|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag menade högsta växeln. 80-120 ta ca 10.5 sek för en E46 M3. Knappast 4.4 sek för en 330i. Ca 10 sek för en 204 hkr 330d. Men vad fan är 330i och 330d. Inga race precis!!! Helt vanliga svensson bilar!!! |
|
| Givetvis var den 80-120 km/h tid jag angav genom växlarna, dvs tvåan till c:a 105 km/h, därefter trean. Skall vi diskutera hur snabb BILEN är, får vi väl utgå från att föraren inte hindrar den genom att välja en olämplig växel. Sedan är det ju precis som Perret skriver, i måttliga farter på höga växlar är 330d snabbare, men väljer föraren lämplig växel så är det omvänt. | |
|
ingen: om du vill ha en bil som har bästa möjliga acceleration på högsta växeln i laglig svensk landsvägsfart är utan tvekan en 330d ett bättre val än 330i. Det har jag aldrig betvivlat. Nu var det emellertid så att du gick ut och drog igång diskussionen genom att påstå något helt annat, nämligen att 300d (original) slår 330i i alla tider. Om sedan 330i och 330d är svenssonbilar eller inte kan man ju älta i all oändlighet, men det finns väl inget som hindrar att man använder växellådan på en svensson-bil också. Själv gör jag det mer än gärna. På landsväg gör jag t ex betydligt fler omkörningar på trean och fyran än på femman och det är bara roligt. |
|
| Är det någon som har en artikel om en 330d? Jag skulle vilja höra vad omdömet blir. | |
| Automobil har en test mellan 330ic och 330d. Där stå det att 330d är snabbast oavsett vilken växel som används. 330d är 6-växlad | |
|
Teknikens Värld har väl testat den, men det var väl från det testet du saxade citat tidigare? Det jag undrar är hur den extra tyngden från motorn påverkar bilen. Om 330d väger 110 kg mer än 330i borde nästan allt extra ligga på framhjulen, vilket ju påverkar viktfördelningen. Om vi antar att 330i har 50/50 fördelning (exakt var man hamnar beror ju lite på om man mäter med full eller tom tank, antal personer i bilen, osv) så skulle 330d ligga på c:a 53,4/46,6, förutsatt att alla extra kilon ligger över framhjulen. Har du kvar MC:n förresten? |
|
|
ingen: vilka tider uppger automobil, och vilka intervall har de mätt? |
|
| Länk | |
|
Det skiljer så pass som 110hk...det är en del. Ja, mc:n finns kvar. Jag vurpade dock på Rörken för ett tag sedan, så nu står den. En annan anledning till att den står är att jag förlorade körkortet samma dag. :-( |
|
|
Tja, uppenbart har de inte mätt alls, de skriver ju att det rör sig om improviserade test. Slutligen, de har jämfört med 330i Cabriolet, dvs en bil som är 155 kg tyngre än sedan/coupé. Att den inte rör på sig lika snabbt som 330i eller 330 Ci kommer knappast som en överraskning. Passade för övrigt på att läsa en del andra tester på sajten, och så värst proffsiga gav de ju inte intryck av att vara. Jag vet inte om det är så meningsfullt att fortsätta den här diskussionen. |
|
| Trist att höra om vurpan och kortet flåklypa. Fast på rörken går det ju inte så fort, så jag antar att du är ganska kurant ändå. | |
|
Klart 330i är snabbare, men håll gärna diskussionen "erfarenheter om 330d" kvar. :-) Automobils sämsta sida är att den är väldigt ovetenskaplig, allt går på känsla. Annars gillar jag faktiskt tidningen. |
|
|
Jo, det gick bra trots att det blev en highsider. Lite ont i höften några dagar bara. Jag hann iaf med att filma lite på kullen innan det hände...här är ett varv om någon vill se hur en hoj beter sig i lätt duggregn: Länk Synd att det är långt till närmsta bana. :-( |
|
|
Länk |
|
|
Läcker film flåklypa. Skönt dessutom att se en varvräknare med rödmarkeringen på rätt sida 10000 r/min-strecket, med god marginal dessutom. Hur länge till dröjer det innan du får lappen tillbaka? |
|
|
Två månader. Jag höll igen lite med varven på rakan eftersom dom tillämpade bullerkrav :-/ |
|
|
fläklypa: jag har en 320d touring -01med kcr.. ca 165-170 hk & 340 Nm Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.