|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jacke! Om den stannar när du rycker LMM pluggen på nåt av spjällen så bör det vara relaterat direkt till nått spjäll,har du prövat att vrida spjällfjädern med typ polygrip vid tomgäng? Mvh Dic. |
|
| Hej dic,jag tog i allt vad jag kunde med handen o försökte tvångsgasa,men det gick banne mig inte.Vågar man verkligen tvinga den med en pg tror du?Vad ska hända när man drar kontakten på llm?Har för mig att jag hört att den ska gå över till den andra o gå på ena sidan bara va? | |
|
Hej igen! Soory! Jag hade lite väl bråttom när jag skrev sist.Det är ju egentligen LMM testet som görs så som jag beskrev,stannar den när du lyfter pluggen så har inte den andra LMM full funktion,tyvärr.Däremot så gjorde jag "polygrip metoden" när Paap hade satt igång renoverings tipset på spjällen och den varvade utav bara den.Det går att se om LMM fungerar genom att lossa LMM från slangen,fortfarande ansluten till ström,läge 2 på tändning och slå av tändning då ska glödtråden glöda till.Finns en jättebra beskrivning på den Holländska sidan som skrivs av en kille som heter Sean,eftersom jag är värdelös på att skicka länkar så kanske den allomstädes ledande "länkaren"ErikW lägga ut den på denna tråd. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej jacke! Man skall kunna lossa först den första LMM - sätta dit - och så lossa den andra. Motron skall efter ca 30 sek "småskak" gå lugnt och sansat igen på bara en LMM. Har du kunnat kolla om båda spjällen rör sig "lika litet". Det verkar som om den över tomgång går på bara en sida. Du kan även lossa matningen (den största kabelskon) först till den ena spolen och sedan till den andra efter samma princip som med LMM. Märkligt detta med hastm.signalen. Min gick inte för att den inte fick ngn signal. Sannolikt låg mitt fel i instrumentkortet och inte i givaren. Nu när man tänker logiskt så skulle det ju vara för tokigt om bilen stannade bara för att en gren slitit av givarkabeln från slutvxl. Om du gör boxarna strömlösa en dryg halvtimma ...... ? sedan bootar dom ju om . Bootningen kanske hamnat på sné p g a för litet kräm i batteriet under ditt mek. MVH /// Paap R --- tack för bilderna jacke! |
| Tja paap,har laddat batteriet.Vad det gäller givaren till hastighetsmätaren så kan jag meddela att den tandade brickan hade 2 böjda tänder.kanske därför det inte funkade. | |
| paap!Fick du bilderna? | |
|
HEJ har du synkat motorhalvorna? motorstyrningen är adaptiv motorn behöver "lära sig" igen när den har varit strömlös finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Hej igen! Bytte du bägge spjällen efter renoveringen eller bara ett??Upplevde liknande symptom vid tomgång och varvning att det ena inte hängde med.När jag öppnade så var en av de rackarns borstarna likt förbannat tilltryckt,försökte att rätta till och det blev lite bättre men absolut inte bra,har även märkt att vid ihopsättningen så är det av yttersta vikt att motorns kugg måste ner i rätt läge i växelhuset.Har nu jämfört med ett fungerande och ett renoverat alltså lossade liggandes uppe på insugen men strömmen på och de fladdrar olika mycket vid läge 2 på nyckeln dvs det renoverade öppnar mindre än det korrekta,Kanske kan va nåt va? Mvh Dic. |
|
| Min har ju gått bra tidigare efter spjällrenovering,detta är ett fel som uppstått medans bilen var i garaget för slutväxelbyte.Provade att dra av kontakterna igen på llm idag.När jag tar bort på ena sidan så stannar bilen,men när jag gör samma sak på den andra så händer det ingenting,inte ens en liten hickning,misstänker att ena llm är paj.Nån som har en till salu eller låns för test? mvh//jacke | |
| Båda spjallen rör sig lika lite,provade med polygripvarianten oxå,men då började den "pumpa" varvet upp o ner | |
|
