2008, stämmer det att den kan vara både t.ex. MY2008 och MY2009? Finns det VIN-listor på brytpunkter?
Är det en E90/E91 LCI är den en 09a även om den är byggd innan sep-08. Mer tveksamt om det är en E92/E93.

Tyvärr har jag inte sett några brytpunkter på yngre bilar än E34/E39. Men det måste finnas. BMW Tyskland måste ha åtminstone.

Till exempel är jag ännu mer nyfiken vad som gäller för E60/E61 LCI. Där till och med de ryskbyggda är 08:or från start.

Mvh Stephan
Tack för utmärkt svar. Det gäller dock en E92, tillverkningsdatum 19.08.2008. Läste på ett forum att iaf i augusti 2007 tillv MY2008.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om den har navi, är det flera menyknappar runt i-driven på MY 2009. Endast en knapp = 2008
Tyvärr ej navigation.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har för mig att det även är bromsregeneratoion på MY 2009. Alltså efficency dynamic. Men är mycket osäker.
Bra förslag! Men S1CDA fanns redan på E92 MY2008 (åtminstone vid produktion 04.04.2008).
Hör med BMW Sverige vad de har att säga och/eller BMW Tyskland. Har du en länk till det forumet och den tråden där 2008 nämns?

Mvh Stephan
Jag har lyckats få en årsmodellsjustering enbart med mailkotakt med vv och hänvisning till vindecoder samt att ett facelift gjorts på modellen i fråga samt lite andra argument. Det var mest chansning, trodde inte det skulle gå!
flashg: Berätta mer, vad var det för modell och vad gjordes?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Modellen ifråga (e92 = coupe) finck INTE facelift på MY 2009. Det gäller bara e90/91.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.