AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.655

ALDRIG FÅR DET GÅ LÄTT

Sida 1 av 2
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Var iväg till garaget o hämtade bilen efter avslutat mek.Den gick hur bra som helst när jag tog in den för att byta slutväxel.Upptäckte ett tillplattat bränslerör som jag bytte ut en bit på,sen passade jag på att byta vevhusventilationsventilerna oxå.Startar upp för att äntligen få testa nya utväxlingen,märker att jag har ovanligt låg tomgång.Kör ut på vägen o trycker på gasen o ingenting händer,känns som att motorn kvävs ungefär.Öppnar huven o kollar på gasspjällsmotorerna,bägge rör på sig,men bara ca 1cm eller dyl.Så jag fick puttra hem så gott det gick för att nu boota om databoxarna o se om det hjälper.Hann dock känna att det kommer skjuta på bra när det börjar lira igen,men det va tusan va hårt 2:an gick i,blir nästan lite orolig för om lådan kommer att hålla.Paap,blev det hårda växlingar på din oxå? mvh/jacke
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Glömde skriva att jag har bilder på den rasade klumpen nu,hur gör man när man lägger upp en länk?
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Det var ett diffdrev som hade gått av på mitten o trillat ner mellan pinjong o kronhjul.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jacke,
bara att kopiera länken och klistra in den.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Ok erik,men jag gör tydligen fel,jag har en mapp på skrivbordet med några bilder i.Kopiera går bra,men sen när jag ska klistra in så blir inte den raden "highlightad" så att det går att klicka på den.
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
bilderna måste ligga på en webbserver...

du kan lägga dom i galleriet och länka till dom därifrån...

West Coast Räcers | Länk
på jakt efter 535-e34, bmw 2002
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Ok,då vet jag.Var just ute o la på pluskabeln igen,men icke,känns som att halva motorn e borta effektmässigt,men eml funkar som den ska o den reagerar när jag drar ut kontakterna på båda llm.Verkar som att den inte får soppa eller nåt,dessutom så knäppte det mycket om höger sidas grenrör efter en liten kort provtur runt kvarteret bara,skumt.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Verkar inte finnas nån kategori som passar in för mina bilder i galleriet,jag mailar dom till dom som vill se istället.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur var skicket på nya klumpen? Är det glapp i den, kan det ge hårda växlingar i form av ryck i drivlinan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Erik,närå den va tajt o fin.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
varit ute o letat igen,men det enda jag kan konstatera är att gasspjällen bara öppnar en cm ungefär,helt torsk på vad det kan vara,nån som har nåra tips?
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Vad jag kan tänka mig är 2 möjliga saker:

Att den går i EML läge och din EML diod är trasig eller helt enkelt ej lyser. Kolla så den funkar när du slår på tändningen.

Att din gaspotentiometer vid gaspedalen har pajat, vet ej nåt sätt att kolla denna mer än att byta den. Självklart går den att mäta men jag vet ej några värden på denna.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Nja pelle,när jag skrev att eml var ok så hade jag kollat att den verkligen var det.Däremot börjar jag misstänka för låg batterispänning,bilen har ju stått nåra veckor,batteriet var alldeles nytt innan dess iofs,men eftersom felet har uppstått på garagerad bil så borde det va nåt simpelt.Har instrumentet i garaget så det blir till att kolla imorron.Men tack för tipset iaf pelle.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Jacke!
Har en potensiometer liggandes om du behöver testa innan du springer och köper nytt.
MVH Dic.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Tack dic,men det är inte den det är fel på heller,bilen ökar över hela potentiometerns register,men för lite.Verkar som att spjällen inte får rätt styrström så dom öppnar för lite.Ska börja med att ladda batteriet imorgon så får vi se.Men det verkar va bra med ström i det när man kör annan utrustning så jag är lite skeptisk själv faktiskt.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Har nu haft laddaren på i över ett dygn,startade upp,men ingen skillnad,börjar bli lite slut på ideer om vad det kan vara.Bilen går på alla cylindrar ökar succesivt i varv när jag gasar men öppnar som sagt inte gasspjällen mer än en cm.Soppa får den,men ingen luft.Kan den ligga i ett nödprogram utan att visa det vare sig på displayen eller eml-lampan?
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Det var det jag antydde i mitt svar tidigare, hade detta problemet på en Alpina B12 och då berodde det på att EML lampan var trasig. Kolla så EML lyser när du slår på tändningen, annars prova med en annan instrumentering.
Paap Reeder
Hej jacke!

Vad menar du med succesivt? kommer den "på sikt" att nå fullvarv eller varvar den max 1500-2000?

Som pelle skriver så måste EML tändas i läge II samt slockna efter ca 2-5 sek och får inte lysa sedan du vridit till läge III för start.

Har du "fepplat" med hastmätareanslutningen . .. så det blivit ett avbrott i kontakten alldeles bakom slutväxeln - uppe på "ramen" kommer den inte heller att gå normalt eftersom signalen från hastmätaren saknas.

Ett fel kan aldrig uppstå av sig självt utan uppstår i regel där vi varit och mekat ...he,he ... gäller mig i a f.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För att spåna vidare på Paaps idé, har du ASC? Stäng av den i så fall.

Det kanske är dags att koppla in Check engine-lampan, om den kan ge någon vägledning?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Eml funkar som sagt korrekt,lyser med tändning på o slocknar efter start.Går att dra till 5500 varv på ettan om jag vill,men det går långsamt.Hastighetsmätaren funkar.Känns som att motorn går ok på bränslet men saknar luft,tror det beror på att spjällen inte öppnar mer än en cm.Måste va nåt nödprogram eller nåt som ligger i utan att varna för det.Erik,hur kopplar man in check enginelampan?När man startar motorn så går den ungefär som en gammal b18 med full choke på,tomgång på 500 varv o sur typ.Det enda jag gjort förutom att byta slutväxel är att jag bytt vevhusvent-prylarna oxå,men dom sitter ju som dom ska så jag vet inte vad jag ska hitta på nu.Har t.o.m ryckt spridarkontakterna en efter en o den reagerar på alla.Tar jag bort den högra llmkontakten så stannar bilen,men tar jag bort den vänstra så går den bara sämre utan att stanna.Är likt dig paap övertygad om att det har nåt med antingen mitt slutväxelras eller mitt mek att göra,jag blir inte klok på vad bara.Enda felet jag fick vid raset var ju ett ihoptryckt bränslerör,jag startade ju motorn ett par ggr medans jag väntade på bärgarn,kanske den inte fick matning genom det röret o en pump har tagit skada eller nåt då.Men då borde den väl ha bränt säkringen tycker jag?

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Förresten paap,innan jag bytte klump så hade givaren i den gamla fått stryk o slutat funka,mätaren visade noll hela tiden men bilen gick ok ändå.Hur kommer det sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.