AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.335

Har ni ngt att berätta om eran semesterresa?

Sida 1 av 2
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
I år har jag åkt en väldig lång resa, ca 1200 mil på 4 veckor.
Den sträckte sig från Europa till mindre Asien.
Fick problem med bakvagnsbussningarna men bytte ut dem båda.
Väldigt skiftande kvalite på vägarna speciellt i sydöstra Europa.

Har ni några trevliga semesterminnen att berätta, skriv gärna ett par rader.

Kan bli en rolig tråd...
Min utlandssemester i år gick till Alanya, Turkiet - men dit tog vi oss med flyg så den hör inte riktigt hit :)

Min längsta bilsemester i år kan ni läsa om här: Länk :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kör i morgon natt nonstop (utöver två stopp för tankning) ner till Kroatien för två veckors sol o bad o sedan tre veckor lite runt i Europa. Hör av mig sen hur det blev...

Oooohhh ska bli så härligt med lite fri fart:-))

*BAWORAK*
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Trevlig resa Svante.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svante:

Tanka 98 (Super plus) hela vägen ner, hade lite problem med lätta spikningar i 35´C och branta backar...

Våra motorer har ju ingen knacksensor...

Mvh
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Amet> Tack.
rob_t_j72> (faan va jobbigt att skriva ditt nick:-)) Tack för tipset men jag skulle aldrig få för mig att tanka ngt annat, men tack för omtanken i vlket fall. Vilka backar?

Ska se om det kan gå lika bra som förra sommaren, gjorde Sassnitz-Kufstein på 7 timmar:-)

Ser dock inte så lovande ut då det nu i helgen förväntas den mest trafiktäta på hela året:-( Men jag kör ju på natten så det borde gå.

*BAWORAK*
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vi var i Rabac, på Istriens östkust och det var superfint men snacka om backe upp till lägenheten vi hade - fullgas på 1:an o 2:an hela vägen...

Vart på kusten ska du/ni?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, då förstår jag, samt vet var du var.
Själv blir det Opatija och Crkvcenica i 8 dar, sedan färja från Rijeka ner till Dubrovnik + Cetinje för två dar, sen upp till Split och Zadar. Efter det bär det upp till Österrike,Tjeckien och sen Tyskland, man måste ju hinna med ett par varv på "Ringen" också:-)

*BAWORAK*
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Svante räkna med stau på vägarna!!

Man blir så j-a avundsjuk ha det bra
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det blir ingen billig semester i år för dig heller mao, hehe =)

Du vet att den nya motorvägen ända ner till Sibenik är öppen? Fast den sista biten tar väl ett dygn...
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Svante kör du genom villach?

Jesinece eller Lobell, Maribor?

Härliga stigningar på 18 grader i Jesinice....
Har nyss kommit hem från en liten sväng på 590 mil genom Europa.

Körde Linköping - Helsingborg - Helsingör - Rödby - Puttgarden - Hamburg - Hannover - Kassel - Frankfurt - Basel - massa alpvägar - Mont Blanc-tunnel - mer alpvägar - Nice - Monaco - Genua - Pisa - Rom - Vatikanen - San Marino - Modena - Innsbruck - München - Nürnberg - Kassel - och hem igen.

Det var en hel del trafik på autobahn, men vi råkade inte ut för köer en enda gång. Mestadels gick det att ligga på i 170-190km/h. Topphastigheten blev (enligt GPS) 219km/h.

En av höjdpunkterna var när vi träffade på en (smakfullt!) Hamann-stylad och trimmad Z8 på en fransk alppassage 2800möh. Någon blå/lila färg med cremefärgat skinn. Lätt den läckraste bil jag någonsin sett! Snackade en stund med ägaren (man, 60+) och han sa att den efter trimningen har 450hk och att den skulle göra 307km/h i toppfart. Kraftigt habegär...

