AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.734

BMW E34 som första bil?

Sida 1 av 2
Tjenare jag har funderat på att köpa en BMW 520 el 525 88 - 93.. Första frågan är vad kostar dom i försäkring? Är det en vettig första bil. Krånglar dom mycket? Många småfel osv? Lätt mekade? Aja berätta fördelar och nackdelar om en 520 525 e34. Ser att dom flesta rostar inte så farligt är dom galvaniserad? Lite allmänt om bilen bara så man vet vad man ska kika efter.. Fel som kan svida redligt i plånboken är ju inte så kul för en första bils köpare :D
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej

Jag tycker e34 är en bra första bil, man ska vara noga när man väljer ut den bara, för har man otur så kan det svida i plånboken. Testa söka i sökfunktionen om e34s svagheter osv så du vet vad du ska kolla upp. Annars är de mycket solida bilar som inte krånglar speciellt mycket bara man sköter om dem.
Ett tips att kolla upp som inte brukar stå med överallt är att kolla värmeventilerna, starta bilen och testa att värmereglagen att de växlar mellan varmt och kallt på båda sidorna.

De är mycket lätta att meka i, det är min uppfattning iaf, gör all service och mek själv (med farsan).

Har haft 3st äldre e34 och kan inte annat än rekommendera just denna modell.

Jag skulle välja en 525 framför en 520, då den tar ungefär lika mycket soppa men är mycket snabbare/starkare osv. 520n har lägre försäkringspremier till sin fördel och de är förmodlingen oftast lugnare körda (spekulerar bara).

//Mvh Simon
okej jag ska kika runt..
Tack så mycket föresten :D
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Tycker absolut att du ska köpa dig en e-34,mycket bil för pengarna!och just pengar har man kanske inte så gott om när man ska köpa sin första bil...
Jag hade iof. inte en bmw som första bil,men såfort jag fick jobb och kunde låna lite så blev det en 535i-90 tror det var 97.
Nöjdare än vad jag var med den bilen kan man nog inte bli
Fast jag skulle nog satsa på en 525:a hyfsat prestand,underbar komfort,lågt pris
Men köp inte första bästa,finns mängder med lik därute!!
Kolla noga alla elprylar,att alla ljusen funkar som dom ska..många har haft problem med halvljus osv!
Tung bil=slitage på bussningar,bromsar,framvagnsdetaljer
Sen beror det ju på vilken av alla e-34 du väljer..det här med motorn finns ju lite att kika&lyssna efter,men sök här på forumet när du bestämt vilken modell du vill ha,men jag rekomenderar starkt 525 91- 24v!
Lycka till!

Just real M-power
Okej Okej ja det blir en 525 24v.. Men det är det.. jag vill ha en speciell rödfärg på 525an Den är typ vinröd aktig :D Det är den speciell färg jag har blivit kär i så jag är på jakt efter just en sådan. Tycker de flesta färgerna tex röd och svart ser så trött ut..

Ja just kan ni rekomendera några bil sidor? tex med reservdelar köp och sälj just nu sitter jag bara på blocket och här :D tack så hemskt mycket
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Varsågod!

Angående reservdelar så finns
www.motornord.se vilka jag rekommenderar, bra priser och snabba leveranser
www.bildelsimporten.se/

samt för lite billigare delar mekonomen samt biltema, men deras sortiment är begränsat, iaf biltemas.

Är det 24v du ska ha, så är det -90 och nyare som gäller för dig alltså. Menar du den här vinröd metallic färgade lacken eller den matta?

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Oj, matt är väl inte rätt ord kanske, kanske blank låter bättre?! ;) men ej metallic iaf. hehe

//Mvh Simon
Den verkar vara ovanlig i alla fall ja den är "matt vinröd".. Xtraxrispy har du msn och har lust att hjälpa mig vidare med bmw havet.. så kan du mer än gärna lägga till mig på msn galen_elk@hotmail.com
He
22
Heragalles
BMW 530i -89
Kanske 525 från och med -91 är att rekomendera då de har VANOS och 190 istället för 170 hk?
Lycka till!
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
525 -91 Har inte vanos. Därimot kom m50 motorn då med 24 ventilstopp. Och den har 192 hk om man ska va petig.
Vanos kom runt 93 -94 tror jag.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
He
22
Heragalles
BMW 530i -89
Rätt av dig, men det var ungefär det jag menade! ;o)
Är det stor skillnad på bensin förbrukningen med vanos?
Visa användare
279
norda
540iA -93
absolut ska du köpa en e34 kolla bara upp service å skick osv..så lovar jag att du blir nöjd. satsa bara på minst en 525 så du får en motor med lite klös i..

//norda
Groovey,

Ja, det skiljer en hel del i bensinförbrukning mellan VANOS och "icke-vanos", cirka en deciliter per mil (se modellguiden!). Dessutom har VANOS- motorerna 5 nm högre vridmoment, och känns betydligt starkare på låga varv.

Automatlåda höjer bränsleförbrukningen i stadstrafik, men sänker den vid landsvägs/motorvägskörning.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
När kom vanos motorerna? var det 91 24v kom och 93 vanos kom? jag tycker att jag hittar bara bilar som ser risiga ut över 93.. dom som är runt 91 och under dom är i fint skick.. lite lurad av bilderna möjligen :D
Tänk på att automatlåda i praktiken höjer snittförbrukningen för det stora flertalet. Femstegad automat på 525 e34 blir efter vad jag förstått nervös i motorvägsfart och växlar mellan fyra och femman hela tiden. Visst skiner det igenom...att jag tycker att en BMW ska njutas med manuell låda...deras paradgren!

/Simon
Jag tänker definitivt inte köpa en automatare :D det går bara inte för mig.. jag måste ha manuell. men det är så tråkigt att leta efter bil :D jag vill ha en nu
E34 är inte alls fel som förstabil. Jag sneglar mot en så snart jag sålt min E30. Siktar på en 525i 24v, och helst då med Vanos.
Och att bilarna skulle se risigare ut efter '93 låter som ren bs i mina öron. Däremot ligger de ju högre i pris såklart.

I en E34 kan jag lugnt tänka mig automat, sålänge motorn är rejäl. Det är ju en stor bil med en helt annan karaktär än E30 osv.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Nemen gå ut på blocket och kolla dom under 93 tyckte jag ser fräschare ut.. men det kan ju vara värdelösa bilder också :D
Kan inte förstå hur man kan tro att det finns ett sådant samband.
Jag ser ingen verklighetsförankrad förklaring till varför betydligt äldre årsmodeller överlag skulle vara fräschare. Hävdar snarare motsatsen, även om liken finns överallt.
Däremot får du givetvis betala mycket mer för en 525i 24v 93 med vanos, jämfört med en 520i 12v 89 i likvärdigt skick.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.