Hejsan! Blir mer och mer övertygad om att det är spjället som spökar,min gjorde exakt likadant när jag lyfte LMM pluggen,den andra klarar helt enkelt inte av att driva systemet när spjället är för "mycket" inkorrekt. Misstänker att just förfarandet vid ihopsättning av spjäll att just kuggen från motor har ett läge som är faktum och missar man ett kugg i växeln plus att nån borstrackare har blivit tilltufsad vid ihopsättning,klart som faan att det blir knas. Går den något ojämnt på tomgången?och kanske puffar lite sporadiskt? Mvh Dic. |
|
| Hej dic!Jag har ju inte rört nånting som har med spjällen att göra,menar du att det på nåt vis skulle ha pajat ändå?Bilen gick bra när slutväxeln rasade,sen blev det så här när den hade stått i nåra veckor. | |
|
Hej! Egentligen så kan jag ju inte hävda att så och så är det men däremot så är det egna erfarenheter som klickar till när jag läser tråden.har haft exakt samma symptom och det har visat sig att det är just spjällrelaterat,tror att jag har försökt precis allt som går att göra rent fysiskt från insugspackningar med dess vibrationer,vevhusvent,tändkablar,motroniklock,ett jävla gäng med nya tändstift,bränslefilter,spridare,bränsletryck,dussintals med tändkablar med olika ohm värden,det enda jag inte har gjort är att lyfta motorn och toppar för renovering,har kört omkring med motorfunktionerna V 9,V10,V11 och till sist V12 och det är olika sound på varje konstelletion,har en granne som kör folkrace med en gammal Saab han gillade bäst det sound när den var en V 9:a.Ändå så går motorn under alla dessa förhållanden otroligt bra med viss modifikation just när sjpällen inte är med från början vilket visar sig med fördröjd verkan på effekt,lite seg i starten och när den har stått över natten så tar det säkert 40 sek innan den hittar rätt.Har i en annan tråd skrivit att jag kört 550 mil neråt kontinenten och bilen (motorn) har fungrat klanderfritt på Autobahn till små irriterande franska bonnvägar med tillhörande skördetröskor,traktorer och människor som förflyttar sig alldeles för långsamt. Däremot så drog den 5L olja och snittade 1,28L/mil,tittade in i plenum som sköts av det icke korrekta spjället och där låg det duktigt med olja och den sidans stift var ordentligt igensatta.Hör av dig imorrn så kan vi köra lite referenstester så tar jag med mig ett annat inkorrekt spjäll. Mvh Dic. |
|
|
Hej! Egentligen så kan jag ju inte hävda att så och så är det men däremot så är det egna erfarenheter som klickar till när jag läser tråden.har haft exakt samma symptom och det har visat sig att det är just spjällrelaterat,tror att jag har försökt precis allt som går att göra rent fysiskt från insugspackningar med dess vibrationer,vevhusvent,tändkablar,motroniklock,ett jävla gäng med nya tändstift,bränslefilter,spridare,bränsletryck,dussintals med tändkablar med olika ohm värden,det enda jag inte har gjort är att lyfta motorn och toppar för renovering,har kört omkring med motorfunktionerna V 9,V10,V11 och till sist V12 och det är olika sound på varje konstelletion,har en granne som kör folkrace med en gammal Saab han gillade bäst det sound när den var en V 9:a.Ändå så går motorn under alla dessa förhållanden otroligt bra med viss modifikation just när sjpällen inte är med från början vilket visar sig med fördröjd verkan på effekt,lite seg i starten och när den har stått över natten så tar det säkert 40 sek innan den hittar rätt.Har i en annan tråd skrivit att jag kört 550 mil neråt kontinenten och bilen (motorn) har fungrat klanderfritt på Autobahn till små irriterande franska bonnvägar med tillhörande skördetröskor,traktorer och människor som förflyttar sig alldeles för långsamt. Däremot så drog den 5L olja och snittade 1,28L/mil,tittade in i plenum som sköts av det icke korrekta spjället och där låg det duktigt med olja och den sidans stift var ordentligt igensatta.Hör av dig imorrn så kan vi köra lite referenstester så tar jag med mig ett annat inkorrekt spjäll. Mvh Dic. |
|
|
Hej! Min beemer stannar också när jag rycker kabeln från höger lmm hickar till lite när jag rycker vänster kabel!Ska det vara så eller är det något fel på höger motorhalva?Bilen går bra annars lite ojämn gång kanske! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.