/Micke
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det verkar som du har haft en härlig tripp genom länder Micke.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
AMET> Nej inte Villach, där är det megakö i helgen. På en finfin sida räknade de med att München-Salzburg-Villach (30 mil) tar ca 10 timmar nu till helgen:-( Samt jag hoppas på att klara mig undan stau då jag startar i Sassnitz kl 02,30 på natten. Borde vara nere i München kl 09,00 då.

Jag tar av vid Kufstein, in till St Johan vidare norrut, sedan Grossglockner Hochalpenstrasse och in i Italien högt uppe och sedan ner rätt ner på motorvägen ner till Trieste ungefär. Att ta tunnlarna i Österrike nu på sommaren är idiotiskt, men 95% av folket gör det. Fördelen med alpvägarna är många, förvisso ngt längre och lägre hasytighet men: inga husvagnsjävlar, vacker utsikt och framförallt ingen kö.

Rob> Ända ner till Sibenik säger du, var menar du att den börjar då? Och hur menar du sista biten ett dygn?

Det finns ett motorvägsstycke norrut i landet men under den som finns på kartan (Rijeka-Zagreb), kom körandes på småvägar från Plitvice till Opatija och helt plötsligt fanns där en motorväg som jag körde under, men inte en tillstymelse till detta på kartan, inte ens planerat bygge som brukar står utsatt.

*BAWORAK*
För andra året i rad så åkte man ner till bmws hemland bilen är trots allt gjord för tyska vägar:))

EN tur till Berlin(5dgr) och en dagsutflukt till Dresden för att vara med om ny invigningen av Frauaen Kirshen(säkert felstavat). Staden som blev helt raserad av 2dgr bombningar(ca:200k civila dog) av de Alierade(Arthur Harris)tal av både Tyskar och Eng där båda talade om försoning.

Blev sammalagt ca:500mil utan några som helst problem, fick se en Z8 i trafik o Östberlin inte illa.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svante: På motorvägen mellan Rijeka o Karlovac (ganska nära Karlovac) börjar den, men det finns nog nån snutt som inte är färdig än...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svante: På motorvägen mellan Rijeka o Karlovac (ganska nära Karlovac) börjar den, men det finns nog nån snutt som inte är färdig än...

Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I år blev det bara en pytte-resa till Berlin. Vill rekommendera er alla att skippa den östligaste av vägarna från Sasznitz till Berlin. Via Pasewalk o Prenzlau. Chansade på den för den var några mil närmre.
Ack så dumt! Fanns en sträcka 5 km av Autobahn som inte kan ha varit rustad sen andra världskriget. Helt SJUKT dålig! Trodde bilen skulle bli helt sönderslagen.

I övrigt kan jag rekommendera den nybyggda autobahndelen mellan Stralsund och Rostock. Även före Rostock. Brutalt fin!

Berlin kan jag också rekommendera! Parkera gratis i Östberlin. Ölen är inte heller alltför dyr...

Färdmedlet dit i form av min 325:a klarade uppgiften fenomenalt!
Trots 4st tunga resenärer. Snittförbrukningen landade på 0,90 l/mil.

mvh

Bättre att gasa sig ur en kris än bromsa
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Svante:
Det är motorväg från Zagreb - Karlovac och ner till Sibenik (är inte säker om de har släppt den ända fram till Split ännu).
Vet inte exakt hur du kommer till den från Rijeka - men jag tror att det mest tidseffektiva är att åka mot Karlovac med motorvägen. Zagreb - Zadar tar 2 h!
Förr tog det 5h +.
Jag komsjälv från Zadar nyligen.
Nu såg jag att du redan hade åkt...:-)))

Mvh

/NP
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
satt två timmar i bilkö i köpenhamn.. motortempen rörde sig inte :-) :-) :-) gla man hade beemer då :-) körde ca 100mil den resan... utan problem....

Min pärla :-)

Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kan säga att på väg 95 från arvidsjaur, dom 2 sista milen mot gränsen till norge så är det ett djävulskt vägbygge. Välj en annan väg om ni kan. Trodde hela bilen skulle skaka sönder.

Annars så va semestern i norra sverige och norge fin.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.